HRY na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti dieťaťa

Redakcia | 8. november 2018
HRY na rozvíjanie tvorivosti a samostatnosti dieťaťa

Hra je pre dieťa najlepším učením sa. Inšpirujte sa dobrými nápadmi!

Aj vy rozmýšľate, akú zaujímavú činnosť deťom vymyslieť? Prinášame vám niekoľko tipov na zábavné hry s deťmi. Vyskúšajte ich aj vy, veríme, že sa pri nich s vašimi ratolesťami príjemne zabavíte.

Hry pre deti od 1 roka

NEBUĎ MA

Význam
podporovanie sebaistoty, postrehu
Materiál
žiadny
Postup
Hru môžeme hrať ráno po prebudení, ale aj v ktorúkoľvek inú dobu. Ľahneme si na posteľ a predstierame, že spíme. Malé deti vždy rozosmievajú zvuky napodobňujúce chrápanie. Dieťaťu s úsmevom dáme najavo, že si neprajeme, aby nás budilo.

Dieťa určite pochopí, že nejde o príkaz, ale o výzvu na hranie. Robíme sa, že tvrdo spíme, a pritom nahlas chrápeme. Dieťa nás chvíľu nechá „spať“, a potom nás začne budiť. Vždy predvedieme, ako nás jeho prebudenie vyľaká a naoko sa hneváme, kto nás to budí a vyrušuje.

Potom zase „zaspíme“. Táto hra deti vydrží baviť veľmi dlho. Keď deti pochopia, na čom zakladá komickosť situácie, obvykle si chcú úlohy vymeniť. Dieťa potom predstavuje chrápajúceho spáča a my dotieravého „budiča“.

Pre deti od 2 rokov

NEPOSLUŠNÝ KLINEC

Význam
posilnenie sebadôvery, rozvíjanie zmyslu pre situačnú komiku
Materiál
  • papierová škatuľa
  • doštička
Postup
Dieťaťu nasadíme na hlavu takú škatuľu, ktorá mu na nej bude držať ako papierová čiapka. Vysvetlíme dieťaťu, že je klinec a my musíme klinec zatĺcť do doštičky, aby sme opravili podlahu.

Dieťa postavíme bosými nohami na doštičku a začneme klopať dlaňou do škatule. Zatĺkame klinec. Dieťa sa pri každom ťuknutí o kúsok zníži, potom si sadne do drepu, kľakne si a nakoniec nehybne leží. Tešíme sa, ako sa nám podarilo klinec pekne zatĺcť a opraviť podlahu.

Ale neposlušný klinec nie je spokojný s tým, že má stále sedieť v jednej doske a ani sa nepohnúť. V noci, keď všetci spia (ukazujeme), sa prebudí, zatočí a z diery utečie von. Dieťa predvádza pohyby, ako uteká neposlušný klinec z dosky von.
Zahráme, ako sa ráno budíme a ideme sa pozrieť na opravenú dlážku. S hrôzou zisťujeme, že nám klinec utiekol. Musíme si nájsť nový a znovu ho zatĺcť. Hra sa začína znovu. Podobne môže dieťa znázorňovať „šraubičku“, s ktorou budeme pre zmenu otáčať, až sa celá „zašraubuje“. Dieťa určite uvíta návrh vymeniť si úlohy, keď bude mať dovolené „zatĺkať„ či „zašraubovať“ mamičku.

ZMENŠOVADLO DOSPELÝCH

Význam
rozvoj predstavivosti
Materiál
žiadny
Postup
Túto zábavnú hru vymyslela moja dcéra na jednej z prechádzok. Prišli sme k veľkému schodišťu. Ona zostala stáť hore a mňa poprosila, aby som zišla dole po schodoch. Keď som bola o niekoľko metrov nižšie, začala si zo mňa robiť posmešky, ako som sa zmenšila a aká je ona oproti mne veľká.

Od tej doby sme sa zastavovali nielen pri schodoch, ale tiež pri prudkých kopčekoch, kde som sa musela ako dospelá „zmenšovať“. Každé malé dieťa poteší, keď sa môže na chvíľu stáť „obrom“, zatiaľ čo dospelý je „trpaslík“.

PRE DETI OD 3 ROKOV

MEDVEDÍK  ŠPINĎÚRIK

Význam
upevňovanie hygienických návykov, posilňovanie sebaistoty
Materiál
  • všetko potrebné na rannú či večernú hygienu
  • obľúbený medvedík
Postup

Pri tejto hre naučíme dieťa, aby predvádzalo s medvedíkom všetko, čo musí absolvovať pri rannej či večernej hygiene. Medvedík bude „špinďúrik“, ktorý nemá rád vodu, takže ho musíme ku všetkému, od čistenia zubov až po česanie, prehovárať.

