Osemročné gymnázium
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň,
moja dcérka bude mať 11 rokov, je piatačka. Od budúceho školského roku by chcela študovať na osemročnom gymnáziu. Do terajšej ZŠ chodí druhý rok, pretože sme sa sťahovali. Rovnako menila v piatich rokoch škôlku. Nemala problém so zmenou kolektívu, vždy rýchlo zapadla, dokonca si vie získať aj učiteľov. V škole je jednotkárka, úlohy si časti spraví v škole v deň keď ich dostane, doma sa veľmi neučí. Stačí jej 2x prečítať učivo, alebo si všetko pamätá zo školy. Zúčastňuje sa súťaží ako pytagoriáda(15.-17.miesto okresné kolo), všedkovedko,matematický klokan(medzi prvými 20% zo Slovenska) Hviezdoslavov Kubín(2.miesto školské kolo,1.miesto škol.kolo). V škole navštevuje vedecko-poznávací krúžok a mladého novinára(vydávajú školský časopis). 4x týždenne cestuje do 16km vzdialeného mesta, kde navštevuje ZUŠ, 2x tanečnú, 1x počítačovú grafiku a 1x flautu. Na flaute hrá piaty rok. Síce nie vždy sa jej chce hrať a domácu úlohu len tak rýchlo odcvičí, ale ide jej to. Minulý rok hrala na viacerých koncertoch, okrem výchovných a interných aj v synagóge na vianočnom koncerte a pod. Koníčky jej zaberajú dosť času, ale napriek tomu si nájde čas na televíziu, hry na PC aj na kamarátky - tancujú, stavajú domčeky pre figúrky LPS, atď. Dcéra sa nechce vzdať žiadnych koníčkov, chcela by toho aj viac, no chápe, že viac sa už v týždni stihnúť nedá. Chcem aby víkendy mala voľné na oddych, navyše raz za 3-4 týždne chodieva na víkend k otcovi, s ktorým sme rozvedení. Rada by navštevovala ZUŠ aj popri 8-ročnom gymnáziu, no bojím sa, že toho bude mať príliš veľa a bude preťažená. Neviem sa rozhodnúť či skúsiť gymnázium a ak to nebude zvládať zrušiť ZUŠ, alebo nechať radšej ZŠ aj so všetkými koníčkami. Na gymnáziá čítam rôzne názory, napr. že berú deťom detstvo... Dcérka má rada nové informácie, číta encyklopédie, do školy robí dobrovoľné projekty nad rámec úloh, ktoré si často aj sama vymyslí. Raz by chcela študovať archeológiu, to je taký zatiaľ jej detský sen... V triede je jednou z najlepších žiakov, tak to bolo aj v predchádzajúcej škole.
Pomôžte mi prosím s rozhodovaním či skúsiť gymnázium, alebo radšej nie. Mám strach, že bude zrazu zavalená množstvom učenia, ktoré nebude tak dobre zvládať ako teraz, a že ju to bude demotivovať. Bojím sa, či jej nebude ľúto, že kvôli škole príde o štúdium na ZUŠ, ak toho bude veľa. Možno mám z toho väčší strach ako ona sama. Chcem jej pomôcť správne sa rozhodnúť, ale sama neviem o koľko je 8-ročné gymnázium ťažšie oproti II.stupňu ZŠ, aké predpoklady má mať dieťa, ktoré tam chce študovať. Dcéra je dosť ambiciózna a súťaživá, rada je vždy medzi prvými.
Zároveň by som sa chcela spýtať aká je správna miera, čo sa týka množstva koníčkov?
Koľko času by malo 11 ročné dieťa venovať pomáhaniu v domácnosti? Dcérka si pravidelne upratuje a udržiava poriadok vo svojej izbe. Okrem toho cez víkend(nie každý) povysáva jedno podlažie domu,(a)alebo umyje kúpeľne. Spraví to rýchlo, aby sa mohla hrať. Občas už má chuť niečo piecť, preto sa ju snažím k tomu volať, aby sa učila.Nechcem ju nútiť, aby som ju neznechutila. Ja som doma ako dieťa už 12-ročná varila cez prázdniny kompletné obedy - musela som. Ako správne zapájať a koľko dieťa do domácich prác?
Ďakujem za odpovede.