Vyberte si to správne ovocie a buďte fit!

Vyberte si to správne ovocie a buďte fit!
18.2.2011 v kategórii Mama, autor Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Prečo by malo byť ovocie súčasťou nášho kažodenného jedálnička?

Konzumácia ovocia a zeleniny by mala byť súčasťou nášho každodenného jedálnička. Mnohé vedecké štúdie poukazujú na prepojenosť dostatočného prísunu ovocia a zeleniny a znižovania vzniku rizík mnohých ochorení. Okrem skvelej chuti nám poskytuje ovocie množstvo cenných látok, bez ktorých naše telo nedokáže správne fungovať.

Jar sa pomaličky blíži. V tomto období často pociťujeme únavu, pretože organizmus trpí nedostatkom vitamínov a minerálnych látok. Jedným zo spôsobov, ako organizmu životne dôležité látky dodať a zároveň ho očistiť, sú jarné ovocné kúry. Ovocie dôkladne umyte a konzumuje jednotlivo alebo ako lahodné miešané ovocné šaláty. Počas tejto kúry by ste mali denne zjesť aspoň 5 kusov ovocia.

Prečo by malo byť ovocie súčasťou nášho každodenného jedálnička?

Ovocie je bohatou zásobárňou vitamínov a minerálnych látok. Obsahuje vysoký podiel vlákniny, ktorá uľahčuje trávenie. Mnohí ovociu vyčítajú vysoký podiel cukru. Ovocie však obsahuje jednoduché cukry tzv. monosacharidy, ktoré naše telo jednoducho spracuje a rýchlo spáli. Zloženie ovocia po výživovej stránke vhodným spôsobom dopĺňa primeraný obsah bielkovín, organických kyselín a aromatických látok. Okrem spomínaných látok je ovocie zdrojom vody, teda pozitívne ovplyvňuje denný príjem tekutín.

 - Zvoľte si ovocie, ktoré je pre vás najužitočnejšie! -

Jablká
Chcete svoj organizmus očistiť zvnútra? Potom to skúste prostredníctvom jabĺk. Jablká obsahujú vysoký podiel vody, vlákniny a draslíka. Samozrejmosťou je vysoký obsah vitamínov. Pomáhajú pri trávení a posilňujú imunitný systém. Jablká odporúčame konzumovať aj so šupkou, pretože práve ona obsahuje mnohé cenné živiny.

Hrušky
Pri častom nachladnutí močových ciest a obličiek pomáhajú hrušky. Sú rovnako spoľahlivým pomocníkom pri zápche a zlom trávení. Hrušky sa vyznačujú vysokým obsahom vápnika a fosforu, čo z nich robí zdraviu veľmi prospešnú potravinu. Preukázaný je ich antibakteriálny vplyv na organizmus.

Pomaranč
Citrusové ovocie a teda aj pomaranče sú známe vysokým podielom vitamínu C. Vitamín C je šikovným bojovníkom proti chorobám rôzneho druhu. Spolu so selénom, draslíkom a horčíkom sú činiteľmi, ktoré posilňujú imunitný systém.

Banány
Pri negatívnych pocitoch, zlej nálade a podráždenosti pomôžu banány. Banány možno s pokojom zaradiť do kategórie prírodných antidepresív, pretože obsahujú vzácnu látku, ktorou je tryptofan. Výnimočnosť banánu znásobuje vysoký obsah draslíka. Banány dodajú potrebné množstvo energie, upokoja a dokonca pomôžu zaspať.

Marhule
Pre krásne vlasy, nechty a pokožku je potrebné jesť marhule. Marhule dokážu spoľahlivo zlepšiť náladu a podieľajú sa na odstránení únavy, ktorá človeku bráni plnohodnotne prežívať svoj život. Kyselina listová, pantoténová, betakarotén, železo a draslík majú celkovo pozitívne účinky na zdravie človeka.

Hrozno
Pri pocitoch únavy jedzte hrozno. Hrozno tiež obsahuje látky, ktoré pomôžu zmierniť depresiu. Vyznačuje sa bohatým zdrojom vitamínov a minerálnych látok. Prevláda podiel draslíka a zaujímavý je tiež obsah vlákniny. Nesmieme zabudnúť na vitamíny skupiny B, vitamín C a E. Pravidelná konzumácia pozitívne ovplyvňuje trávenie a myslenie. Hrozno je vhodné konzumovať pred menštruáciou.

 Náš tip
V záťažových situáciách odporúčame konzumovať hrozno. Ideálna je jeho kombinácia s banánmi. Pozitívne ovplyvnia koncentráciu, upokoja a dodajú potrebnú energiu.

Jahody
Krásnu pokožku a vlasy dokážu zaistiť pravidelné a dostatočné dávky jahôd. Overený je ich pozitívny vplyv na kosti. Majú zásluhu na budovaní imunitného systému a správnej funkcii čriev. Vitamíny E, C a mangán si poradia s nepriateľmi, ktorí chcú obmedziť správne fungovanie vnútorných orgánov.

Slivky
Pretrvávajúcu úzkosť a dlhodobejší stres odstráni konzumácia sliviek. Slivky zároveň prečistia črevá a posilnia imunitný systém, ktorý chráni pred chorobami, ktoré číhajú na človeka na každom kroku. Vápnik, fosfor a vláknina sú dominantné v zložení sliviek a z tohto dôvodu by sa mali slivky objavovať v našom jedálnom lístku.

Ananás
Ananás je známy tým, že obsahuje veľmi cennú látku, ktorou je bromelín. Ananásy je vhodné jesť pred menštruáciou a po svalovej námahe. Chutné kúsky ananásu pomáhajú spaľovať tuky. Rovnako spoľahlivo ananás odstráni zápchu či zmierni hnačku.

Ovocie by na našom stole jednoznačne nemalo chýbať. Jeho unikátne zloženie pomáha riešiť mnohé zdravotné problémy. Je rovnako dobrým ochrancom pred vznikom rôznych ochorení. Ideálne je počas dňa konzumovať rôzne druhy ovocia. Týmto spôsobom zabezpečíme organizmu dostatočný prísun potrebných živín. Pri chemicky ošetrenom ovocí treba venovať pozornosť dôkladnému umytiu.