Dobry den prajem,dufam,ze mi odpoviete na moju otazku,pretoze same neviem ,ako si poradime :(Mam 34 rokov,9rocnu dcerku a ani nie mesacneho chlapceka...Velmi vela sa deje v nasich rodinach ,aj pre mna je to emocionalna zataz .Mame v rodine onkologicke ochorenia,jednym je moja mama,ktora tym presla ,je teraz relativne v poriadku ,aj ked nikdy nevieme,co bude a druhym je moj svokor,ktoremu sa momentalne dost zhorsil stav a mozno sa mame pripravit na najhorsie:(Ide o to ,ze dcerka je nanho velmi naviazana,vie,ze dedko je chory,tak ako to vedela pri mojej mame...len neviem, do akej miery si uvedomuje, nakolko to je vazne.Na tuto temu sme sa s nou nebavili,lebo tozhorsenie prislo velmi ryhclo a nahle...i ja som zaskocena.Dnes som sa s nou bavila na temu smrt.Hrozne:(Pytal asom sa dcerky, ci vie, co to znamena,povedala,ze ano,ze clovek potom neexistuje a na otazku,ci vie,co sa deje s clovekom potom,povedala,ze ho daju do hrobu.Snazila som sa ist na to citlivo,hovorila som jej o svojej babke,ze mi povedala,ze ked zomrie,nechce ,aby som velmi plakala a bola smutna..Dcerke som sa to takto snazila vysvetlit,ze je taky koloboeh,ludi as anarodia,rastu,zomieraju..neviem,ci som urobila spravne..dcerke po cely cas padali slzy a potom aj mne.Myslite si,ze jej mame povedat,ze dedko zomrie? Alebo ako jej to povedat? Ako ju na to pripravit??Da sa to vobec? DcerkA je velmi mudra,chapava ,ale aj velmi citliva..bojim sa o nu,ako to zvladne,ako to prezije,ci ma ist na pohreb...desim sa toho:(((Velmi dedka lubi a on ju tiez.Bojim sa ,ze potom ju neuvidim smiat sa a tesit,tak ako sa tesi teraz ,z malinkeho braceka a zo vsetkych malickosti..ako jej pomoct to zvladnut??Prosim o skoru odpoved.Dakujem.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Raz zomrie každý z nás a konfrontácia so smrťou či uvedomenie si miesta smrti v našom živote sa začína niekedy už okolo šiesteho roku veku. Dieťa si začne uvedomovať, že smrť je konečná, že je nezvratná, že tam končí táto podoba nášho života už navždy. (Teda záleží od presvedčenia, viery, či to máme takto alebo veríme v nejakú formu posmrtnej existencie či obnovy nášho života na Zemi...)
To, že je situácia vážna, dieťa zvyčajne vycíti zo správania sa dospelých okolo seba. Ak si to nevie samo spojiť s tým, čo to môže byť, čo sa to deje, prečo sa dospelí správajú tak, ako sa správajú, môže byť zmätené a cítiť sa oveľa neistejšie. Z tohto dôvodu môže byť pre dieťa vhodné, ak s ním komunikujeme otvorene, no citlivo, ak mu povieme svoje obavy napr. (v situácii, ak ste evidentne smutná alebo sa tak cítite, môžete dieťaťu povedať, že ste smutná, lebo dedko je moc chorý a robíte si starosti, či to prežije, ako dlho s vami ešte bude, že by ste si priali, aby ešte nemusel odísť/zomrieť...).
Pohreb treba zvážiť - na jednej strane by dieťa malo byť súčasťou všetkých stránok života, na druhej strane sme každý iný a niektoré dieťa môže byť traumatizované. No smrť je súčasťou života a rozlúčka so zomrelým, pohreb je rituál rozlúčky, ktorý môže byť dôležitou súčasťou smútenia a prijatia straty milovanej osoby.
Áno, dcérka sa môže na čas zdať smutnejšie, ale to bude primerané situácii, strate, bude možno potrebovať nejaký čas na to, aby si to odsmútila, ale tak to je v živote. Je to jeho súčasť.
Opatrujte sa.