Príležitosť zmeniť svoj život môže prísť kedykoľvek
Niekoľko rokov pracovala na manažérskej pozícii vo veľkej korporácii. Ako to už býva, po materskej sa nemala kam vrátiť. Sklamanie, hnev aj smútok vystriedalo odhodlanie.
„Prijala som odstupné, sadla som si na terasu s kávou, pozerala na kvitnúce ruže. Presne si pamätám vôňu toho horúceho letného dňa“, hovorí Iveta Budayová, majiteľka dizajnového obchodíku pre deti. A tu niekde sa začal písať príbeh značky Little Hipster.
Váš obchodík vediete ako rodinný „concept store“. Čo bol zlomový moment, keď ste sa rozhodli založiť Little Hipster shop?
Keď išiel náš mladší syn do škôlky. Mala som zrazu cez deň veľa času. Avšak nebolo to len tak. V tom čase som mala už exkluzívne zastúpenie pre dve dánske značky detského oblečenia, ponúkali sme ich do predajní po celom Slovensku. Otvorenie e-shopu bola príležitosť ešte viac sa priblížiť k mamám, ktoré chceli oblečenie týchto značiek kupovať. Mohla som s nimi komunikovať priamo.
V ponuke máte predovšetkým severské značky. Sledovali ste škandinávsky dizajn už dlhšie? Kde nachádzate pre svoj obchod inšpiráciu?
Severský dizajn ma oslovil počas mojej návštevy Dánska. Ale nielen dizajn, aj ich životný štýl, to ich známe „hygge“. V podstate to znamená žiť v súlade s prírodou, s rodinou a so sebou. Vytvárať si také prostredie, v ktorom sa cítime dobre. To je najväčšia inšpirácia a motivácia.
Nesú vami vybrané značky aj zaujímavý príbeh, sú niečím výnimočné?
V podstate všetky značky majú svoj jedinečný príbeh. Vždy je za tým rodinná firma s nápadom a inšpiráciou, ktorú sa rozhodla zhmotniť a priniesť deťom niečo nové a originálne. Je tiež zaujímavé pozorovať vývoj jednotlivých značiek. Napríklad Enfant, taký obľúbený vďaka zimným gumákom a funkčnému oblečeniu. Začínali ako malá značka topánok pre najmenšie detičky. Postupne pridali oblečenie, teplákové súpravy a šaty, prechodné termo sety, zimné kombinézy a topánky rozšírili o gumáky. Tento rok pribudli čiapky, kukly a rukavice. Ako sa budovala ponuka značky, rástol aj záujem o ňu, pretože si zachovala svoj jedinečný rukopis.
Čo majú značky vo vašej ponuke spoločné?
Všetky značky, ktoré predávame a ponúkame aj do iných predajní, majú spoločné to, že dbajú o udržateľnosť, vyrábajú za fair-trade podmienok a používajú najmä prírodné materiály. Je to presne to, čo my mamy potrebujeme. Pohodlné, štýlové oblečenie s výborným strihom a z kvalitného materiálu. Oblečenie je nielen vkusné, ale má aj ekologickú pridanú hodnotu. A to je v dnešnej dobe podľa mňa naozaj dôležité.
Kamenný obchodík Little Hipster shop v Chorvátskom Grobe má svoju jedinečnú atmosféru. Je to také detské kráľovstvo, kde jednu nádheru strieda ďalšia rozkošnosť. Dá sa v ňom stráviť veľa času. Poskytujete svojim zákazníčkam aj poradenstvo? Či už pri výbere hračiek, oblečenia alebo topánok?
Samozrejme, vždy sa snažíme poradiť. Aj my máme deti a vieme, že ísť s nimi na nákupy je niekedy veľmi náročné. Našim cieľom je, aby mama odišla spokojná a dieťa malo to, čo naozaj potrebuje a sadlo mu to. Takže určite zvykneme poradiť pri výbere topánok, ale aj oblečenia. Druhou skupinou sú babičky, ktoré prídu, potrebujú s niečím poradiť, napríklad darček pre 2-ročné dieťa a my sa pokúsime nájsť ten najlepší, aký by babička mohla priniesť.
