dobry den,
mame takmer 10 mesacneho syna, ktory je dakedy velmi vzdorovity. Vacsinou je to vtedy, ked mu nieco nedovolim spravit (od osmoich mesiacov uz bez problemov lezie a od deviatich zacal chodit), alebo ho zoberem od nebezpecnej veci. Hadze sa o zem, az sa bojim, aby si nejako nebuchol hlavicku, ked ho mam na rukach, tak ma kope, udiera ruckami, alebo stipe. Problemy s nim mame aj s jedenim, takmer nic nechce jest ( preto vacsinou stale skoncime s dojcenim), odstrkuje mi lyzicku s jedlom, teraz objavil, ze sa jedlo da vypluvat, odstrkuje hlavu, za ten svet nechce otvorit usta. Prikrmovat som zacala az v siestom mesiaci. So zaujmom pozera, ked my jeme, vidno ako chce okostovat, tak mu napr. par omrviniek dame, ale svoje jedlo vobec nechce. JE vzdor u takychto malych babatiek normalny? Ako proti nemu bojovat, ked mi este nerozumie? ked mu odputam pozornost od veci, ktoru chce, je to spravne, alebo je lepsie nechat ho vyplakat? (neviem,ci pri odputani pozornosti pochopi, ze to nemoze, alebo jednoducho nenastava len tp, ze zabudne na to, co chce). Zatial, je to nase prve babatko. Dakujem za odpoved.

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Ak dieťa odmieta jesť inú stravu a vie, má skúsenosť, že dostane aj tak ešte mlieko a ním sa zasýti, je to celkom pochopiteľné, že odmieta jedlo. Nie všetkým deťom chutia jedlá, ktoré sú určené kojencom - bez soli, bez cukru, plané. Možno nastrúhané jablko s banánom alebo niečo, čo má príjemnú chuť, nie nevýraznú, by ho posmelilo v koštovaní.
Vzdorovanie sa objavuje aj v tomto veku, dieťa si už postupne začína uvedomovať viac svoje potreby, resp. už v malom veku dieťa cíti, čo mu je príjemné a čo nie, čo chce, za čím ho to ťahá a frustrácia z toho, že to nemôže mať, sa tiež objavuje. Závisí od temperamentu dieťaťa, ako rýchlo sa dá od danej veci odviesť, ako veľmi sa jej dožaduje, ako veľmi dáva najavo svoj nesúhlas alebo svoju túžbu dostať to, čo chce. Najvhodnejšie je odviesť pozornosť, hoci nie vždy sa to dá. Niekedy jednoducho dieťa tak veľmi po tom niečom túži, že sa nechce nechať obalamutiť a odviesť inam.