Poradňa detského psychológa

1,435 otázok

Na otazky odpovedá psychologicka.

ARCHÍV: Poradňa uzamknutá 

Poznámka: Poradne odborníkov nemôžu v plnom rozsahu nahradiť osobnú návštevu lekára či priamu intervenciu odborníka.

  • Reč

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň,
    môj 23-mesačný syn povie vždy len prvú slabiku slova, ktoré chce použiť. Jeho slovná zásoba je dosť bohatá, no tým, že používa len prvú slabiku, je mu neraz ťažko rozumieť (ja ako matka väčšinou z kontextu vyrozumiem, o čo mu ide, no cudzí s tým majú problémy.) Rozumie veľmi dobre, má rád knihy, veľa spolu čítame i komunikujeme. Je však vychovávaný v dvojjazyčnom anglicko-slovenskom prostredí, a keď sme spolu medzi anglickými deťmi, rozprávam na neho i ja po anglicky. S porozumením angličtiny nemá problém, niektoré slová, ktoré používa, sú anglické (tie celkom s úspechom, keďže mnoho jednoduchých anglických slov má len jednu slabiku), väčšinou však rozpráva len spomínané prvé slabiky slovenských slov. Výnimku sú len slová ako mama, tata, baba, čiže 2 rovnaké slabiky za sebou. Slová do viet zatiaľ nespája. Je to v jeho veku bežné? Ako mu môžeme pomôcť prekonať „bariéru“ druhej slabiky?

  • Nejasná výslovnosť

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den,
    syn bude mat za 3 mesiace 4 roky a jeho vyslovnost je stale dost nejasna. Rozprava dost, hoci stale skor trhano ako suvisle (dlhsie vety) ale trapi ma hlavne ta vyslovnost. Pismena z,ž,s,š,f,ch nehovorí vôbec, o "l" a "r" ani nehovorim samozrejme, vacsinou ich vynecha alebo ich nahradi pismenami j alebo h. Pismeno "v" povie len na zaciatku slova, aj to len po upozorneni, v inej polohe ho opat vynecha alebo nahradi pismenom "j". Trapi ma to, lebo casto mu rozumieme len my s manzelom, pripadne dalsi blizsi ludia, ini maju problem mu porozumiet.
    Pred polrokom som s nim chodila aj k logopedovi, ale po 3-4 sedeniach uz uplne odmietol spolupracovat, nechcel tam ist a tak sme prestali. Logopedka nam vravela, ze mame ist doma nanho hravo ale to vobec nezaberalo, fukanie do vrtulky, aby sa naucil "f", rychlo zavrhol. Skusili sme to teda s manzelom doma inak, rovno sme mu povedali, ze sa ideme naucit nejake nove slovicko a trenovali sme, kym sa to nenaucil (vacsinou to boli slovicka, v ktorych si napriklad zamienal slabiky "kicat" bolo "cikat", atd. Takto sa nam postupne podarilo naucit ho niektore slova spravne ale ide to velmi pomaly.
    Dnes sme ho chceli naucit "Janko", pretoze hoci "j" vklada takmer vsade, kde nejake ine pismeno nevie, vo vela slovach na zaciatku to paradoxne nepovie. "Ja" este povedal, ale Jano uz odmietal, komolil to nieco ako "Canko". Pri tychto cviceniach sa vzdy kruti, odvracia pohlad, hra sa s cim mu pride pod ruky a podobne a vobec sa nechce snazit, je prilis zaťatý. Aj si myslím, že by toho zvládol oveľa viac, keby nebol taký zaťatý ale neviem, ako to v ňom zlomiť, aby sa trochu viac snazil. Logopedka vravela, že ho nemáme núťiť, ale vidíte - keby sme to neskúsili s manzelom takto, doteraz by vravel aj tie slovíčka, čo sme ho naučili, po starom.
    Chcela by som vedieť, čo si o jeho reči v jeho veku myslíte...myslíte si, že sa to do škoského veku môže výrazne zlepšiť? Ako? Ako ho máme stimulovať? Kúpila som mu aj Malovanú abecedu, rád si ju niekedy pozerá, ale básničky mám čítať ja, on sa ich učiť nechce. Ako mam ist nanho, aby nebol taký zaťatý? Niekedy by som to najradšej urobila tak, že sa budem robiť, že slová, ktoré hovorí nesprávne, mu nebudem rozumieť, aby ho to nakoplo, aké by to bolo, keby som mu naozaj nerozumela, ale neviem, či by to bolo dobré.
    Syn inak chodí do školky, kde mám za ten necelý rok pocit, že mu určite pekne pribudla slovná zásoba ale výslovnosť sa mu teda veľmi nezlepšila, hoci som v to dúfala...
    Dakujem za radu a zelam pekne sviatky :)

