Nákup menštruačných produktov predstavuje obrovskú finančnú záťaž až pre 28 percent žien
V ordináciách lekárov, na pracoviskách a vo vzdelávacích inštitúciách by mali byť k dispozícii bezplatné menštruačné produkty, čím by sa prispelo nielen k k zmierneniu menštruačnej chudoby na Slovensku, ale aj odtabuizovaniu tejto témy.
Sociálne okolnosti a rodovo špecifické roly, osobitné fyzikálne faktory, ako je ženský cyklus, ženský pohľad na seba a svoje okolie. Aj o týchto odlišných základných požiadavkach a potrebách žien v porovnaní s mužmi je často príliš slabé povedomie, a práve to sa rozhodla zmeniť spoločnosť dm drogerie markt.
Na jar tohto roka tak uskutočnila prieskum medzi viac ako 6000 dievčatami a ženami v jedenástich európskych krajinách na tému menštruácia. Výsledkom tohto prieskumu je fakt, že téma menštruácie je stále veľkým tabu, ktoré sa týka najmä mladých dievčat, ale predstavuje výzvu aj pre staršie generácie.
Menštruácia ako evolučný triumf?
Menštruácia na Slovensku - ako ju vnímajú samotné ženy? je stále tabu?
Na Slovensku bol prieskum realizovaný od februára do apríla 2024 na reprezentatívnej vzorke 600 žien a dievčat vo veku od 16 do 50 rokov, ktorá bola skúmaná v závislosti od veku, vzdelania a lokality.
Z prieskumnej otázky ako ženy vnímajú témy ženského zdravia a najmä menštruácie vo verejnej diskusii vyplynulo, že len 4 z 10 žien považujú tému zdravia žien za dostatočne riešenú a viac ako polovica z nich považuje tému menštruácie za ťažkú sociálnu tému, predovšetkým jej tabuizáciu, vďaka čomu sa počas menštruácie cítia nepríjemne.
- Z prieskumu vyplynulo, že fyzické ťažkosti počas menštruácie, najmä bolesti brucha, sa týkajú žien a dievčat naprieč všetkými dopytovanými vekovými skupinami.
- Pre mnohé z nich menštruácia znamená aj obmedzenia v každodennom živote, pričom len približne pätina žien nemá problém hovoriť o svojich menštruačných skúsenostiach.
- Z prieskumu taktiež vyplynulo, že na Slovensku je pre dievčatá a ženy bez ohľadu na vek dôležitá priaznivá cena menštruačných výrobkov (46 precent). Okrem toho sa 40 percent žien pri výbere menštruačných výrobkov uisťuje, že výrobky neobsahujú chemické látky alebo syntetické prísady. Udržateľnosť je v prípade menštruačných potrieb podružnou otázkou (18 percent) a zaujíma skôr mladšie ženy.
- Podľa prieskumu sa každá tretia žena cíti neinformovaná alebo nedostatočne informovaná o svojej prvej menštruácii. „Na zmenu však v žiadnom prípade nestačí len neustále rastúci počet menštruačných produktov v sortimentoch drogérií a supermarketoch. Kľúčom k úspechu je hovoriť o menštruácii otvorene,“ tvrdí Natália Franková.
Ťažkosti a obmedzenia počas menštruácie
Iba dve percentá opýtaných žien uviedli, že nemajú počas menštruácie žiadne fyzické alebo psychické ťažkosti. Všetky ostatné pravidelne pociťujú bolesti brucha (72 percent), zmeny nálad (58 percent) a únavu (53 percent). V boji proti tomu sa respondentky spoliehajú predovšetkým na lieky, ako aj na odpočinok a relaxáciu. Hoci je šport počas menštruácie odporúčaný mnohými odborníkmi, každá tretia žena sa mu zámerne vyhýba.
Sociálnym kontaktom sa vyhýba až 35 percent opýtaných. Týka sa to najmä mladšej generácie, ktorá zvyčajne hľadá informácie, napríklad o nepravidelnosti menštruácie, nielen u svojej matky alebo kamarátok, ale čoraz častejšie aj zo školského prostredia.
Menštruácia ma ničí. Bolí ma byť ženou.
Finančné výzvy počas menštruácie
Na Slovensku až 28 percent účastníčok prieskumu uviedlo, že nákup menštruačných produktov pre ne predstavuje obrovskú finančnú záťaž, pričom ide najmä o dievčatá a ženy, ktoré ešte študujú. Náklady na zabezpečenie základných hygienických potrieb dosahujú v priemere približne šesť až desať eur mesačne, no až 29 percent Sloveniek za ne zaplatí až do 15 eur mesačne.
Spoločne na pomoc proti menštruačnej chudobe
Faktom je, že v ordináciách lekárov, na pracoviskách a vo vzdelávacích inštitúciách by mali byť k dispozícii bezplatné menštruačné produkty, čím by sa prispelo nielen k k zmierneniu menštruačnej chudoby na Slovensku, ale aj odtabuizovaniu tejto témy. Tým by sa menštruácia stala hmatateľnejšou, a teda aj „spoločensky prijateľnejšou“. No 51 % opýtaných žien uviedlo, že sa nikdy nestretli s bezplatnými menštruačnými produktmi na verejných miestach. Práve tu prichádza spoločnosť dm drogerie markt s novou letnou darcovskou kampaňou.
„Potreba menštruačných výrobkov na pracoviskách, v školách a vo verejných zariadeniach je čoraz hlasnejšia,“ hovorí Natália Franková. „Od februára tohto roka poskytujeme spolupracovníčkam či zákazníčkam dm na toaletách v predajniach dm menštruačné potreby zadarmo. Zároveň od minulého roku podporujeme projekt Dôstojná menštruácia pod OZ inTYMYta, vďaka ktorému sa nám podarilo doteraz zabezpečiť až 9 menštruačných skriniek hygienickými vložkami. V rámci projektu sme poskytli produktovú podporu vložkami a vlhčenými utierkami aj ďalším spolupracujúcim organizáciám. Rozšírením tejto fundraisingovej kampane chceme na to nadviazať.“
Dôstojná menštruácia reaguje na menštruačnú chudobu na Slovensku
Na problémy ľudí žijúcich v menštruačnej chudobe poukazuje aj projekt Dôstojná menštruácia. Zastrešuje ho organizácia inTYMYta a jeho zámerom je pomôcť všetkým, ktorí si základné hygienické potreby nemôžu dovoliť. V roku 2023 sa dm stala jeho produktovým partnerom a odvtedy plní vložkami sýtočervené menštruačné skrinky v komunitných centrách, školách a organizáciách podporujúcich ľudí v núdzi. Vložky sú aktuálne dostupné v 9 menštruačných skrinkách, sú zdarma a sú pravidelne dopĺňané. Okrem toho materiálna pomoc putuje aj do viacerých organizácií pre ľudí v núdzi naprieč Slovenskom.
V rámci spolupráce vznikla aj ďalšia podporná aktivita, keď sa dm rozhodla prepojiť túto spoluprácu aj so svojimi zákazníkmi. V júni tohto roka tak poputuje 20 centov z predaja produktov dm značky Jessa na dopĺňanie menštruačných skriniek hygienickými potrebami, vďaka čomu vznikne na Slovensku ďalších 6 menštruačných skriniek.