IMUNITA: Zdravé, silné a odolné dieťa

IMUNITA: Zdravé, silné a odolné dieťa
5.2.2019 v kategórii Dieťa, autor Jana Guráňová, foto: istockphoto.com

Zima bez chorôb a soplíkov je snom každej mamy. Patrí k tým menej reálnym. No imunitu detí môžeme ovplyvniť a pracovať na nej každý deň.

Imunitný systém je dôležitou súčasťou ľudského tela. Chráni nás pred škodlivinami, ktoré sa nachádzajú v prostredí okolo nás. Či už sú to baktérie, vírusy alebo rôzne mikroskopické častice, imunitné bunky sú ako efektívni strážcovia neustále v strehu.

Už počas tehotenstva sa telo matky stará o to, aby bol imunitný systém bábätka pripravený na vstup do sveta plného baktérií. Cez placentu totiž prechádzajú z matky do dieťaťa dôležité protilátky, ktoré mu umožnia zvládnuť prvé mesiace života. Táto podpora tzv. pasívnej imunity potom pokračuje dojčením. 

Materské mlieko a imunita

Obsahuje množstvo ochranných imunoglobulínov (najmä jeho skorá forma – kolostrum), ktoré dieťa chránia prechodne pred baktériami a vírusmi. Množstvo a druh protilátok odovzdaných dieťaťu závisí na imunite matky. To je aj jeden z dôvodov, prečo je mlieko každej matky jedinečné. V priebehu pol roka však koncentrácia protilátok od matky prudko klesá.

Medzitým si novorodenec začína vyrábať vlastné protilátky - imunoglobulíny. Sú to špeciálne bielkoviny, ktoré vznikajú ako imunitná odpoveď organizmu na cudzorodú látku. Ich koncentrácia je spočiatku veľmi nízka a zvyšuje sa pomaly, hodnoty dospelých dosahuje až okolo piateho roku života. Imunitný systém dieťaťa sa rozvíja prostredníctvom kontaktu s baktériami, vírusmi a plesňami a učí sa proti ním brániť. Plne rozvinutý imunitný systém získa mladý človek až v období puberty.

V niektorých prípadoch dojčenie nie je možné, no ani vtedy si netreba zúfať. Imunitný systém každého z nás je vo veľkej miere závislý najmä od genetiky rodičov. Takže ani dlhodobé dojčenie nemusí byť zárukou, že vaše dieťa bude mať imunitu ako superhrdina. 

Kvalitný spánok a imunita

Deti do 1 roka by mali spať 14 až 15 hodín, jedno až trojročné deti okolo 12 až 14 hodín a deti od 4 do 12 rokov okolo 10 hodín. Bez kvalitného spánku nie je možné zabezpečiť dostatočnú regeneráciu celého organizmu, vrátane imunity.

Ešte dôležitejšia, než dĺžka, je kvalita spánku. Tá sa dá tiež zabezpečiť. Aspoň hodinu pred spaním by sa deti mali vyhnúť pozeraniu televízie, či hraniu počítačových hier. Posledné väčšie jedlo by mali zjesť minimálne 2 hodiny pred spaním, aby sa vyhli pocitu preplneného žalúdka. 

Vyvážený jedálniček a imunita

Deficit základných živín a biologicky aktívnych látok, vitamínov a minerálov v strave, sa prejaví oslabením imunity a zvýšenou náchylnosťou k ochoreniam. Hlavne u detí treba stravu prispôsobiť nie len telesnej stavbe, veku a rýchlosti rastu, ale aj fyzickej aktivite.

V strave dieťaťa by mali byť zastúpené všetky makroživiny, čiže bielkoviny, tuky a sacharidy. Rastúci organizmus ich potrebuje získať z kvalitných zdrojov. Určite sa vyhnite rôznym potravinám označeným ako „light“, umelým sladidlám, príliš spracovaným potravinám. V prípade detí nie je vhodné experimentovanie ani s rôznymi alternatívnymi smermi výživy a vynechávaním konkrétnych potravín. Aj keď rodičia môžu vyznávať určitý smer výživy, napr. vegetariánstvo, vegánstvo a podobne, detský organizmus by mal prísť do kontaktu s čo najväčším spektrom potravín, čo je tiež jedným z faktorov, ktorý ovplyvňuje imunitný systém.

