Diskusie

Vytvoriť diskusiu

Bútľavá vŕba

anonym, 14.11.2011 19:53

Slušné správanie

Ahoj maminky. Chcela by som poznat Vas nazor na to, ze od akeho veku sa da dieta povazovat za nevychovane. Neviem ci mam na deti prilis velke naroky, ale velmi ma hneva, ked vidim, ze deti sa nevhodne spravaju a ich rodicia len postavaju a deti vobec neupozornia. V nedelu som bola so svojou trojrocnou dcerou na detskom divadelnom predstaveni. Velmi ju to bavilo, kym nezacali najprv tri deti predstavenie rusit behanim sem a tam a buchanim po podiu a ani po niekolkych upozorneniach herecky, aby si sadli na miesto, deti neposluchli. Ked to videli ostatne deti, zacali pobehovat tiez, rusit predstavenie, kotre sa uz naozaj nedalo sledovat, herecka stracala nit a nejako to uz len doklepala vidiac, ze sa to v divadielku cele spustilo a zo strany deti nie je zaujem to sledovat. Moja dcerka slusne sedela na mieste, vysvetlila som jej, ze deti su nevychovane a takto sa v divadle nesprava. Preco vsak rodiacia vodia do divadla deti, ktore na to evidentne nie su zrele, preco ich nenaucia ako sa v divadle spravat, ak uz dieta do divadla privedu a dieta to nebavi, preco mu dovolia kazit predstavenie a preco radsej neodidu, tomu naozaj nerozumiem. Nabuduce, ked tam pridem, chystam sa upozornit usporiadatelov divadielka, aby pred predstavenim upozornili rodicov, nech si strazia a usmernia svoje deti, aj ked podla by to mala byt samozrejmost. Neviem, ci som z inej planety, ale podla mna je mozne detom vstepit zaklady slusneho spravania uz od utleho veku. Nechapem rodicov, ktori si myslia, ze ich dieta je pupok sveta a moze si robit co chce, aj nicit veci, lebo aj to som uz zazila, ze rodicov bolo treba upozornit, aby dieta nenicilo, pripravenu scenu, kedze tam iba stali ako puci a bolo im jedno co ich ,,rozkosne,, chlapciatko vyvadza a aky poriadny kraval robi.

  • anonym
    14.11.2011, 20:26

    Tak toto vytáča aj mňa. A nechápem ani rodičov, ktorých niekto pekne poprosí, aby odišiel, alebo toto s dieťaťom nerobil a oni to ignorujú. Potom ako bude v budúcnosti dieťa počúvať ostatných, keď ani jeho rodičia nepočúvajú a nerešpektujú pravidlá... :iscrewloose: :iscrewloose: :iscrewloose:

  • anonym
    14.11.2011, 20:31

    prosím ťa, to čo bolo za predstavenie PRE DETI, ked sa deti nemali šancu zapojiť a mali sedieť ticho na zadku, dobreže nie s rukami za chrbátom?  :idoh:

    Neviem presne povedať, kedy možno dieťa považovať na "nevychované".... rovnako ako neviem povedať, kedy je dieťa "vychované". Mam 4,5 ročného čertíka, ktorý je super, poslúcha, zlatunký ... kým je sám. Akonáhle sa dostane medzi deti, otočí sa o 180° a niekedy mu nie je konca-kraja. Začne sa predvádzať o dušu a niekedy s tým nič neurobím, čím viac ho upozornujem, tým je horší:lol: :lol: :lol:  amozrejme sa  ho snažím krotiť, aj napomeniem, ale nie je v mojich (a jeho) silách, aby sedel ako päť peňazí .... To je akože nevychovaný??? A su deti, ktoré vyvádzajú doma a ked prídu do spoločnosti, sedia cele zakríknuté ... tie su vychované?

    Dieťa nie je predsa cvičená opica, ktrá ma posluchať na slovo, to preoste nejde! V 3 rokoch sa deti ešte prejavuju svojím prirodzeným temperamentom, niektoré su živšie, niektoré utiahnutejšie. A každy normálny rodič sa snaží svoje dieťa vychovať ako najlepšie vie ... a či su vychované dobre, to často zistíme až s velkým odstupom rokov.

