Zábavno-vedomostný kvíz s názvom MATURITA
Tohtoročné písomné maturity zo slovenského jazyka spôsobili obrovskú vlnu nevôle voči NÚCEM nielen medzi žiakmi a rodičmi, ale aj medzi odbornou verejnosťou, vrátane samotných učiteľov. Toto je odkaz od nahnevaného, znepokojeného a znechuteného učiteľa slovenského jazyka a literatúry.
...podobnosť s reálnou maturitou čisto náhodná...
Takmer 40-tisíc maturantov dostalo v utorok 12. marca možnosť absolvovať každoročný zábavno-vedomostný kvíz so vznešeným názvom Externá časť maturitnej skúšky zo slovenského jazyka a literatúry. Štátna inštitúcia NEVIEM (Náhodná entita vysoko iracionálneho externého marenia), ktorá tento druh školskej zábavy prevádzkuje, si pre štvrtákov na stredných školách opäť nachystala vzrušujúcich sto minút.
„Aj v tomto roku boli do kvízu zakomponované otázky s viacerými správnymi možnosťami, naopak, nájde sa aj taká, v ktorej nie je správny ani jeden distraktor,“ povedala riaditeľka NEVIEM. „Nezabudli sme ani na maturantmi obľúbené nejednoznačne položené otázky. Dokonca sme vybrali nejaké pojmy, ktoré nie sú súčasťou štátneho vzdelávacieho programu,“ dodala riaditeľka v nádeji, že tak potešia aj učiteľov materinského jazyka. „Kvíz robíme už 10 rokov profesionálne, odborne, objektívne!“
Kľúč správnych odpovedí sa iba tvorí
To ale zďaleka nie je všetko, čo si NEVIEM pre maturantov pripravil. Novinkou je zatiaľ bližšie nešpecifikované centrálne vyhodnocovanie všetkých odpovedí, čoho následkom je aj zverejnenie kľúča správnych odpovedí v termíne nie skôr ako o mesiac.
„Zasadne validačná komisia, ktorá určí, ktoré odpovede mali byť správne. Nejako to už urobíme,“ povedala ministerka školstva zo slušnej, hrdej a najmä odbornej strany.
Podľa jej slov, stále platí zásada, že ak sa maturant pri riešení úloh nevie rozhodnúť, nech ako správnu odpoveď označí C. Zvýši tak svoju úspešnosť. Zároveň ju však mrzí, že ani merací ústav a ani ministerstvo zatiaľ nedostali ďakovné listy k bezproblémovému priebehu kvízu.
„Vždy sa snažíme zvýšiť atraktivitu testu dlhými ukážkami, nezrovnalosťami, preklepmi či chybami. Spätná väzba nás vždy poteší,“ dodala.
Stredoškoláci ako aj ich učitelia si kvíz pochvaľovali. „Neskutočná zábava, prirovnala by som to hre s názvom Hádaj, na čo myslím. Ja som si to užila,“ hovorí spokojná maturantka.
Podobných pochvalných vyjadrení nájdete ne sociálnych sieťach neúrekom. Maturanti by ich predsa len mohli tejto inštitúcii zaslať, prípadne osobne odovzdať.
Otázka, ktorá preveruje čítanie s porozumením, pre ľudí z Národného ústavu certifikovaných meraní a kompetentných na Ministerstve školstva Slovenskej republiky:
Cieľom autora textu je:
A. Poukázať na každoročné problémy s maturitným testom zo slovenského jazyka a literatúry.
B. Parodovať bohorovnosť ľudí, ktorí aj napriek evidentným chybám, testy každoročne obhajujú.
C. Vyjadriť znepokojenie nad stavom slovenského školstva.
D. Možnosti A – C sú správne.