Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • skolak

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, potrebovala by som poradit. Moj 6,5 rocny syncek nastupil v septembri do skoly, skola nam celkom ide, ale moj syn velmi velky problem s komunikaciou...
    Ak ho vyvola pani ucitelka aby cital, tak cita velmi potichucky, vraj posoby ustrachane...
    Aj ked sa ho niekto nieco pyta, tak rozprava velmi potichucky...
    Nevie sa velmi presadit, velmi ma to trapi....
    Snazime sa so synom vela rozpravat, aj som sa pytala, ze preco je takyto v skole, tak mi povedal, ze sa hanby prihlasit, rozpravat, atd...
    Stale ho chvalime, dali sme ho aj na sport, kde sa velmi tesi...

    Este by som vam chcela povedat, ze doma je uplne iny, doma krici, beha, proste sa otoci o 180stupnov...

    Dakujem velmi pekne za odpoved a zelam vsetko dobre.

  • prvak

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    mojmu synovi, prvakovi, ucitelka a skolska specialna pedagogicka navrhli vysetrenie v psychologickej poradni kvoli slabo rozvinutej jemnej motorike. Jeho pismo nezodpoveda tomu, ako by mal pisat ziak prvej triedy. Podpisala som suhlas s vysetrenim, a pytala som sa ucitelky, co s nim urobia, ked mu pri vysetreni teda toto potvrdia. Povedala, ze mozno mal ostat este rok v skolke, je totiz narodeny v july, kam ho ale uz nevratia, kedze to nevychytali sa zapise, ale ho mozu v ramci skoly presunut do nulteho rocnika. Ja osobne nie som proti, myslim, ze by sa aj citil lepsie, keby mal menej povinnosti. Chcem ale poradit, ako takyto presun vysvetlit synovi, aby to v nom nevyvolalo dojem, ze je hlupy. Lebo teraz je hrdy na to, ze je prvak, a ma v triede kamaratov z byvalej skolky, a oni potom narok pojdu do druhej a on zase iba do prvej triedy..., mozno si z toho robim problem len ja, mozno on to zoberie v pohode, ale mam problem este so starymi rodicmi, ...ked si predstavim tie reci, co budu tarat moji a manzelovi rodicia, aj ked im to vysvetlim, bojim sa, ze sa nedokazu preniest cez svoj perfekcionizmus, vynaraju sa mi tu dost desive spomienky na akcie mojho otca, ked som chodila do skoly ja....a manzelova matka je zase ucitelka a tvari sa, ze vsetkemu rozumie najlepsie...
    Takze, ako to vysvetlit synovi?

  • Zrelý do školy?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň,

    moj syn je narodeny 14.9., teda buduci rok bude mat 6 rokov. Zvazujem, ze ho dam o rok skor do skoly. Prihlasila som ho uz aj na testy zrelosti, ktore sa budu konat niekedy v aprili, maji buduceho roka.

    Moj syn je velmi bystry, pozna uz vsetky pismenka, snazi sa uz aj sam citat, do 10 vie scitavat aj odcitavat takmer bez problemov, niekedy si pomoze prstami, niekedy vypocita z hlavy. Nove informacie nasava ako spongia.

    Chce, aby sme ho naucili pisat pisanym, no ja to vzdy nejako zahovorim, ukazem mu, ako sa zacina v skole pisat, teda najprv rovne ciary, kruzky a pod.

    Ked nieco "pise", kresli, lusti detske krizovky, majstruje, tak je trpezlivy, vydrzi pri "ulohach" sediet aj polhodinu. Na pocitaci ho bavia hlavne strategicke alebo logicke hry, limitujeme mu sedenie pri PC max. hodinu do dna, ale prejde aj mesiac, ked si na PC nespomenie.

    Do nicoho ho netlacime, nenutime ho, ked sa na nieco opyta, odpovieme mu pravdivo a primerane jeho veku, hoci mnohokrat sa dozaduje "odbornejsieho" vykladu.

    Chodi do skolky, kde maju v triede aj niekolko predskolakov a jeho pani ucitelky vravia, ze je velmi sikovny, ze sa zapaja aj do cinnosti, ktore robia predskolaci (ked robia nejaku cinnosti predskolaci, tak ostatne deti maju inu aktivitu a naopak). Ucitelky suhlasia s tym, aby som sla na testy zrelosti.

    Co sa tyka emocionalnej zrelosti - nie som odbornik, ale myslim si, ze aj v tomto smere je dost zrely - ide sam do obchodu, neboji sa ostat sam doma, dokonca sa niekedy hneva, ze preco ho nenecham sameho doma aj viackrat. Vie sa sam hrat - najcastejsie stavia stavebnice, kresli, maluje, ale takisto sa vie hrat aj s mladsim bracekom, dokonca ich takto mozem doma nechat samych, ked potrebujem odskocit do obchodu, dava na brata velky pozor.

    Je velmi nadseny, ked s manzelom, teda jeho ocinkom, robia vselijake plagaty, kolaze, ci nieco majstruju v dielni.

    Na druhej strane sa zase velmi casto oblecie naopak - zvlast teplaky a momentalne sa lieci na nocne pomocovanie, aktualne sa toto pomocovanie zlepsuje, uz sa pocika max. dvakrat do mesiaca.

    Chodime na logopediu, nevedel vyslovit viacere hlasky, avsak nam ostava uz iba R.

    Prosim Vas, nechcem nic zanedbat, ja sama som presvedcena, ze do prvej triedy patri, ale nechcem mu ublizit. Co si mam na nom este vsimat? Ako mam reagovat na jeho poziadavky - napr. ked chce sa ucit pisane pismenka a pod.?

    Dakujem za precitanie tejto dlhej otazy a este viacej dakujem za odpoved.

    Ivana

  • zajakávanie u 3 ročného chlapčeka

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Prajem vám krásny večer.
    Chcela by som sa s vami poradiť.
    Mám 3 ročného chlapčeka,chodí do škôlky a zajakáva sa.Je to väčšinou pri slabikách,kde druhé písmenko je a alebo e.
    Boli sme na logopédii,tam nám povedali,aby sme sa mu venovali.Mám pocit,že robíme maximum.Ako mu pomôcť?
    Vraj to môže byť aj z toho,že je malý ,,obojruký,, a veľmi hyperaktívny.Ako ho skrotiť?Po prípade kam ešte na vyšetrenie?

  • zajakávanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Chcela by som sa opýtať či by sme mali navštíviť logopedičku moj syn mal 4 roky a odkedy chodí do škôlky tak prvý rok začal napodobňovať dievčatko a hovoril v zdrobneninách a teraz pred každé slovo dáva písmeno a napr chce povedať tatík povie atatík snažíme sa ho opravovať ale je z toho smutný a pritom začal rozprávať veľmi skoro už na rok a pol pekne hovoril aj písmeno r a teraz mu to nejde. Niekedy vidno že sa tak ponáhľa a chce to rýchlo vysloviť aj mu hovoríme že ho počúvame a nemusí sa tak ponáhľať. ďakujeme

  • nadpriemerne inteligentne dieta?

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,ako uz viackrat,obraciam sa na Vas s prosbou o radu, resp.usmernenie vo vychove.Rada citam Vasu poradnu, nakolko Vase nazory sa mi zdaju triezve :-))
    Jedna sa o naseho 2,5 r syna.
    Pravdepodobne je/bude podla mojho skromneho laickeho nazoru nadpriemerne inteligentny...Skusim ho opisat a posudite sama.
    Ako 9 m vedel napodobnovat vacsinu zvieratiek, ako 13 mes zacal opakovat vsetky slova (10m poznal slovo ANTENA :-)), 14m rozpraval plynule, ako 15 m poznal farby a takmer vsetky znacky aut (dokonca auta spoznal,aj ked nemali ZNAK prslusnej znacky...), rozpraval v suvetiach,2r3mes poznal velku abecedu a vsetky cisla..teraz ma 2r7mes a pozna vacsinu pismen aj malej abecedy a bezchybne napocita do 15..Cisla pozna aj vyssie,len sa este myli. Co sa tyka inych zrucnosti..tak vyrazne zaostava za rovesnikmi...Nechce sam jest, nevie sa obliect a vyzliect, nechce sa naucit drzat v ruke ceruzku/pero, pribor, nevie sa vyzliect a sam posadit na zachod apod.
    Jeho oblubene hry su: vkladanie cisel a pismen, knizky a rozpravanie o nich...Skladanie slov pomocou pismen, pisanie na pocitaci (obmedzujem na minimum casu) vo Worde.
    O loptove hry, kreslenie, bycikel, kolobezku, odrazadlo a pod.nema zaujem, ej ked sa snazime. Venujeme mu vsetok cas,nakolko od malicka nevie existovat sam,vzdy s niekym musi byt...
    CAsto sa stretavam s nazorom,ze je nadpriemerne sikovny a co s tym budeme ako rodicia robit,rozvijat nadanie a pod...Nemam v tom jasno a preto Vas ziadam o radu,nazor..ako postupovat vo vychove a usmernovani.
    V blizkosti nemame ziadnu skolku pre "taketo" deti a aj keby,som nazoru,ze dieta ma vyrastat "normalne", nie s pocitom,ze je "odlsine" a vyrastat v beznej skolke..kde by to navyse synovi asi prospelo, a naucil sa "bezne veci"od inych deti.

