Ako na Vianoce jesť a nepribrať

Ako na Vianoce jesť a nepribrať
22.12.2017 v kategórii Mama, autor Mgr. Miroslava Miková, foto: istockphoto.com

Chutné jedlo a pôžitok z neho k Vianociam patrí. Na druhej strane pre mnohých z nás sa Vianoce stali symbolom prejedania a lenivého vysedávania pred televíznou obrazovkou.

 

Vianoce by mali byť sviatkami, ktoré do nášho života prinášajú ľudskú lásku a pokoj. V týchto dňoch by sme mali byť k sebe láskavejší omnoho viac ako počas bežného roka.

Bohaté Vianoce
Prečítajte si tiež:

Bohaté Vianoce

K Vianociam patrí aj dobré jedlo

Podľa tradície k Vianociam patrí stôl plný dobrôt. Už v minulosti si ľudia dopriali počas vianočných sviatkov naozaj štedrú dávku jedla. Tak to má byť. Chutné jedlo a pôžitok z neho k Vianociam patrí.

Na druhej strane pre mnohých z nás sa Vianoce stali symbolom prejedania a lenivého vysedávania pred televíznou obrazovkou. Všetko raz skončí a platí to aj v tomto prípade. Po novom roku so zúrivým výrazom v tvári konštatujeme, že nohavice sa zrejme sprali. V kútiku duše však vieme, kde je problém.

Týmto článkom vás nechcem odradiť od pôžitku, ktorý nám jedlo prináša. Je úžasné pochutnávať si na sladkých dobrotách od výmyslu sveta, oddávať sa chuti vianočnej kapustnice či omamne rozvoniavajúcemu  kaprovi. Rada by som však pripomenula, že Vianoce nie sú len o jedle. Ich podstata je niekde inde. Jedlo je len jednou zo súčastí Vianoc.

Ako cez Vianoce nepribrať?

V prvom rade si treba uvedomiť, že podstata Vianoc je omnoho hlbšia. Bolo by veľmi smutné, keby sme Vianoce vnímali ako príležitosť k leňošeniu a prejedaniu sa.

Možno si v duchu myslíte: „Celý rok sa naháňam a mám sa obmedzovať ešte aj na Vianoce?“ Výber je vždy na samotnom človeku. Všetko závisí od vás. Ja si však myslím, že vždy je lepšie držať svoj nenásytný jazyk na uzde ako sa neskôr trápiť hladom a výčitkami z nadobudnutých kilogramov. Priberá sa ľahko, no chudnutie je boj. 

Vianočné hodovanie s mierou

Vianočné hodovanie začína štedrovečernou hostinou. Moja rada znie: „Doprajte si počas štedrej večere všetko, čo vám príde na chuť.“ Ak sa dosýta najete, z jedného razu určite nepriberiete. Mám to overené na vlastnej koži.

Problémy nastávajú až neskôr. Rozdáme si darčeky a spravidla sa všetci pohodlne usadia do kresla a pozerajú televíziu. Na tom nie je nič zlé, pokiaľ nezablúdime do hrncov, kde zostalo zvyšné jedlo zo štedrovečerného stola.

Do polnoci si stihneme pochutnať na lahodnom kaprovi či sladučkých zákuskoch. Či chcete alebo nie, tieto dávky jedla sú veľmi ťažkým orieškom pre váš organizmus. Snažte sa jedeniu po štedrej večeri vyhnúť. Najlepšou alternatívou je bylinkový čaj, ktorý pomôže vášmu organizmu dávky jedla stráviť. Siahnite po nechtíku, mäte, medovke prípadne alchemilke.

Základom je: neprejedať sa

Počas nasledujúcich dní nezabúdajte na hlavné jedlá a snažte sa maximálne obmedziť „koláčikovanie“ medzi hlavnými chodmi. Pri neovládateľnej chuti si doprajte ovocie, ktoré je zdrojom vlákniny a vitamínov. Jedlá si rozdeľte do viacerých menších dávok, aby ste organizmu nespôsobovali zbytočné šoky obrovskými porciami rôznorodého jedla.

Nezabúdajte na pohyb. Vezmite deti a choďte sa sánkovať alebo sa prejsť. Pozorujte zasnežené kopce, zhlboka dýchajte a užívajte si každú jednu chvíľku. Čerstvý vzduch a chôdza pomôžu s trávením, spália kalórie a uvoľnia endorfíny.

Dávajte si pozor na alkoholické nápoje, ktoré sú zdrojom prázdnych kalórií. Uprednostnite biele víno prípadne pivo, samozrejme v čo najmenších dávkach.

Pitný režim je dôležitý

Väčšina z nás zabúda na pitný režim. Dve tretiny nášho tela tvorí voda, ktorú vylučujeme močom, kožou, stolicou a samozrejme dýchaním. Dennú dávku vody treba pravidelne dopĺňať.

Odborníci odporúčajú vypiť 0,4 litra vody na 10 kg váhy, pričom dve tretiny tohto množstva je potrebné vypiť dopoludnia. Vtedy náš organizmus pracuje tak ako má. Pri nedostatočnom pitnom režime sa cítime unavení, spomaľuje sa metabolizmus, bolí nás hlava, máme závraty alebo nízky krvný tlak.

Najlepšie je dennú dávku tekutín dopĺňať čistou neperlivou vodou, jednoducho vodou z vodovodu. Vodu necháme odstáť, aby sme ju zbavili chlóru.

Voda pomáha nášmu organizmu zbavovať sa toxických látok. Rovnako nedostatok vody v tele spôsobuje tráviace problémy. Pitný režim je nevyhnutný nielen počas bežného roka, ale obzvlášť vo vianočnom období. Vodou možno rovnako dobre zahnať hlad, pretože niekedy si zamieňame smäd za hlad.

Na záver zlaté pravidlo, ktoré možno uplatniť v mnohých životných sférach, samozrejme aj pri jedle.  Majte na mysli: „Všetko s mierou.“ Pokiaľ ho zavediete do svojho života, nemusíte sa báť, lebo naozaj funguje.