Návod ako znenávidieť čítanie na celý život

Tibor Hujdič | 26. september 2017
Návod ako znenávidieť čítanie na celý život

„POMÓC! NECHCEM ČÍTAŤ TÚTO KNIHU!“ Odkedy mi učiteľka povedala, že mám „odmietavý postoj k čítaniu“, každú jednu bdelú chvíľu trávim vyhýbaním sa mamičke a jej najnovšiemu nápadu, ako by som mohol využiť svoj čas. Teda podľa môjho názoru skôr PREMÁRNIŤ!

...Pán učiteľ, viem, že slabo číta, ale čo s tým...

Ako Derek nechcel čítať

„Knihovníčka hovorila, že táto by sa ti veľmi páčila.“ Mamička preskočila kôš s bielizňou, no ja som bol rýchlejší. Vyskočil som cez okno svojej izby na strechu garáže. “Jeden kúsok čokolády za každú stránku,“ volala za mnou.

„To už neplatí. Moja cena sa zvýšila.“ Len čo mamička začala liezť za mnou, vytiahol som sa cez otvorené podkrovné okno. O pár minút neskôr som ju počul na schodoch do podkrovia. „Dva kúsky čokolády za stránku, to je moja posledná ponuka, Derek.“

Kedysi mamy skákali cez plot pre jediné pierko. Časy sa menia. Dnes mamy prenasledujú svojich synov na strechu garáže kvôli čítaniu knihy.

Janet Tashjianová, skvelá spisovateľka pre deti, túto situáciu chlapca, ktorý nenávidí čítanie, popísala brilantne, s riadnou dávkou humoru, ale aj s neuveriteľnou dávkou porozumenia pre „neochotného čitateľa“.

Desaťročný Derek, hlavný hrdina knihy Žil som ako kniha, bude radšej na streche garáže ako s knihou v ruke. Jeho mama to nemá ľahké.

Na úspešné dolapenie Dereka a motivovanie k čítaniu musí mať: slušnú kondíciu (vyliezť na strechu nezvládne každá mama), nekonečne pevné nervy (nevzdávať sa, nevzdávať sa, ach, nevzdávať sa...) a bezodnú zásobu čokolády (polovicu pre syna, druhú pre seba – energia, ktorá inak vystačí na jeden pracovný týždeň sa pri tejto ťažkej práci – nútení syna čítať minie možno aj za hodinu).

A výsledok? Ten zodpovedá zvolenej stratégii. Po prvé: prenasledovať. Po druhé: podplácať. A po tretie – v najhoršom – vyhrážať sa. Ak ste si prečítali čo i len jednu príručku o motivácii detí – je to jasné – nič z toho dlhodobo na Dereka nezaberie. Keby to videl Komenský – obrátil by sa v hrobe.

Prečítajte si: Radí pán Mrkvička: Keď čítanie deťom (ne)bolí

Prečo deti nemajú radi čítanie

Znenávidieť čítanie je totiž ľahké. Stačí, že vás písmenká neposlúchajú a pletú sa vám. Alebo ste pomalší ako vaši spolužiaci. Alebo ste nútený čítať niečo, čo vás nebaví. 

Alebo po ťažkom nácviku čítania v škole či s rodičmi sa vám s čítaním spája iba trápenie, neúspech a pocit poníženia. A keď sa k tomu pridajú dospelí, ktorí na vás vytrvalo tlačia – čítaj, čítaj!, ČÍTAJ!! – je to jasné – urobíte všetko preto, aby ste sa čítaniu vyhli. A nechtiac sa odsúdite na život bez vzdelávania. Pretože bez čítania sa vzdelávať nedá.

Derek čítanie nenávidí. Derekova mama by nepochybne chcela vedieť návod – čo mám teraz robiť? Lenže skôr, ako sa spýtame „čo?“ – musíme sa spýtať „prečo?“. Prečo Derek nenávidí čítanie?

Má problém s rozlíšením písmen? So skladaním ich do slov? Chýba mu slovná zásoba a preto nerozumie, čo sa v texte píše? Alebo nedokáže porozumieť obsahu čítaného?

Prečítal celú stranu a vôbec si nepamätá, čo čítal? Alebo je to o tom, že ho nezaujíma obsah a ak by čítal návod na to, ako sa stať kaskadérom – nemal by problém?

Pokiaľ ho od čítania odrádza nezvládnutá technika čítania – Derek a jeho rodičia sa pravdepodobne nezaobídu bez odbornej pomoci. Ale pokiaľ je jeho odpor spojený s neúspechmi pri učení sa čítať – tu sa dá všeličo urobiť aj bez nej.

SFUMATO ® - Každé dieťa má právo naučiť sa (krásne) čítať

Ako motivovať deti k čítaniu?