    Ale ako zakl.skola?MOzno myslite,ze mame cas rozmyslat nad takymito vecami,ale nerada by som v takomto vaznom rozhodnuti urobila chybu.
    Stretavam sa s nazorom a nakolko pracujem v skolstve, tak to aj vidim,ako funguje skolstvo..ze ak dieta navstevuje ZS pre intelig.deti , ma potom zaradit sa do "obycajnej skoly" pri nastupe na strednu.
    Ako rozvijat dalej jeho talent,ale aby ostal "pouzitelny" pre źivot?
    Prepacte za obsiahlu otazku a voptred dakujem za vas cas a nazor.

  • je nadaný

    , Autor: Registrovaný používateľ

    dobrý den ja chcem položit otázku, mám 28 mesačného syna, ktorý je veľmi šikovný,celkom zruzumitelne rozpráva uplne všetko aj v rozvitých vetách, vie počítať do desať, vie velmi vela pesničiek a básničiek a už asi mesiac kreslí celkom pekne viem rozpoznať čo kresli napríklad auto , rybku, pekne nakreslí hlavu oči nos a ústa. Najradšej sa hraje s knihami, chce skladať pucle a celkom pekne ovláda farby a vie ich prirovnať napríklad modré ako nebo..plienky už nenosí už asi od roka. navštevuje už od roka aj pol jasle a od prvého dna si tam zvykol je mu tam dobre. Chcem sa spýtať či patrí medzi nadané deti a či by som mala navštíviť psychologičku.

  • nerozprava

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den chcela by som vas poptrosit o radu mam 23 mesacneho syna a vobec nic nerozprava iba mama ale to ma neoslovuje iba ked si nieco rozprava co mu nic nerozumieme tak sem tam povie mama,rozumie vsetkemu co mu povieme knizky ho moc nezaujimaju hlavne co sa tyka zvieratiek ked tak tak chvilu vydrzi pozerat knizku o dopravnych prostriedkoch,najradsej by stale stlacal len tlacitka na televizori alebo telefone,uz ked sa narodil robi sa skriningove vysetrenie sluch a to mu nenamerali az do jedneho roka ,potom mu zistili ze mal tekutinu v strednom usku tak mu tam vlozili trubicky stipuly po roku mu ich budu vyberat potom sme boli este na vysetreni bera a tam mu namerali sluch na 100%,tak sa chcem opytat ci to moze mat nejake nasledky na to ze nerozprava,ked mu tie trubicky vlozili az v roku tym padom slabsie pocul do jedneho roku,chodime aj na neurologiu najprv kvoli hypotonii a teraz nam kazal prist o 4 mesiace kvoli reci,dakujem za odpoved

  • SPRAVANIE

    , Autor: Registrovaný používateľ

    MAM SYNA S TOURETTOVYM SYNDROMOM INTEGROVANEHO NA ZS MAME PROBLEMI SO SPRAVAMIM NECHUT K POVINOSTIM PRITOM JE SIKOVNY PEKNE PISE POCITA ALE TO SOMRANIE OKOLO TOHO A HLUCNE PISKANIE BUCHANIE VULGARNE VYJADROVANIE NEVIEM AKO DALEJ UZIVAME RISPERDAL A RIVOTRIL ALE JE NERVOZNY SOM S TOHO ZUFALA PORADTE AKO NA NEHO UZ SOM SKUSALA ROZNE FORMY NIC NEPOMAHA DAKUJEM ZA ODPOVED.

  • ľavák

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Mám syna, ktorý je predškolák a ľavák. Ale sú veci pri ktorých používa ja pravú ruku.(nožnice, ihla, hokejka) Píše, kreslí a jedáva ľavou rukou. Navyšetrení u logópeda nám bolo povedané, že preferuje pravé oko, čo nie je, vraj, obvyklé. Taktiež pri futbale preferuje pravú nohu. Chceme sa opýtať čo je na tom nezvyčajné ak preferuje pravé oko a či môže mať nejaké ťažkosti v škole?