  • anonym
    14.11.2011, 20:34

    ešte by som zabudla dodať, na predstavenie typu "tu seď a nehni sa" by som s ním určite nešla, kvoli ohladuplnosti k okoliu. Boli sme na koncerte Pohradskej a Čanakyho, to bola fakt super akcia, celu sme ju pretancovali, ani raz som nemusla upozornovať, proste to s deťmi vedia a tým pádom žiadne neželané správanie nebolo.

    Boli sme aj v kine, tam vydržal vdala pukancom :excited:  ... posledna štvrťhodina už bola o pochodovaní medzi sedačkami, a dufam, že nikoho nerušil, kedže bol inak ticho.

  • anonym
    14.11.2011, 20:59

    Tu autorka. Bolo to nedelne predstavenie v Dome kultury. Ide o predstavenie, do ktoreho sa maju deti zapajat na vyzvanie, bud sa nejake dieta vyberie  z obecenstva a splni zadanu ulohu, napriklad triafa papierovymi gulkami do zlej postavy ap., alebo sa davaju detom otazky do publika a kto vie odpovie a na konci predstavenia sa detom pusti hudba a mozu si zatancovat. Mne rodicia tych deti, ktore to nebavi a deti potom robia zle a buchaju, zavadzaju pred podiom, div nan same nevylezu, pobehuju sem a tam a pokrikuju, pripadaju strasne sebecki a neberu ohlad na to, ze niekto by si to rad aj pozrel. Na vyblaznenie deti su predsa vhodnejsie miesta ako divadlo. Ja tam dceru nevodim na to, aby si zabehala, na tom mame ihrisko a detske diskoteky.

  • anonym
    14.11.2011, 22:25

    Divadelné predstavenia takéhoto typu sú vhodné pre deti od 5 rokov, teda ca. pre predškolákov. Samozrejme sa to nemôže brať paušálne, pretože sú detičky, ktoré dokážu absolvovať takýto zážitok už ako 3,5 ročné - iné zas ani ako 6-ročné neobsedia. Ja mám dve deti (9 a čoskoro 3 roky), krstné detičky majú 5 a 4 roky...každoročne chodievame na Mikuláša na predstavenie do Bábkového divadla v ZA. Starší syn už obsedí v pohode; neter (minulý rok 4-ročná) pozerala, vnímala a ani nedýchala :D , synovec mal vtedy 3 roky a občas sa počas predstavenia niečo nahlas spýtal alebo okomentoval svoje pocity...my sme ho samozrejme upozornili, že teraz musí byť tíško a sledovať, ako to dopadne. Pokiaľ by sa ale nebol býval prispôsobil, tak by sme s ním úplne samozrejme odišli zo sály...a tak to - v prípade potreby - plánujem spraviť tento rok so svojim mladším synom. Našli sa však aj rodičia, o akých píše autorka, ktorým akoby neprekážalo, že ich dieťa svojimi neustálymi výkrikmi, komentármi a pobehovaním ruší ostatných....Mňa osobne dokonca najviac rušili deti sediace pred nami, vo veku ca. 11-14 rokov, ktoré si celé predstavenie filmovali na mobily a pripájali k tomu aj svoje rôzne komentáre

  • anonym
    15.11.2011, 00:15



    Na rovinu - ano, Tvoj syn je nevychovany a velmi pravdepodobne je to preto, ze nevychovana si aj Ty sama. Inak by si nevyprodukovala taky prispevok, ako je tento. 4,5-rocne dieta uz ma davno vediet, ze aj jasenie a prejavovanie prirodzeneho temperamentu ma svoje hranice. Tvoj syn hranice nepozna, lebo si mu ich neurcila. Evidentne ich sama nepoznas.

    Rovnaky nazor mam aj na deti zo spominaneho predstavenia a na ich doprovod - nevychovanci. V momente, ked sa deti zacali vymykat spod kontroly, mali proste z predstavenia odist. Moje dieta (a zdoraznujem, ze to nie je ziadne utiahnute chudiatko), bolo na svojom prvom divadelnom predstaveni ako cerstvo trojrocne a presne ako napisala mamina predo mnou - sledovalo, ani nedychalo.

