Dobry den, potrebujem poradit ako riesit 6 rocneho syna, ktory sa chyta za pipika. Vec vnimame ako problem, pretoze to robi takmer vylucne na plavarni, kde chodi trenovat v ramci plaveckeho klubu a ked neplava, tak ma ruky strcene v plavkach. Uz sme sa s nim rozpravali, ze ide o nevhodne spravanie na plavarni, ze sa ludia na verejnosti nechytaju za urcite casti tela, ale nepomaha. Uz aj trener synovi dohovaral, ze sa to nerobi, ze je to hanba, chlapci sa mu smeju, ale on to robi podvedome, ked je upozorneny, chvilu sa snazi, ale nakoniec aj tak sa zabudne a v ramci treningu je niekokrat upozorneny. Uz som zvazovala, ze ho nenecham plavat, ale on ma rad vodu a velmi sa tesi, ine aktivity ho nezaujimaju az tak velmi a ked nemoze plavat, je velmi nestastny. Ale potrebujeme riesit tento jeho zlozvyk, pretoze nechceme, aby mal nejaku traumu z toho kolko sa donho huci, ze to sa nerobi a smeju sa mu deti a navyse aj ja som z nervami na konci, lebo je mi neprijemne, ako si o nas suskaju a niektri rodicia aj nahlas hovoria v satni. Manzel synovi aj vynadal a ja po treningu, ked idem k bazenu aj ja, a syna viackrat upozornim, nie som schopna sa s nim bavit, lebo by som mu vynadala a vozim ho na treningy s maximalnym sebazaprenim, ze aka hanba zase bude. Zo zaciatku sme toto par mesiacov ignorovali dufajuc, ze sa to zlepsi a prestane, ale syn tuto aktivitu stupnuje a ked s tym neprestane, bude musiet skoncit s plavanim. Dakujem za radu.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Chlapci (a niekedy aj dievčatá) si kontaktom so svojím pohlavím alebo aj inými časťami tela uvoľňujú napätie, ubezpečujú sa, kontakt s ich telom je pre nich v určitých situáciách dôležitý. Rozhodne to u takéhoto dieťaťa nie je nič sexuálne v takom zmysle, v akom chápeme sex my dospelí.
Zakazovaním a upozorňovaním sa prejav, ako popisujete, len zosilňuje. Možno by ste spolu s ním mohli hľadať nejaký predmet, ktorý by mal podobné kvality ako jeho pipík a s čím by sa mohol hrať kedykoľvek a kdekoľvek (a s pipíkom by sa potom mohol hrať v súkromí, doma).
(Možno je fajn pozrieť si film Účastníci zájezdu, v ktorom sa dá nájsť aj veľa pochopenia pre odlišnosti v správaní...)
A niekedy je možno vhodné dať vyšetriť predkožku, či nie je zdrojom nejakého dráždenia, či už kvôli zápalu alebo anatomickému tvaru...