V prvom rade – nebojte sa a nikam sa neponáhľajte. Takmer každé dieťa sa naučí techniku čítania. Jedno skôr, druhé neskôr. Oveľa dôležitejšie ako kedy sa dieťa naučí čítať, je, či má s čítaním spojené pozitívne pocity.

Radosť, zábavu, úspech
či prekvapenie z čítaného. Ak áno, všetko „zameškané“ dobehne – pretože čitateľom sa človek stáva čítaním. Čím viac číta – tým lepším čitateľom je.

Ak však má s čítaním spojené samé nepríjemnosti – čítaniu sa bude vyhýbať a jeho tréningom rýchlo nadobudnutá schopnosť čítať bude iba upadať. Ak ste sa roky učili plávať a vďaka tvrdému tréningu ste voči plávaniu získali odpor – načo vám celý tréning bol, keď už nikdy dobrovoľne neskočíte do bazéna?

Ako teda neznechutiť dieťaťu čítanie? Určite je dobré chváliť, oceňovať, povzbudzovať a vyhýbať sa kritike pri nácviku čítania. Pochvala je namieste – kritika ani opravovanie nie.

Prečítajte si: Knižnenie s pánom Mrkvičkom: naučte svoje deti čítať!

Aké chyby robia rodičia pri čítaní detí?

  • Zastavíme čítajúce dieťa pri chybnom prečítaní slova. Vyhnime sa tomu. Pokiaľ sa chyba netýka zmyslu textu – nechajme to tak. Takéto chyby k začiatkom čítania patria.
  • Chceme, aby dieťa čítalo rýchlejšie, alebo naopak pomalšie. Nechajme mu však jeho tempo. Namiesto toho sa pri večernom čítaní s rýchlosťou čítania hrajme sami. Dieťa nás bude napodobňovať.

Ak však chceme dieťa naučiť plynulejšie čítať – čítajme tú istú knihu viackrát. Prvý raz ju prečítame svojmu dieťaťu pred spaním. Na druhý deň prečítame krátky odsek a dieťa ho po nás zopakuje.

Na tretí deň môžeme čítať obaja spolu naraz – my nahlas a dieťa prstom po stránke. Na štvrtý deň prečítame knihu dieťaťu my a potom dieťa nám. Na piaty deň môže dieťa celej rodine predviesť, čo už dokáže.

  • Neopravujme ho pri chybách. Nehovorme: „Pomýlil si sa – oprav sa.“ Alebo: „To sa číta takto!“ Namiesto toho mlčme. A až dieťa dočíta odsek, požiadame ho, aby nám vysvetlilo obsah. Takto príde samé na to, že text nedáva zmysel a niekde je problém. Chybne prečítané slovo si nájde a prečíta ho správne.

Dôvod, prečo dieťa neopravovať, nevracať, prečo „iba“ oceňovať, je prostý – naučiť sa čítať potrebuje veľa nácviku a ten je ťažký. Ak bude mať z čítania radosť, ak sa pri čítaní s rodičmi bude cítiť bezpečne, bez stresu, bez pocitu, že mu to stále nejde a robí chyby – naučí sa mať čítanie rado a tým pádom sa stane aj dobrovoľným – nezávislým čitateľom. A o to tu ide.

Aby dieťa čítanie milovalo

  • Pokiaľ je to možné – obnovte alebo pokračujte v čítaní svojim deťom každý večer až do desiatich rokov.
  • Zásobte sa knihami, časopismi, novinami a textami, ktoré sú pre dieťa mimoriadne príťažlivé.  Miluje komiks? Časopisy o elektronike? Zaujali ho preteky koní? Nájdite skvelý text na internete, vytlačte si ho a čítajte. Zaujímavých textov sú „mraky“.
  • Rozprávajte o tom, čo vás zaujalo pri čítaní.
  • Knižnica je úžasná vec – raz týždenne ju s deťmi navštívte a užite si objavovanie skvelých kníh.
  • Skúste s dieťaťom nájsť nejakú knižnú sériu, ktorá by ho bavila. Po prvom diely, ktorý mu prečítate, sa do druhého možno pustí samé.
  • Naučte ho na internete študovať a používať ho na svoj výskum.
  • Majte knihy v aute.

A ešte niečo – chcete vedieť, ako to s tým Derekom skončilo? Začal mať čítanie aspoň trochu rád alebo nie? Dobre, poviem vám, ale nikomu ani muk!

Jedna táborová vedúca ho naučí predstavovať si prečítané ako film. A to je pre Dereka úžasný objav. Zrazu vidí v príbehu aj to, čo tam nebolo – ale mohlo byť.

Film – to Dereka baví – a prvý raz aj rozumie, čo sa v tom príbehu vlastne píše – deje. Z Dereka sa síce nestane vášnivý hltač kníh, ale sem-tam na niečo dobré na čítanie chuť dostane. A to je vážne úspech!

Rozvíjajte intelekt dieťaťa čítaním

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: