rozpravanie
, Autor: Registrovaný používateľmoj syn ma 2 roky a ci sa az 3 jazyky a este stale poriadne nerozprava.je toniaka vada alebo u takychto deti je to normalne.rozumiet rozumie vsetko.
Na otazky odpovedá psychologicka.
ARCHÍV: Poradňa uzamknutá
Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.
moj syn ma 2 roky a ci sa az 3 jazyky a este stale poriadne nerozprava.je toniaka vada alebo u takychto deti je to normalne.rozumiet rozumie vsetko.
Pre deti, ktoré vyrastajú vo viacjazyčnom prostredí, môžu trošku zaostávať vo vývine hovorenej reči, prípadne môžu mať ťažkosti používať iba jeden jazyk, t.j. miešajú slová z viacerých jazykov alebo z dvoch najpoužívanejších. Keďže nepíšete podrobnejšie, čo konkrétne znamená, že poriadne nerozpráva, je ťažké sa vyjadriť bližšie.
Dobrý deň, mám 2,5 ročného syna ktorý je veľmi šikovný, rozprávať začal primerane veku, teraz pekne a skoro čisto. V poslednom čase začal používať české výrazy, ktoré má z rozprávok.(nahoře, tady, mravenec,atď.)nieje to často ale asi tak 10xza deň sa mu podarí také české slovíčko. Neviem či ho mám za každým opraviť, alebo to mám nechať. Rozprávky pozerá tak 1,5 hod.doobedu a potom 2hod. poobede. Niekedy nemáme zapnutý televízor vôbec, keď sme napr.u babky. Snažím sa mu pripraviť program na celý deň tak aby čo najmenej pozeral rozprávky, čítame knižky, tancujeme, atď. Rada by som vedela aký je na to Váš názor. Ďakujem
Čo sa týka českých výrazov, je to prirodzené, že ich dieťa používa, keďže sa s nimi stretáva takmer denne. Môžete mu vysvetliť alebo len stručne povedať, že to je po česky a po slovensky sa to povie takto. No nemalo by to byť rozhodne stopovanie každého českého výrazu a opravovanie.
Trochu ma vydesila predstava, že dieťa v tomto veku pozerá denne 3,5 hodiny televíziu. To sa mi zdá naozaj priveľa. Dieťa v tomto veku má tráviť čas hrou, pohybovými aktivitami a sledovanie televízie má byť len drobnou súčasťou dňa. Vhodnejšie je potom počúvanie rozprávok z cédečka - ale len zvukových nahrávok, aby jeho fantázia mohla byť zapojená a mohla sa rozvíjať.
Mam 26 mesačneho synčeka,ktorý sa narodil predcasne.Ja by som sa chcela opýtať ci je to vporiadku ,že ešte nerozpráva.Neurologička nám chcela predpísať neaké neotropika,len som ju požiadala aby sme to na neaký čas odložili.Vyhovela nam.Synček rozumie všetkemu čo mu poviem a o čo ho požiadam takže aj počuje.Môžte mi poradit ci sa mám znepokojovať,a asi v akom veku by už mal nieco rozprávať.Je potrebne navštiviť aj neakého iného odborníka?Dakujem za odpoved.
Neviem, či vôbec nerozpráva alebo nerozpráva primerane veku. V jeho veku by mal hovoriť jednoduché aspoň vety - babo buva, mama da, baba papá...
Ak hovorí aspoň nejaké slová, je to dobrý znak. No asi by bolo dobré, keby ste sa porozprávali s logopedičkou.
Dobrý deň prajem,
mám syna Jakuba, ktorý má 2,5 roka. Hovoriť začal asi v 25. mesiaci ale stále hovorí v ženskom rode. Neviem, či to robí naschvál, alebo sa mu to viac páči ako mužský rod. Zakaždým ho opravujem a on to potom zopakuje správne. Trvá to už cca 3-4 mesiace. Chcem sa opýtať, či to je normálny jav a upraví sa to samo, alebo to treba nejako riešiť a ako. Vyplýva z toho niečo? Nikde som sa o tom nedočítala, akurát mi jedna kamarátka povedala, že aj jej syn, keď začal hovoriť, tak tak rozrával ale trvalo to u nich len 1 týždeň.
Ďakujem.
