Spoznať vaše dieťa vám umožnia i spoločenské hry

Spoznať vaše dieťa vám umožnia i spoločenské hry
28.6.2014 v kategórii Dieťa, autor Redakcia, foto: istockphoto.com

„Spoločenská hra je fenomén, ktorý aj v dnešných časoch dokáže spojiť celú rodinu k spoločnej činnosti, čo má pozitívny efekt na súdržnosť rodiny, lebo prináša spoločné pozitívne zážitky.  No hra nie je len o spoločnom trávení času, rozvíja mnohé z kompetencií, tak často deklarované ako cieľ školského vzdelávania,“ hovorí RNDr. Monika Dillingerová, PhD., z Univerzity Komenského v Bratislave.

„Spoločenská hra je fenomén, ktorý aj v dnešných časoch dokáže spojiť celú rodinu k spoločnej činnosti, čo má pozitívny efekt na súdržnosť rodiny, lebo prináša spoločné pozitívne zážitky.  No hra nie je len o spoločnom trávení času, rozvíja mnohé z kompetencií, tak často deklarované ako cieľ školského vzdelávania,“ hovorí RNDr. Monika Dillingerová, PhD., z Univerzity Komenského v Bratislave.

Jej názor potvrdzuje i Peter Černák, odborník na spoločenské hry, ktorý v nich vidí možnosť, ako lepšie spoznať svoje dieťa. „Pri hraní hier môžeme deti nielen spoznávať, aké sú, ako reagujú, čo ich baví a kde sa cítia ohrozené, ale zároveň vzniká atmosféra, v ktorej sa dá dobre porozprávať, dozvedieť sa čím žijú, čo majú v hlave a na srdci“.

Video: http://www.youtube.com/watch?v=caVq2fA-Hos&feature=youtu.be

Pre dieťa by sme mali vybrať správnu spoločenskú hru, podľa toho, či sa chceme sústrediť na šikovnosť, logiku, fantáziu, dôležité je však prihliadať i na vek dieťaťa.

Video: http://youtu.be/5tJ2MLmZO24

Pred hraním spoločenskej hry, pri učení sa pravidiel a ich vysvetľovaní, zápasíme s logikou. Najprv si pravidlá musíme prečítať, kedy hovoríme o tzv. čítaní s porozumením, teda text, ktorý čítame, musíme vedome vnímať a spracovať. Potom ich rodine vysvetľujeme. Pri malých deťoch je dobré voľne prerozprávať pravidlá jazykom im bližším. Pri starších deťoch máme možnosť voliť rôzne stratégie učenia hier. Jednou z nich je prerozprávanie, druhou je spoločné čítanie pravidiel. Pri spoločnom čítaní pravidiel nás deti často prerušia a pýtajú sa na nejasnosti, pripadne rovno s herným materiálom ukazujú, ako to pochopili. Nevedomky si tak rozvíjajú slovnú zásobu a používajú dôvodenie, obhajujú vlastné názory, vysvetľujú. To vedie k veľkému pozitívnemu posunu v rámci vyjadrovacích schopnosti detí,“ pokračuje Monika Dillingerová.

Hry nás učia spolupracovať i vyrovnať sa s prehrou

Po vysvetlení pravidiel prichádza rad samotné hranie. Pre rozvoj osobnosti dieťaťa (i rodiča) zohráva veľkú rolu hra, ktorú sme zvolili. Napríklad kooperatívne hry nás učia spolupracovať. Vieme v nich odhaliť, kto je v rodine prirodzeným vodcom a môžeme cielene viesť aj ostatných k tomu, aby sa z nich stali priebojné osobnosti. Takáto hra je vhodná aj v rodinách, kde niektoré dieťa má problém s akoukoľvek formou prehry. Napríklad to vidíme pri niektorých mladších súrodencoch. Ten starší je vo všetkom lepší a rodičia alebo učitelia v škole ho s ním pričasto porovnávajú. Mladší mnohé veci ani neskúsi, lebo by došlo k ďalšiemu porovnaniu a on by opäť vyšiel ako ten "horší". Ak dospelý citlivo pracuje s výhrou a prehrou, pomáhajú hry zároveň vytvárať správny sebaobraz dieťaťa.

Deti sú často lepšie ako rodičia

Pri hrách môže ísť aj o vedomosti a schopnosti. Veľmi dobre známy je fenomén pexesa, kde deti sú úspešnejšie ako rodičia. Tu deti prejavujú lepšiu schopnosť okamžite si zapamätať pozíciu a v rámci hry ju opätovne použiť. Dokonca majú i schopnosť "premazania" pamäte. My dospelí pri druhej, tretej hre robíme chyby, lebo si pamätáme, kde daný obrázok bol v predchádzajúcej hre. Pružnosť detskej mysle a pamäte je v takejto hre výhodou. V rámci moderných hier sa to prejavuje hlavne pri postrehových hrách. Takéto hry sú založené na porovnávaní, tvorbe prienikov, doplnkov, zjednotenia množín... Toto všetko sú matematické kategórie. Ak by teda učiteľ v škole volil takéto hry a následne ukázal svojim žiakom uvedené množinové operácie, vývoj poznatku by bol prirodzenejší. Z didaktického hľadiska by sa učiteľ  tak dokázal lepšie priblížiť ku schéme: separované modely - univerzálny model - poznatok.