  • slovko ANO

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den, nas syn (21 mesiacov) krasne rozprava, pouziva vety ako napr. ideme pozriet starku, lopta je pod autom a pouziva aj zlozitejsie slova a vobec ich nekomoli.Vie naspamat aj zopar basniciek, doslova ich odrapoce. No vobec nevie vyjadrit suhlas. Ked sa ho spytam ci ideme pozriet rybky, povie "nie" ale viem, ze ich chce ist pozriet a nasledne to aj povie cely stastny,ze ideme pozriet rybky.Stale si vyzaduje, ked povie napr. tam je reproduktor, ja musim zopakovat ano tam je reproduktor (tak som mu to stale hovorila) az potom sa uspokoji. Myslim,ze to "ano" si spaja s takymito situaciami.Neviem ako ho to mam naucit,podla mna by takuto jednoduchu vec uz mal vediet vyuzivat, aky je Vas nazor? Dakujem. Jana

  • kreslenie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň !
    Môj syn bude mať v decembri 6r. Odmieta kresliť doma aj v škôlke.Nevieme zistiť či vôbec vie nakresliť napr. postavu, neskúsi to a odpovie, že nevie. Vlani nakreslil v škôlke "postavu". Ak aj niečo nakreslí tak sú to krúžky, štvorčeky, čísla....Ako ho prinútiť ku kresleniu, keďže sa blíži zápis do školy a kreslenie ho vôbec nebaví. Najviac ho bavia čísla, hudba.
    Iné problémy s ním nie sú, napriek tomu, že chodíme na logopédiu.

  • otázka

    , Autor: Registrovaný používateľ

    dobrý deň
    chcela by som vás poprosiť o váš názor môj syn má 2r.8mes. nehovorím že je nadaný alebo výnimočný ale má rád veľmi hudbu a nie obyčajnú ale dychovku...u nás na dedine je dychovka a keď ich začuje skúšať musíme tam povinne ísť s ním tak isto strašne rád ich počúva a pozerá mám pocit že jeho zaujíma hlavne to ako fungujú nástroje..moja otázka znie je správne v takomto veku rozvíjať tú záľubu prihlásiť ho napríklad na nejaký hudobný krúžok alebo je to moc skoro a počkať či tá jeho záľuba pretrvá?
    ďakujem za odpoveď

  • nadanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,chcela by som sa poradit,mam 28 mesacneho chlapceka,ktory je velmi sikovny,pozna uz celu abecedu,cislice,farby,sklada puczle bez predlohy,pozna loga,vlajky,boli sme s nim na IQ testoch u p.psychologicky,ta zistila ze ma IQ vysoke a je mimoriadne nadany,ja som chcela dat syna buduci rok do skolky a ona povedala ,ze nam to neodporuca,bolo by lepsie keby som s nim zostala doma a chodili
    do centra pre nadane deti a neskor aby sme uvazovali a skorsom nastupe do skoly pre nadane deti,mne sa to zda prilis skoro aby chodil do skoly v styroch alebo piatich rokoch,viem ,ze v takycho skolach maju ine osnovy,nie je to klasicka skola.p.psycholodicka nam povedal ze tateto deti vyzaduju iny pristup a v normalnej skole by sa nudil.Chcela by som vediet aky mate na to nazor,
    Dakujem

  • 3ročný nechce pekne rozprávať

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Môj syn má 3roky a mesiac a nechce pekne a zrozumiteľne rozprávať. Vie povedať pár slov ako mama, mamina, tata,ďakujem, posim(prosím), ktko(krtko), jabko(jablko), Nemo, Dada, dedo, kaka(starka),kakao,zvuky zvierat a ešte zopár. Vie však napríklad takmer celú veľkú abecedu (nevie len C,F,H,CH,L,V,Z) a pamätá si niekoľko týždňov starú udalosť. Hovorí však ,,svojou rečou,, ,ktorej rozumie iba naša rodina. Nechce hovoriť vo vetách, iba v tej svojej reči. Ale keď chcem aby niečo pekne povedal, tak len za odmenu.Stále sa spolu rozprávame, vždy som vo výške jeho očí, aby nevykrúcal hlavu, všetko mu vysvetľujem a opakujem slovíčka, ale on ich nechce opakovať. Je veľmi tvrdohlavý. Sluch má určite vporiadku, počuje aj šepot alebo zvuky v diaľke. Chcela by som od vás radu, či ísť k logopedovi alebo počkať do septembra, kedy pôjde do škôlky, či tam niečo odpozerá od detí. Môj brat, jeho syn a aj druhý synovec začali rozprávať okolo 3.roku. Tak dúfam, ze aj môj syn sa uý pustí rozprávať. Ďakujem za radu.

Otázok: 148