    Autorke - je mi luto, ze ste miesto prijemneho zazitku mali takuto neprijemnost. Verim, ze Vas to neodradi od dalsich navstev kulturnych podujati a coskoro si min. nedelu vynahradite. Velmi by som zelala Tebe, sebe i vsetkym ostatnym, aby sa neucta a primitivne hrubianstvo, s ktorymi sa dnes dennodenne stretavame a ktore su dokonca casto prezentovane ako normalne a prirodzene, co najskor stali len minulostou.

     

  • anonym
    15.11.2011, 07:11

    Aj ja si myslim, ze je to o rodicoch a nie o detoch. Niektori rodicia si myslia, ze ich deti su take uzasne, ze mozu vsetko a neberu ohlad na inych. Neurcia im od malicka hranice, co mozu a co nie. Takto to potom vyzera vsade, kde pridu. Ja som asi stara skola, ale moje deti , ked boli male a nevedeli sa "vpratat do koze" alebo ich to prestalo bavit, tak som s nim jednoducho odisla ( aj ked som to mala zaplatene az do konca - lebo nikto nie je povinny preto, ze ja som si to zaplatitla pretrpiet to, ze je to detske predstavenie, tak nech si s tym mojim dietatom poradia...), lebo som nechcela rusit ostatnych, ktorych to este zaujimalo. Je to vsetko o vychove nas rodicov. Takíto rodicia su potom ti, ktori sa na vsetkych stazuju, ze to ich dieta nikto nevie pochopit, ze v skole na nom sedia, ze sa mu nedostatocne venuju - len oni ich nechaju bezprizorne behat, lebo ich sami nezvladaju. Nezavidim im tu dobu, ked ich deti pridu do puberty a budu im skakat po hlavach este viac. A chudaci vsetci ludia okolo nich! Potom uz bude na vsetku vychovu neskoro, aj na urcovanie hranic.

  • anonym
    15.11.2011, 07:38

    presne tak, je to o hraniciach, ktoré stanovíme deťom. Priznám sa, ja tiež mám niekedy problém udržať deti v hraniciach odtiaľto potiaľto môžeš, ďalej je to neslušné. Som veľmi zvedavá, aká generácia vyrastie z týchto detí. Keď budä vystrájať horšie veci - na koho alebo čo to zvalia rodičia? Na dobu? Zlú učiteľku? Starkého, starkú, ktorý už nevládze kráčať tak rýchlo, aby stíhal pred pubertiakom?

    Sama som bola svedkom chlapca, ktorý, kým jeho mama nakupovala v obchode, si sám nablokoval lízatko, vošiel do prázdnej pokladne, ťukal do nej, dokonca zamkol obchod.... a mama mu nič na to nepovedala....

    S mojím skoro štvorročným synom chodíme do kostola. Raz bol dobručký, tak som sa odvážila sadnúť si s ním vyššie, no ako naschvál mal vtedy asi zlý deň alebo sa zle vyspal (spal veľa - málo) - ktovie, ale akonáhle to už nebolo v hraniciach, odišla som s ním.

    Ej, ej, veď my sa ešte dozvieme...

  • anonym
    15.11.2011, 07:53

    Kazdopadne v tom divadle to bola chyba rodicov v tom zmysle, ze neodhadli vek a schopnosti svojich deti na navstevu takehoto druhu predstavenia. Samozrejme stava sa, ze nevieme, do coho ideme, ale ak vidim, ze moje dieta uz ma dost, nudi sa, a chcelo by sa blaznit, ci vybehat, tak s nim vyjdem von na vhodne miesto, nech nerusi tie deti, ktore na to predstavenie mentalnu uroven maju. 
    taktiez situacia, ktoru opisala autorka nie je o nevychovanosti deti, ale o nevychovanosti ich rodicov! A paradox je, ze tie matky si to abolutne neuvedomuju, ak sa aj najde niekto, kto ich upozorni, tak zazeraju alebo odvrknu, v najhorsom pripade chytia hystericky zachvat, ze co sa kto stara do vychovy ich deti. :idoh:
    Ludska blbost je nekonecna....takze, mila autorka, zelam ti vela, vela trpezlivostina tom nasom Slovensku, tunajsi ludia su jednoducho taki... :s