Mamičky občas pri nákupoch oblečenia a hračiek pre deti cítia doslova beznádej. Ťažko sa im orientuje v tom množstve ponúk. Čo by ste im poradili? Existujú isté zásady rozumného nakupovania pre deti?
Platí, že menej je viac. Zo skúseností vieme, že deti nepotrebujú všetky najnovšie hity. Základ výbavy pre bábätko sú bodynká, pyžamká, svetrík, dve čiapočky a dobrá deka. Všetko ostatné už závisí od toho, čo mamička potrebuje. A to zistí, až keď sa jej dieťatko narodí. Ako rastie, postupne pridávame tepláky, mikiny, šaty. Dôležitý je výber materiálov, preferujeme prírodné materiály, v ktorých sa eliminuje riziko alergií a zároveň sú jemné k citlivej detskej pokožke. Najčastejšie je to bavlna, ale aj ďalšie. V letné dni to môže byť viskóza, ktorá je chladivá podobne ako hodváb. V zime je obľúbená vlna so skvelými termo-izolačnými vlastnosťami. S prvými príkrmami príde čas na misky, tanieriky, fľašky na pitie. Tiež rozhodne uprednostňujeme nerezové termosky, bambusové či silikónové misky.
Osobitnou témou v rodine bývajú hračky. Vnímate aj vo svete hračiek určité trendy?
Výber hračiek na trhu je dnes naozaj veľký. A tak, ako aj v oblečení, tak aj v hračkách sú obľúbené prírodné materiály. Najčastejšie je to drevo. Drevené hračky sú trváce, vydržia veľa, väčšinou sa dedia v rodine. Hračky nielen zabávajú dieťa, ale najmä a predovšetkým ho učia. Ponuka edukatívnych a kreatívnych hračiek je dnes pestrá od malých detičiek až po adolescentov.
Všimla som si, že ste čisto ženský kolektív a veľmi pekne medzi sebou komunikujete. V čom tkvie „tajomstvo“ tak vyladenej pracovnej atmosféry?
Všetky sme v prvom rade mamy a vieme, že spokojná mama rovná sa spokojná rodina.
Je to vzácne mať okolo seba ženy, s ktorými si rozumieme nielen pracovne, ale aj súkromne. A myslím, že všetky si to vážime, lebo zažili sme aj iné pracovné prostredie. Je len na nás, či tá práca bude aj zábava, alebo to bude stres. A my sme si vybrali. Baví nás to, čo robíme. Robíme to s láskou a radosťou. Mám pocit, že si uvedomujeme, že všetky sme na jednej lodi – my v obchodíku, aj naše zákazníčky. Tá radosť sa prenáša do celého nášho priestoru.
Keby ste mohli dať iba jednu radu rodičom, ktorí sa nimi stali po prvýkrát, aká by to bola?
To známe heslo Kristíny Tormovej – „je to len obdobie“. Moje deti majú 13 a 9 rokov, a viem, koľkými „obdobiami“ sme prešli. Určite nás ešte ďalšie čakajú. S deťmi musíme mať veľa trpezlivosti. Zároveň máme jedinečnú príležitosť byť im vzorom, sprevádzať ich počas toho čarovného obdobia, keď sa všetko učia. Ukázať im, koľko krásy je okolo nás a že záleží len na nás, či ju vidíme a ako ju vidíme.
Čo by ste odkázali svojmu 20-ročnému „ja“?
Kráčaj s otvorenými očami. Príležitosť zmeniť svoj život môže prísť kedykoľvek. A potom, ži tak, aby si bola spokojná. Keď sa obzriem, som rada, že som sa rozhodla vystúpiť z korporátneho fungovania. Zároveň som prešla zo svojej komfortnej zóny rovno do sveta malých podnikateľov. A do prostredia, kde si my mamy pomáhame, navzájom sa inšpirujeme, kráčame spolu a našou hlavnou prioritou je a ostáva rodina.