Trénujte mozog: 10 cvičení pre lepšiu pamäť

MK | 19. jún 2024
Trénujte mozog: 10 cvičení pre lepšiu pamäť

Staré príslovie „používaj ho, alebo oň prídeš“ platí nielen pre naše fyzické zdravie, ale aj pre náš mozog. Choďte domov inou cestou, umyte si zuby opačnou rukou, aj toto sú malé veci, ktorými každý deň posilníte svoj mozog.

Pokiaľ ide o udržanie zdravej mysle, kombinácia zdravých návykov, fyzického pohybu a trénovania mozgu je ideálnym vzorcom

Vyvážená strava s nízkym obsahom tuku, nízkym obsahom cholesterolu a vysokým obsahom antioxidantov, je prvým krokom. Zahrňte so svojho jedálnička potraviny bohaté na antioxidanty - orechy, ovocie (najmä bobule), zeleninu, čokoládu a bylinky či koreniny. Pravidelné cvičenie a fyzická aktivita podporuje zdravie ciev, čo pomáha chrániť mozgové tkanivo. Vyhýbajte sa rutine a nude, pretože mozog sa chce učiť nové veci. Zabudnite na pasívne vysedávanie pre obrazovkou, radšej si doprajte čerstvý vzduch a aktivity, ktoré vás prebudia z letargie. 

Okrem dodržiavania vyššie uvedených zdravých životných návykov môžete udržať svoju myseľ a pamäť zdravou pomocou cvičení na tréning mozgu — a nemusíte pritom minúť veľa peňazí. 

Robte veci inak - mozog sa poteší

Cvičenia na posilnenie mozgovej funkcie by mali ponúkať novotu a výzvu. Sú to v podstate jednoduché veci, ktoré prinútia váš mozog spozornieť. Choďte domov inou cestou, ako zvyčajne. Umyte si zuby opačnou rukou. Presuňte si hodinky na zápästie druhej ruky. Zapojte aj tieto tipy na tréning mozgu.  

10 cvičení pre lepšiu pamäť

  1. Fyzická aktivita 
    Fyzické cvičenie zvyšuje prietok krvi do mozgu, znižuje riziko mŕtvice, vysokého krvného tlaku a cukrovky. Už polhodina miernej až intenzívnej fyzickej aktivity denne znižuje riziko vzniku demencie o 21 %. Ľudia, ktorí sa pravidelne venujú chôdzi, behu, plávaniu, bicyklovaniu, tancu, joge alebo akémukoľvek pohybu, majú nižšie riziko vzniku demencie.
  2. Trénujte pamäť
    Napíšte si nákupný zoznam, ale neberte si ho so sebou. Keď sa vrátite z obchodu, skontrolujte, na čo ste zabudli (a prípadne sa vráťte po potrebné, fyzická aktivita vám len prospeje). Písanie zoznamov pomáha zapamätať si položky lepšie. 
  3. Socializujte sa
    Stretávanie sa s inými ľuďmi je pre mozog extra prospešné. Používate zrak, aby ste videli výrazy a neverbálnu komunikáciu, a rozvíjate diskusiu. Interakcia vás núti premýšľať, voliť vhodné slová, smiať sa alebo presadzovať svoj názor argumentami. Stretávajte sa s ľuďmi.
  4. Počítajte
    Pri riešení matematických problémov skúste nepoužívať kalkulačku. Vyriešte príklad bez pomoci ceruzky, papiera alebo počítača. Toto cvičenie môžete urobiť ťažším - a efektívnejším - tým, že budete kráčať a rátať súčasne.
  5. Naučte sa nový jazyk
    Znalosť jazykov vám umožňuje spojiť sa s inými ľuďmi, uľahčuje cestovanie a podporuje zdravý mozog. Metaanalýza z roku 2020 zistila, že bilingválni ľudia majú neskorší nástup demencie. Pomôcť môžu aplikácie na učenie jazykov, ktoré sú často bezplatné.
  6. Hlavolamy a hádanky
    Rôzne hádanky rôzne zapájajú časti vášho mozgu. Číselné hry, krížovky a skladačky sú obzvlášť užitočné. Sudoku je skvelé pre logiku, krížovky zvyšujú slovnú zásobu a puzzle zlepšuje vizuálno-priestorové schopnosti.
  7. Hra na hudobný nástroj
    Hra na hudobný nástroj si vyžaduje fyzickú koordináciu, zapamätávanie a počúvanie. Štúdia ukázala, že ľudia starší ako 60 rokov, ktorí chodili na hodiny klavíra, dosiahli po šiestich mesiacoch lepšie výsledky v testoch pozornosti. Nikdy nie je neskoro!
  8. Meditujte
    Stíšte sa, počúvajte upokojujúcu hudbu alebo len seďte a dýchajte. Polhodinu denne venujte tichu a svojmu dychu. Môžete využiť rôzne nahrávky alebo aplikácie, ak potrebujete naviesť na meditáciu. Mimochodom, meditovať môžete aj počas prechádzky v lese. 
  9. Stimulujte svoje zmysly
    Aktivity, ktoré vyžadujú použitie viacerých zmyslov, ako je napríklad aj pečenie, môžu pomôcť lepšie si zapamätať veci. Využívanie viacerých zmyslov stimuluje mozog a podporuje pamäť. Ochutnávajte a pripravujte nové jedlá  a snažte sa identifikovať jednotlivé ingrediencie, vrátane byliniek a korenín.
  10. Spánok
    Kvalitný spánok je nevyhnutný pre optimálne fungovanie mozgu. Pomáha zlepšovať pamäť, regulovať metabolizmus a znižovať duševnú únavu. Počas spánku mozog odstraňuje toxíny a reorganizuje sa, preto je dôležité získať aspoň 7 hodín kvalitného spánku každú noc. Ak potrebujete osviežiť svoju spánkovú rutinu, vyskúšajte rôzne stratégie na zlepšenie spánku.

Rozmanitosť a pravidelnosť sú kľúčom k úspechu. Tak do toho!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: