Dobrý deň. Mám doma prváčika. Keď raz prišiel zo školy hovoril mi, čo jeho spolužiak (6 r.) stále rozpráva - dievčatám, že sú sexi, že by si na niektorú ľahol vyzlečený, a dokonca aj o tom ako by strkal "pipika" do zadku niekomu - a popri tom ukázal aj pohyby. Som zdesená, že už toto dokáže 6 ročné dieťa.Dokonca aj iné dievča sa mu chcelo vyzliecť a ľahnúť na postel. Neviem, či je to normálne, neviem ako to synovi vysvetliť, myslím, že na takúto tému má ešte minimálne 4-5 rokov čas. Alebo som staromodna.. Naozaj už niekoľko dní som z toho veľmi znechutená aký je dnešný svet - čo budú tie deti robiť za 10 rokov, keď už teraz majú také "znalosti". Či to vidia niekde, počujú, alebo kde k tomu prídu.. Ja dávam deti pekne spať už do osmej večer.. takže nemajú kde takéto niečo vidieť a našťastie ani k takým otázkam sme sa nedostali.... Máme už také niečo prebrať? Alebo ako sa k tomu postaviť??? Ďakujem za odpoveď

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Deti by určite mali vedieť už v tomto veku určité veci o ľudskej sexualite, o tom, ako prichádzajú na svet, o svojom tele a jeho reakciách, no malo by to kopírovať ich záujem. To znamená, že by dieťa malo dostať primeranú odpoveď na všetky otázky, ktoré sa pýta - inak sa bude pýtať tých, ktorí nemusia mať zrovna faktické informácie...
Ak šesťročné dieťa (spolužiak vášho syna) rozpráva takto otvorene o sexuálnom akte, považovala by som to za problém. Bolo by vhodné to konzultovať s triednou učiteľkou, prípadne aj priamo s rodičmi dieťaťa. Treba to ale robiť taktne, aby sa rodičia necítili ohrození a boli otvorení určitej spolupráci a hľadaniu riešení.
Rozhodne dohováranie dieťaťu, že to nesmie robiť, nie je tým pravým riešením - dôležité je zistiť, čo sa deje v živote dieťaťa, čo prispelo k predčasnému sexuálnemu prebudeniu - niekedy to môže mať aj iné ako výchovné príčiny.