  • anonym
    15.11.2011, 08:08



    Nuž na rovinu, mne pripadáš kus drzá .... ako si si dovolila niečo také napísať?
    Nepoznáš ju, nevieš ako vychováva syna a hneď ju očierniš.  
    Myslím, že s autorkou budú súhlasiť všetky maminy, ktoré majú utiahnuté deti.
    A na tej druhej barikáde budú maminy s deťmi živými, ktorých ani 100 volov neutiahne..nepmôžu napomínania, príkazy, ani zákazy...radi sa predvádzajú..atď.  Aj tú najsamlepšiu výchovu prebije ich aktívna povaha.  Ja mám tiež doma také šidlo. Čo sa mu nahučím do hlavičky, toto sa nerobí, hento sa nerobí, on mi to potom odverklikuje, že čo sa všetko má a nemá... a aj tak si urobí po svojom.
    Druhá vec je, že rodič by mal zasiahnuť, ak dieťa svojím správaním obmedzuje iných.
    Zuz

  • anonym
    15.11.2011, 09:15

    Ťažko povedať, kedy je dieťa už nevychované, ale ak sa rodič dieťaťu skutočne venuje, tak ho pozná a je tu on, kto má byť vychovaný a má predpokladať, čo dieťa zvládne a čo už nie a podľa toho primerane reagovať. my chodíme s malou do kostola každú nedeľu už od jej 12-tich dní a aj keď ešte nemá ani rok, vždy sa ju snažíme držať v "norme", keď sa jej v kočíku nepáči, zoberieme si ju na ruky, dáme jej do ruky hračku, ktorou ostatných neruší (žiadne so zvukovými efektmi) a keď sa raz alebo dvakrát stalo, že nepomohlo ani to, jednoducho s ňou išiel manžel von. vždy treba brať ohľad aj na ostatných, samozrejme ani ostatní nemôžu očakávať, že nebudem do 18-ky s dieťaťom nikam chodiť, či už je to kostol, divadlo, kino... lebo jedno je pravda: kde inde sa má dieťa naučiť, ako sa správať v kostole, divadle, kine... ak nie práve tam?! ale tu je aj úloha rodičov, treba mať reálny pohľad na vec a reálne očakávanie od dieťaťa: ak sa jedná napr. o trojhodinové predstavenie, tak nebudem trvať na tom, aby tam dieťa tri hodiny sedelo. keď vydrží dve hodiny a potom už robí "neplechu", tak odídem po dvoch hodinách, keď treba po polhodine, tak po polhodine - a keď je už rozumovo na to vyspelé, tak mu pekne vysvetlím, čo nebolo správne, ale nezabudnem ho aj pochváliť za ten úspešný začiatok, kedy pekne dávalo pozor. a je to tiež príležitosť vysvetliť dieťatku, aké je dôležité brať ohľad aj na druhých :flowers: takže - vodiť deti do divadla, kostola, kina...? áno, ale ako rodič predpokladať, koľko tam vydržia a buď si zobrať pre ne zábavku, ktorá ich udrží "na uzde" (obrázkovú knižku a pod.) alebo keď je to nutné odísť. ostatných menej vyrušuje, keď sa zdvihnem a odídem, ako keď tam budem ešte hodinu neúspešne "krotiť" svoje dieťa. čo sa prvého príspevku týka, nechápem ani ja, ako to, že rodičia v takých prípadoch nezasiahli. vyhovárať sa na to, že by to aj tak nepomohlo, je detinské (ťažko potom očakávať od detí takýchto rodičov "dospelácke" správanie) - minimálne zobrať dieťa (hoci aj proti jeho vôli) na ruky a vyjsť s ním von sa dá predsa vždy.

  • anonym
    15.11.2011, 10:38

    nečítala som všetky príspevky a možno sa budem opakovať.myslím,že toto nie je o vychovaných deťoch,ale o ich rodičoch.niektoré deti budú sedieť už ako trojročné tíško a sledovať,niektoré to nedokážu neskôr.je to o ich temperamente.ale dôležité je v takýchto prípadoch,ako reaguje rodič.ja osobne by som dieťa po takomto správaní a následnom upozornení odviedla zo sály.problém je tu v tom,že rodičia to ignorovali.som za voľnosť deťom,ale hranice potrebujú.pretože každý potrebuje hranice.ak mu teraz dovolím všetko na svete,ako môžem potom od neho chcieť,aby sa v škole správalo slušne?ako mu niekto vysvetlí,že zrazu v škole nemôže behať kedy chce,ako chce,kde chce?bud bude z neho problémové dieťa v škole,alebo bude školu nenávidieť.to je len jeden príklad.deti voľnosť potrebujú.potrebujú sa vylietať,vyblázniť,vyjašiť,ale musí to mať svoje medze.v spoločnosti sa dieťa musí vedieť správať,nie ako dospelák,ale učiť ho,že v divadle,kine a pod. sa treba správať.a ak to dieťa ešte nevie,treba ho vziať preč,nie na potrestanie dieťaťa,ale preto,aby sa nerušili ostatní.tým sa naučí aj ohľaduplnosti.aj tá je v živote dôležitá

