Koenzým Q10: prečo je dôležitý?

Koenzým Q10: prečo je dôležitý?
8.8.2017 v kategórii Mama, autor redakcia MAMA a ja, foto: istockphoto.com

Koenzým Q10  je látka, ktorá sa nachádza takmer vo všetkých bunkách tela a je zodpovedná za produkciu energie.

Životne dôležité vitamíny

Okrem toho svojimi silnými antioxidačnými vlastnosťami zabezpečuje ochranu buniek pred poškodením toxickými voľnými radikálmi.

Prečítajte si: 10 potravín pre zdravé srdce

Čo má za následok nedostatok Q10 v organizme?

Zdravý človek si dokáže koenzým Q10 vyrobiť vlastnou produkciou z potravy približne do veku 25 rokov, potom dochádza k jeho postupnému znižovaniu a cca v štyridsiatke sa jeho množstvo zníži na polovicu.

Bunky sa preto stávajú náchylnejšie na poškodenie, horšie dokážu využívať energiu na svoju existenciu a činnosť.

Ak hladina koenzýmu Q10 klesne pod požadovanú úroveň, na človeku sa prejaví horšou toleranciou záťaže, znížením pracovnej aktivity, zníženou schopnosťou regenerácie, starnutím  a celkovo poklesom výkonnosti.

Prečo sú dôležité minerály, vitamíny...?

Pozitíva užívania koenzýmu Q10

Q10 ochraňuje bunky pred poškodením a pred predčasným starnutím, ešte väčší význam má u osôb, ktorých organizmus sa musí vyrovnávať s dlhodobo zaťažujúcimi ochoreniami v podobe cukrovky, vysokého tlaku, anginy pectoris, srdcovej nedostatočnosti, liečbe vysokého cholesterolu alebo tlaku...

Jeho účinok posilňuje vitamín E a selén, tvorbu podporujú vitamíny B6 a B12, niacín a kyselina listová. Používa sa aj pri liečení schizofrénie, Alzheimerovej choroby, obezity, kandidózy či roztrúsenej sklerózy.

Koenzým Q10 okrem tvorenia energie pre bunku je užitočný pri neplodnosti u mužov, stavy po infarte myokardu, chronickej únave alebo preventívne na udržanie imunity organizmu.

Hlavné zdroje koenzýmu Q10

Medzi hlavné zdroje Q10 patria: pšeničné klíčky, ryžové otruby, mastné ryby (makrely a sardinky), sójový, olivový olej, slnečnica, hrozno, orechy, arašidy. Zo zeleniny je to najmä brokolica, špenát a strukoviny. Jeho množstvo však klesá skladovaním a tepelnou úpravou jedla.

Oxidatívny stres: investujte do antioxidantov!