Takto by sme mohli prechádzať mnohými ďalšími kategóriami hier.

Vedomosti prirodzenou cestou

Vedomostné hry môžu slúžiť k zábavnej forme rozšírenia encyklopedických vedomostí. To v nich vidí každý. Ale málokto si uvedomí, že nás učia dávať veci logicky do súvisu. Ak sa v hre objavia napr. otázky, kedy bol vyvinutý parný stroj a kedy bol skonštruovaný prvý vlak, vidíme súvis: prvý vlak využíval parný stroj, teda musel byť neskôr ako stroj. Ale pre tento súvis sme si najprv museli uvedomiť poznatok: prvý vlak využíval paru! Sú to akési všeobecné vedomosti, ktoré dieťa na seba pri vhodnej komunikácii počas hry automaticky nabaľuje.

Monika Dillingerová vidí prínos spoločenských hier i v učení sa využívania poznatkov, schopnosti zaradiť ich do schémy tých získaných.  „Čím viac dieťa prepojí poznatok vo svojej myšlienkovej mape, ktorú v pamäti má, tým trvácnejšie ostáva zapísaný. Navyše sa tým zvyšuje jeho využiteľnosť v živote. Len si uvedomme, koľkokrát sa deti v skole pýtajú: a načo mi to v živote bude? Pri vedomostnej hre táto otázka nepadá“.

Sú i hry, ktoré nemajú vedomosti takto otvorene priznané. Každá hra s kockou pomáha pri prvotných predstavách o číslach, niektoré trénujú sčítanie, odčítanie, násobenie... Nie je to v nich priamo uvedené, no vnímavý rodič to bez problémov objaví. V takýchto prípadoch je najdôležitejším pravidlom nepočítať za deti, nechať ich to robiť pomaly a postupne. Ich počtárske schopnosti sa hru od hry budú zlepšovať a môže sa to prejaviť aj na výsledkoch v škole.

Strategické myslenie v živote potrebujeme

Jednou zo základných vlastnosti strategických hier je vytvorenie stratégie, teda plánu postupu v rámci hry. Učí nás myslieť vo viacerých krokoch dopredu, zvažovať vplyv vonkajších okolností (spoluhráčov i náhody v hre), niekedy nás núti na základe vzniknutej situácie  takticky meniť plány, pohotovo zareagovať. To sú schopnosti často potrebné aj v reálnom živote. „Za seba môžem spoločenské hry do rodín, školských klubov alebo krúžkov, či len tak na dovolenky vrelo odporúčať. Okrem zábavy majú veľkú skrytú hodnotu v podobe získavania kompetencií, vedomostí a možného využitia pre kontrolu a korekciu prejavov jednotlivca“, dodáva Monika Dillingerová.

I spoločenské hry sú možnosťou, ako lepšie spoznať svoje dieťa. Viac Vám prezradí edukačná  kampaň „Spoznaj svoje dieťa“, ktorú spustila začiatkom júna Nadácia pre deti Slovenska, pri príležitosti Medzinárodného dňa detí,  ktorou chce  rodičom povedať, aby brali svoje deti také, aké sú, dávali im dostatok podnetov na rozvoj ich životných zručností.

Je dôležité všímať si, ako dieťa zvláda situácie v bežnom živote, ako reaguje na vyhranené situácie, či udržiava dobré vzťahy, alebo ako dokáže dosiahnuť svoje diele. A práve to sú životné zručnosti, ktoré dieťa potrebuje k tomu, aby viedlo kvalitný život a bolo samo so sebou v živote spokojné. Iba podpora jedinečnej osobnosti je spôsob, ako dieťa pripraviť na život, urobiť z neho človeka, ktorý bude pevne stáť na nohách a zároveň bude kráčať v živote za svojimi snami.

Súčasťou kampane je i webstránka www.spoznajsvojedieta.nds.sk, na ktorej sa môžu rodičia otestovať, či svoje dieťa poznajú. Vyplnením testu sa môžete zapojiť do súťaže a vyhrať pre svoje dieťa pekné ceny. Veríme, že sa Vám kampaň bude páčiť a odpovie Vám na mnoho otázok.

Ďalšie videá:

http://youtu.be/Gb-h3WkQr0M

http://youtu.be/B0sEmFgQi88

facebook.hodinadetom.sk