Výnimkou je samozrejme už zistená alergia alebo intolerancia na konkrétny druh potraviny, ktorý sa v takom prípade samozrejme z jedálnička musí vynechať.

Hygienu netreba preháňať

Každý rodič vedie svoje dieťa k základným hygienickým návykom. Umývanie rúk po pobyte vonku alebo na toalete, čistenie zubov dvakrát denne, nosenie čistého oblečenia a pravidelné kúpanie by malo byť samozrejmosťou. Na druhej strane, každý extrém škodí. Vedci napríklad zistili, že úzkostlivá snaha izolovať deti pred cudzími baktériami vedie v skutočnosti k zvýšeniu chorobnosti a výskytu alergií. Preto je veľmi dôležité poskytnúť deťom vyvážený kontakt aj so „znečisteným“ prírodným svetom.

Pobyt na čerstvom vzduchu

Deti sú predurčené k aktivite a skúmaniu okolia. Doprajte im, aby si mohli vybiť svoju energiu niekde vonku v prírode, parku alebo len na dvore. Nadmerný pobyt v prekúrených a uzavretých priestoroch neprospieva ich psychike a už vôbec nie imunite. Najmä kvôli moderným technológiám sa mnohé deti dobrovoľne ochudobňujú o čas strávený na čerstvom vzduchu. Ale aj my, ako rodičia, by sme mali ísť dieťaťu príkladom a do svojho voľného času zaradiť aj aktivity, ktoré môžeme robiť spoločne niekde v prírode.

Otužovanie chladnou vodou aj vzduchom

S postupným otužovaním môžete začať u detí vo veku od dvoch rokov. Nemáme na mysli žiadne drastické ľadové sprchy. Najlepšie je otužovať deti prirodzene, teda obyčajným sprchovaním vlažnou vodou, plávaním v jazere či hrou v potoku. V chladnejších ročných obdobiach je zase dôležité chodiť na pravidelné vychádzky, a to aj počas miernych mrazov či za sychravého počasia.

Slnko je aktivátor imunity

Vďaka pobytu vonku môžete imunitu dieťaťa ovplyvniť hneď niekoľkokrát. Okrem aktívneho pohybu a možnosti otužovať organizmus sa dieťa vystaví aj slnečným lúčom, ktoré aktivujú tvorbu vitamínu D v pokožke. Vitamín D patrí ku kriticky dôležitým látkam pre fungovanie imunity a ďalších orgánov. Ak nám v organizme chýba, máme až o 40 % väčšiu šancu, že prechladneme.

Mnohí ľudia v našej zemepisnej šírke pritom trpia nedostatkom tohto vitamínu. Získať ho vieme najmä pravidelným pobytom na slnku. Postačuje 15 minút v čase od 10.00 do 17.00 medzi marcom až októbrom. U novorodencov tento vitamín dopĺňame v syntetickej forme, nakoľko ich z preventívnych dôvodov príliš neslníme. 

Nepodceňujte psychiku

Nezanedbateľným faktorom je aj stres. Ten sa môže prejavovať už aj u malých detí, ktoré väčšinou reagujú na psychickú pohodu rodičov. Viaceré štúdie preukázali, že smiech, vnútorná pohoda či dostatok lásky a zdravie vzájomne súvisia. S deťmi sa veľa hrajte, spievajte im, čítajte rozprávky, objímajte ich a hlavne sa s nimi rozprávajte. Zabezpečte si hlavne rodinnú pohodu, ktorá ovplyvní imunitu nielen detí, ale určite aj vašu. 

IMUNITA: Takto ju posilníte
Prečítajte si tiež:

IMUNITA: Takto ju posilníte