  • Záujmové krúžky

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň, i ja by som Vás chcela poprosiť o radu alebo možno skôr Váš názor. Mam 4-ročnú dcérku, ktorá s radosťou objavuje a učí sa nové veci. Zo škôlky chodí úplne nadšená a rozpráva o tom, čo sa všetko naučila. I keď príde zo škôlky stále by len niečo tvorila a spoznávala.
    V našom meste je možnosť prihlásiť dieťa na tanečný alebo dramatický krúžok už od 4 rokov. Rozmýšľam o takejto možnosti, no nie som si istá, či to nie je v tomto veku ešte priskoro. Predsa je väčšinu dňa v škôlke a potom ešte krúžok. Moja otázka znie, či je to pre takto staré dieťa vhodné?
    Stretla som sa s názorom, že dieťa v takomto veku nejaké záujmové krúžky ešte nepotrebuje, je to skôr o egu rodičou, aby sa mohli pred ostatnými pochváliť aké majú "geniálne dieťa", alebo si kompenzujú na dieťati to čo nemali oni.
    Ďakujem za odpoveď

  • Rec

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry vecer,mam 2 synov,5rocneho a 2rocneho.Ten starsi je autisticky chlapcek.Ako 3rocny nerozpraval,potom sa rec rozbehla,chape a pouziva aj abstraktne pojmy.Ten mladsi hoci ma 2roky nerozprava vobec a uz zacinam mat obavy.Bola som aj na logopedii aj u psychologicky a napriek pozitivnej anamneze v rodine na autizmu nam este radili pockat.Tak neviem,mam cakat,alebo vyhladat inu logopedicku?Dakujem

  • Skor alebo neskor do skoly

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den pani doktorka. Pisala som Vam asi pred dvomi rokmi o mojej dcerke, ktoru Ste vtedy ohodnotili ako nadpriemerne inteligentnu, teraz ma 4,5 roka, nemam cas sa jej venovat tolko ako kedysi, pretoze mame 14 mesacneho synceka. Iba v kratkosti spomeniem, ze vtedy mala vyse 2 rokov, rozoznavala vsetky odtiene farieb, tvary, pociatala do 20 aj po anglicky, rozpravala uplne cisto v dlhych suvetiach. Teraz sa vyvijame tak, ze pozna vsetky pismena abecedy - velke, zacina rozoznavat aj male, zatial sa jej nejako nedaju spojit slabiky aby precitala slovo, nevie ako na to, ale jednoduche napriklad mama to je v pohode. Ked pise, napise iba spoluhlasky, napriklad martinko napise mrtnk. Vie bez problemov vyslabikovat akekolvek slovo. Vie odcitavat a scitavat do 20, pocitat vie do 100, precita aj vsetky cisla do 100, v skolke je vidiet, ze vacsina deti je daleko daleko za nou, ona uz rozprava ako nejaka profesorka, tym detickam nie je ani rozumiet, co hovoria. Stale ju zaujima ako idu dni, tyzdne, mesiace, ale je to este pre nu tazke pochopit uplne ako to chapeme my dospeli, tak ma velky nastenny kalendar, kde ma mesiace a jednotlive dni, ktore si vyskrtava a vie, aky je den, kolkateho je, kolko dni este pojde do skolky, kedy je vikekend. Znacime si tam aj nejake narodeniny, meniny, prazdniny a dolezite udalosti a ona je rada, ze to ma pod palcom a nic ju neprekvapi. Vsetko si zapamata, staci jej raz povedat a ona si to pamata aj o rok, o dva. Chodi na gymnastiku, trenuje ju reprezentacna trenerka, ktora si vybrala spomedzi 50 dievcat 5, nema problem ist na tyzden na chatu alebo na lyzovacku bez nas rodicov, cez ulicu mame kadernictvo, ide tam v pohode sama, da sa ostrihat, zaplati a ide domov. Vie aj nakupit, ked syncek zaspi v kare a ja cakam pred obchodom. Je na nu spolahnutie, az sa mi niekedy zda, akoby som na nu mala velke naroky oproti ostatnym detom. Ale ja ju beriem ako rovnocennu bytost. Syncek bude asi tiez trochu viac culyi. Ma 14 mesiacov, v kuse nieco blaboce, vysvetluje, len mu zatial nikto nerozumie, napodobnuje vsetky zvieratka, vsetkemu rozumie, povie asi 50 slov. Uvidime. No a k veci. Dcerka je augustova. Mam dilemu, co so skolou. Vzdy som chcela, aby sla do skoly o rok neskor, ved jej nic neutecie, je drobnucka, ma iba 14 kg a 100 cm, tiez by sme si o rok predlzili bezstarostny zivot, lebo to uz su vazne povinnosti. Je vsak velmi neposedna. Nevydrzi ani pri rozpravke ci uz citat alebo v telke, ale to asi preto, ze ju to jednoducho nebavi, stale skace, poskakuje, cupita, aj ked si kresli, stoji pri tom a pocupkava, vyzera ako by sa jej chcelo cikat. Ale zaujimave je, ze minule som sa pozabudla a pozerala som dokument o klinickej smrti a to sedela ako prikovana a velmi ju to zaujalo. Mam pocit, ze ju naozaj tie rozpravky velmi nebavia, co nie je podla mna, dobre. Vie mi pri vsetkom pomoct, skoro vobec sa nehrava, musim jej neustale davat nejake ulohy, aby dala chvilu pokoj, je narocnejsia ako jej mladsi brat. V skolke ju maju za slusne dievcatko, ktore vzdy vsetko splni, pomaha druhym, vzdy sa mozu na nu spolahnut a stale ju chvalia. Ked si ucitelka odskoci, dava pravomoci nasej dcerke. ALe je tu aj druha strana, ked su teraz medzi nou a detmi v skolke take rozdiely, tak aby sa tam nenudila velmi, aby ju to nejako nebrzdilo. Na buduci rok by som chcela ist do pedagogicko psychologickej poradne, ale oni hovorili, ze do skoly pre nadane deti radi odporucia sice nadane dieta ale s nejakym problemom alebo poruchou a dieta cisto nadane, radsej vidia umiestnené v normálnej skole. Co si o tom myslite vy? Da sa na tieto testy v poradni spolahnut? Nerada by som urobila nejaku chybu. Je to rozhodnutie na cely zivot, preto sa o to zaujimam uz teraz. Dakujem za odpoved a zostavam s pozdravom.

  • reč

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý večer,chcela by som sa opýtat či je zle ak 2,5 ročne dieta ešte nerozpráva.Má sice svoju reč ktorej rozumieme ale zrozumitelne to nieje.Má svoje gesta.Ked sa narodil tak mu v nemocnici s prístrojom s ktorým sa merá sluch nenamerali v lavom ušku žiadný signál,tak sme museli íst na vyšetrenie bera .Boli sme na nom 2 razi ,nemôže to byt s toho,Dakujem za odpoved.

  • Neprimerané tempo na vyučovaní

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý deň.Obraciam sa na Vás s prosbou o radu.Môj 8-ročný syn,druhák je príliš pomalý,čo sa týka práce,hlavne samostatnej na vyučovaní.Pravidelne mu učiteľka vypisuje do zošitov,že napr."všetci to zvládli za cca 20 minút a on má vypracovanú len polovicu!"Syn si je vedomý,že je pomalý.Absolvoval pred necelým rokom(ešte v prvom ročníku-na moju žiadosť)psychologické vyšetrenie.Výsledok IQ-vysoko nadpriemerný.Je celkovo pomalý,vo všetkom má čas.Škola ho nebaví,vníma ju ako NIEČO,čo ho obťažuje.Čo sa týka domácich úloh,je to hotová katastrofa.Nárokuje si,aby som sedela pri ňom,inak nepíše vôbec.Niekedy úlohy trvajú aj 2-3hodiny,aj keď sú to nenáročné veci.Pri písomných prácach má vždy zhoršenú známku z toho dôvodu,že nemá všetko vypracované,aj keď to ovláda.Učiteľka pridá poznámku:keby si dokončil,bola by 1-ka,inak je to 2-ka .Podľa učiteľky on psychológa nepotrebuje,ale sám si musí uvedomiť,čo je jeho povinnosťou.Mimochodom svoju pani učiteľku neznáša.

  • môj syn ešte nerozpráva

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý večer,môj synček má 2,5 roka a ešte nerozpráva.Je to nejaká chyba?Ale mi mu rozumieme a aj sa dorozumieme,spravil si taku svoju akúsi ukazujúcu reč,medzi nami.Dakujem za odpoved.

  • nehovori nic..

    , Autor: mima2x

    Prosim Vas, mam male 17-mesacne krsniatko. Adamko este nezacal hovorit,povie len mnam mnam,obcas mama, nema zaujem o rozpravky a ani hracky ho nejak nebavia a casto si bucha sam hlavku o stenu,dvere..hned mu samozrejme v tom zabranime,ale nevieme preco to robi..a este casto sa nekontrolovane rozbehne strmhlav,ze nevieme kde vrazi..sestra je zufala,snazime sa ju upokojit,ze je v poriadku,no pri narodeni mal stlacenu hlavicku a vydulo mu lebku do jednej strany. Co poznam deticky v jeho veku,tak uz debatia,skomolene slovka,ale debatia a on nie. Venuje sa mu,ukazuje,vysvetluje..maly chape vsetkemu,co povieme ale nepovie nic. Mala by ist s nim na nejake vysetrenie? Dakujem :) s pozdravom Miriam

  • podakovanie

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Doktorka Kašáková - dakujem Vam za odpoved - tejto chvili ste potesili moju dusu - vdaka...

  • RE: ako zistit nadpriemernost dietata?

    , Autor: 1ajka80

    moja 19mes. dcera vie pocitat do 5, pozna 3 pismena abecedy a vseobecne vykazuje znamky velmi dobrej pamate. velmi rychlo si zapamata-ked sa hrame s kartickami,velmi rychlo sa naucila nielen co je na nich,ale aj co ten clovek vykonava-napr. pekar pecie chlieb, vie,ze v noci je tma a ked je tma,tak sa spi :), ze chlapec je maly a ujo je velky, doplna chybajuce slova v basnicke. je to v jej veku normalne? ako moze rodic zistit,ze je jeho dieta nadpriemerne inteligentne? lebo okrem vybornej pamate sa mi javi dcerka ako uplne normalne dieta.

  • problem s pravopisom

    , Autor: Registrovaný používateľ

    dobry den
    chcem sa spytat moja dcera ma problemi s pisanim I-Y napisala nespocetne mnozstvo diktatov a stale to nepomaha
    a druha vec je ze aj ja mam taky problem ktori ma prenasleduje az doteraz
    dakujem

  • dieta sa sprava inac ako ine deti

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Pani doktorka,chcem sa s vami poradit o tomto-nas chlapcek bude mat dva a pol roka-podla nasho pozorovania sa chova inak ako ostane deti-ak je v spolocnosti viacerych deti,tak sa nezapaja do ich cinnosti-neprida sa-ak oni,povedzme tancuju,tak on beha ako divi a nechce sa dat nasmerovat-tvari sa akoby nas nevnimal,ale my vieme,ze ma postreh aj reaguje na veci okolo,ale malokedy,ked ho my o to poziadame-tiez malo rozprava-nechce sadat na nocnik.Ma take fazovite obdobia zaujmu-teraz prave kreslenie-z hraciek ma rad auta-stavebnice ignoruje.Inak je bystry a vesely,len nechce robit to co ostatni.Mame sa bat?

  • Nechce jest sam..

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobry den ja mam 21 mesacneho synceka.J e velmi zivi a tazko sa snim pracuje kedze nevydrzi dlhsie pri jednej cinnosti.Nasim problemom je ze odmieta papat sam.Ked mu dam pekne polievocku zje najviac 4 lyzicky sam a potom chce aby som mu dala auticku alebo nejaku innu hracku a chce aby som ho zas krmila ja a on sa m ohol hrat.Prosim poradte co ma robit.Lebo je uz dost velky a mal by jest sam..Dakujem

  • môj syn

    , Autor: Registrovaný používateľ

    Dobrý večer, ja som vám už raz písala, mám 30 mesačného syna, ktorý je veľmi šikovný krátko vám ho opíšem. Pozná farby a vie ich aj prirovnať, pozná všetky tlačené písmena, pozná čísla do 5 a vie počítať do 20 bez jedinej chybičky, pozná veľa pesničiek a básničiek a vie mi porozprávať aj rozprávku ktorú si sám vymyslí, je veľmi všímavý a šikovný ale nepáči sa mi jeho reč. Rozpráva dosť veľa má veľkú slovnú zásobu na svoj vek rozpráva aj v súvetiach, ale už asi mesiac som si všimla že sa zajakáva napríklad mama povie ma ma mama a podobne ale nieje to vždy niekedy vôbec a niekedy dosť často. Taktiež sa zajakáva vtedy ak mi chce niečo vysvetliť ale on mi to vysvetľuje aj piatimi zložitými vetami . Ja sa ho snažím zastavovať a opravovať on to za mnou potom správne zopakuje . Ale nieje to vždy, niekedy rozpráva plynule. Ja mám strach aby mu to nezostalo pretože môj manžel sa zajakáva ale nie od mala, keď bol ako dieťa tak sa otrávil s tabletkami bol v nemocnici a od vtedy rozpráva takto že sa zajakáva a ja si myslím že by to mohlo mať nejaký súvis. Mala by som navštíviť logopéda? Vopred dakujem za odbornú odpoveď.

Otázok: 148