Martina z Bratislavy
Deti pomerne dlho hovoria gramaticky nesprávne a ak chlapec hovorí v ženskom rode, je to tiež gramaticky nesprávne. Vo veku 2,5 roka to je primerané. Ak je ale ochotný opraviť sa, je to fajn, lebo má chuť učiť sa hovoriť správne. No príliš veľa opravovania môže v dieťati tiež vzbudiť pocit nedostatočnosti, čo nemá priaznivý vplyv na jeho vývin. S opravovaním buďte teda miernejšia, nemusíte ho opravovať zakaždým, skúste rôzne hry na uvedomenie si rovnakostí i rozdielov pohlaví atď.
Dobrý den mám 3 a pol rocného syna,ktorý sa narodil predcasne o sedem tyznov.Rozpravat zacal az v tretom roku zakl.slova mama,dedo baba,ale nespaja vety.Povie len babo buva.Je sikovný od januara nastupil do skolky.Chcem sa vas opytat ci treba navstivit logopeda hned alebo pockat. Nechcem nic zanedbat.DAKUJEM
Možno by ste mohli ešte pár mesiacov počkať, či mu škôlka nepomôže sa rozhovoriť. Ak by ste nebadali pokrok (nové slová, viac dvojslovných viet... prípadne nejaká tá trojslovná) ani potom, konzultujte s logopédom.
Dobrý večer, chcem sa spýtať, čo robíme nesprávne, ak sa náš 2,5 ročný syn nevie (nechce) sám zahrať. Najradšej len pozerá rozprávky na DVD. Volám ho do jeho izbičky hrať sa, hovorím mu ako za ním jeho hračky plačú, nechce ísť. Keď sa s ním hrajem, za chvíľu mi zničí napr. vežu z kociek a ide si po inú hračku, ale ani s tou sa nevydrží hrať dlhšie ako minútu. Stále hovorí: Ty sa hraj! A on sa pozerá a potom sa na chvíľu pridá a zasa odíde. Alebo povie, že ho to nebaví. Ja mu nechcem stále vymýšľať ako sa má hrať. Čítala som, že to by nebolo správne, nenaučil by sa sám hrať. Nemá žiadnu trpezlivosť, hneď sa rozčúli, ak sa mu niečo nedarí.Kresliť ešte nevie, strihá si, nalepuje, číta knihy, ale len chvíľočku, hneď niečo vyvedie, zničí, odbehne... V marci sa mu narodila sestrička, tak možno to bola pre neho veľká zmena, ale zdá sa mi, že už to prekonal. Najradšej je, keď som pri ňom, stále ma volá, aby som s ním pozerala rozprávky, čítala mu, ... Ale nie vždy sa to dá, nemám len jeho. Dávali sme ho aj do škôlky, ale bol často chorý, tak už ho nedávame. Ale nechcel tam chodiť, nemá akosi rád iné deti. Je na mňa dosť naviazaný už od narodenia, aj mladšia dcéra.Manžel sa mu venuje, rád sa s ním jaší. Len ja by som bola radšej, keby sa hral aj sám, keď ja na neho nemám vždy čas.
Niektoré deti sú také - nevedia, čo majú robiť, keď s nimi nie je niekto iný, potrebujú stále spoločnosť a niekoho do partie. Pre rodiča - teda pre vás je to náročné, najmä akmáte na starosti aj ďalšie dieťa. Je to rozhodne náročné zadeliť si čas tak, aby bolo postarané o obe deti.
Mimochodom, kreslenie sa neobjaví naraz - treba nechať dieťa, aby "čarbalo" odkedy udrží ceruzu a aby si tým precvičovalo svaly na ruke či oboch rukách. Spočiatku je dôležité, aby dieťa malo veľkú plochu a mohlo robiť naozaj veľké pohyby celou pažou. Dôležité tiež je, aby ceruzky alebo fixy, s ktorými kreslí, boli dobre viditeľné, aby dobre videlo "výsledok svojej práce". Kreslenie môžete kombinovať s otlačkami (zemiakové pečiatky, kúpené pečiatky...), s otláčaním nafarbených prstov, s nalepovaním vystrihnutých alebo poobtŕhaných obrázkov a podobne.
A skúste aj rozprávky na počúvanie nahraté na cédečku. Prípadne rozprávanie príbehov, ktoré vy samy dvaja vyskladáte - jeden povie jednu dve vety a druhý pokračuje a striedajú sa, až kým rozprávka neskončí.