  • anonym
    15.11.2011, 11:59

    Máme jedno živé, spoločenské, hlučné dieťa(2r.) a jedno hĺbavé, zamyslené, introvertnejšie dieťa(3r.). Obe vedia ako sa majú správať v bežných situáciách, obe vedia, aké približne správanie je žiadúce a obe chápu, že ak nedodržia pravidlá,po prvom a poslednom upozornení príde okamžitá sankcia (zvyčajne prerušenie činnosti, odchod z miesta, odobratie hračky...atď). Pretože od začiatku to tak fungovalo a fungovať bude. Bez výnimky.

    Ale je to hlavne o rodičoch - to dieťa predsa v ŽIADNOM PRÍPADE nemôže za to, že rodičia mu nestanovili jasné hranice. Nehovorím o rôznom hádzaní sa o zem, občasnom predvádzaní a prirodzenej vzdorovitosti - to je niečo iné, tým prejde asi aj to najvychovanejšie dieťa. Ale v globále je to podľa mna možné : mať doma vychované 3ročné dieťa.

    Damini

  • anonym
    15.11.2011, 15:09



    na toto by som ti odpovedala jedine tak, ako som už napísala "či su vychované dobre, to často zistíme až s velkým odstupom rokov. "

    Podla mňa si nevychovaná ty, keďže ty mňa ani nepoznáš, ale dovoluješ si ma odsudzovať, ba priam urážať, a to nielen mňa, ale dokonca mojich rodičov!

     Ak je niekto vychovaný, znamená to pre mňa totiž aj to, že sa správa slušne v každej situácii, teda aj na internetovom fóre, že dokáže byť tolerantný, ľudský, prijímať iné názory a slušným spôsobom, bez zbytočných urážok prezentovať tie svoje.

    Moje dieťa MÁ určené hranice, väčšinou ich aj rešpektuje, ale sú dni, keď normálne detsky neposlúcha ... ako už niekto napísal, niekedy závisí od toho, aký ma deň, ako sa "vyspal". Ja nemám problém to priznať a ak mi nejaký rodič napíše, že jeho 3-ročné dieťa vždy a všade perfektne poslúcha, nikdy sa nespráva neprimerane, nikdy nie je hlučné a zbytočne nerozpráva, tak bohužial mu neverím ani slovo. Každe dieťa totiž niekedy neposlúchne. Je na rodičovi, či to nechá tak, alebo zakročí okamžite. Ale z 1 situácie sa nedá usúdiť, či je dieťa nevychované celkovo a či rodič svoje dieťa nevychováva. Su totiž aj rodičia, ktorí veci nechcú riešiť na verejnosti, ale zakročia trebárs potom doma. A potom su bohužial aj takí, čo sa cítia ako pupok sveta a decko nechaju robiť čo chce - s takým prístupom nesúhlasím ani ja. Ved som tiež písala, že "každy normálny rodič sa snaží svoje dieťa vychovať ako najlepšie vie ... "

    A okrem toho, ak by si moje príspevky prečítala do konca a nielen prvých pár riadkov, tak som písala aj to, že na predstavenie, kde usúdim, že moje dieťa na to ešte nie je zrelé, že by iných rušilo, na také ani nechodíme, prípadne ideme len kým vydrží a nemám problém odísť aj predčasne.

     

  • anonym
    15.11.2011, 15:13



    :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

    inak, presne tak aj náš, teoriu obláda na jednotku, čo sa má a nemá ... prax nam trošku zaostáva :rofl:  ale postupne to určite pôjde, hlavne že ma dobré srdiečko.

    s poslednou vetou plny súhlas - ži a nechaj žiť:tongue:

+ -
Príspevkov: 35