Vzniknú tak komické scénky, ktoré dieťa samo z vlastných skúseností s udržovaním čistoty rozohrá. Medvedík, ktorého hráme a vodíme my, sa bráni umývaniu, dáva si uterák na tvár, prská pastu, schováva hrebeň, uteká pred vodou a mydlom z kúpeľne atď. Dieťa sa v tejto hre zahrá na čistotného dôležitého rodiča, ktorý musí medvedíka špinďúrika stále prehovárať, aby dodržoval hygienické zásady.

NA VŠEVEDKA

Význam
rozvíjanie zmyslu pre situačný humor, posilňovanie sebavedomia
Materiál
  • predmety bežnej potreby vhodné na rôzne experimenty
Postup

Dieťa v tomto veku veľmi rado experimentuje s rôznymi predmetmi, rado robí rozličné pokusy. Keď už rozumie základným súvislostiam medzi rôznymi javmi vo svojom okolí, môžeme si dovoliť všetko obrátiť „naopak“ a so skutočnosťou sa pohrávať. Keby dieťa skutočné súvislosti nechápalo, nemohlo by ani rozumieť tomuto situačnému humoru.

Prinesieme napríklad vedierko s vodou a povieme dieťaťu, že vyskúšame, ktoré predmety sa potopia. Vezmeme do ruky kameň alebo závažie a s vážnou tvárou Vševedka budeme tvrdiť, že kameň je ľahučký, a preto bude určite plávať na hladine.

Dieťa už vopred vie, že hovoríme hlúposti. Nebude s nami súhlasiť. Ale Vševedko si nenechá poradiť a všetko musí sám preskúmať. Potom kameň položíme na hladinu a s údivom, ktorý patrične komicky rozohráme, zistíme, že kameň žblnkne do vody a leží na dne vedierka.

Prvý pokus však najmúdrejšieho Vševedka neodradí a experimentuje nezmyselne ďalej. Môžeme napríklad prelievať vodu z veľkého hrnca do malého hrnčeka a vopred s istotou tvrdiť, že ani kvapku nerozlejeme. Vodu nakoniec, samozrejme, na veľkú radosť dieťaťa prelejeme a polejeme si oblečenie.

Určite si vymyslíme mnoho ďalších komických situácií, v ktorých dieťaťu doprajeme, aby malo radosť z toho, ako rozumný dospelý Vševedko všetko popletie. Dieťa si tak neobyčajne silne zvyšuje sebavedomie, pretože sa zabáva na tom, aké robíme hlúposti. Veľmi sa teší, že tým, kto robí chybu je tentoraz dospelý.

VESELÁ RODINA: Terapia hudbou
Prečítajte si tiež:

VESELÁ RODINA: Terapia hudbou

PRE DETI OD 4 ROKOV

LAMPIČKA

Význam
zvyšovanie sebaistoty a zmyslu pre situačný humor
Materiál
  • baterka
Postup

Dieťa sa postaví alebo pohodlne posadí a vezme do ruky baterku. K nohám dieťaťa dáme vankúš a položíme si naň hlavu. Chystáme sa čítať rozprávkovú knižku. Zisťujeme však, že je v miestnosti málo svetla a musíme si „prisvietiť“. Na vopred dohodnutý signál, napr. stlačíme dieťaťu palec na nohe, dieťa rozsvieti baterku a svieti na knižku. Prečítame rozprávku a nakoniec zase lampičku zhasneme rovnakým spôsobom, ako sme ju rozsvietili. Hra na lampičku môže byť občasným spestrením večerného čítania rozprávok.

Pre väčšiu zábavu si niekedy môžeme zahrať tento variant: Snažíme sa rozsvietiť lampičku, ale dieťa naschvál baterku nerozsvieti. Naoko sa hneváme, že nám asi vypli prúd. V nečakanej chvíli dieťa baterku rozsvieti. S radosťou začneme čítať. Po chvíli zase baterku zhasne - opäť vypli prúd. Striedame „radostnú a zlú“ náladu. Dieťa sa zabáva na tom, ako môže ovládať naše prejavy.

PRE DETI OD 5 ROKOV

HROCH

Význam
odbúravanie strachu z vody, dychové cvičenie, zvyšovanie sebadôvery
Materiál
  • slamka alebo iná trubička
Postup

Ponoríme sa do vody a znázorňujeme hrocha, ako vyfukuje vzduch z vody. Vzduch vyfukujeme priamo z úst alebo pomocou slamky. Dieťa si určite samo vyskúša, aké to je byť hrochom.

Musíme vo vode dávať pozor na jeho bezpečnosť. Hra je výborným dychovým cvičením. Dieťa sa pri nej učí ponárať, nebáť sa vody. Na hladine sa často podarí vytvoriť množstvo bubliniek. Do vody môžeme pridať trochu peny do kúpeľa v prípade, ak máme istotu, že dieťa vodu nepije. Bublinky sa v penovej vode vyrábajú oveľa lepšie.

Nápady na hry sú vybrané z knihy Jany Hanšpachovej: Veselé hry s malými deťmi, ktorú vydalo vydavateľstvo Portál.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: