Dobrý večer. Chcela by som sa opýtat na moju dcérku. Má presne 14 mesiacov, od 13. mesiaca pekne sama chodí, teraz už doslova behá, štvornoží, sama sa v priestore bez problémov postaví, urobí drep bez toho aby spadla, zodvihne si čo potrebuje a postaví sa bez problémov, horšie je to z rečou, ked jej poviem napr. kde máš plyšového havka, hned ho vyhľadá a ukáže nan prstom a ked poviem prines ho, tak mi ho donesie, okrem toho aj iné veci,z toho usudzujem, že rozumie čo od nej chcem, vie ukázat kde má nožičku, kde má druhý človek alebo hračka noštek, očko, na sebe očko alebo noštek neukáže,ked nemá náladu, tak neukáže, ak ked sa postavím na hlavu,tlieska ručičkami, ukáže ako sa má - ked chce, ale nechce sa naučit dat papa na rozlúčku,na prechádzke ukazuje asi na všetko sama prstom, v knižke ukáže zvieratko ked má náladu, ukladá, prekladá si kocky, všetko vytahuje zo skrín, zaujímajú ju kábliky, plyšové hračky a podobné veci, čo sa týka rozprávania tak najčastejšie je to eee, aaa, aba, alebo si zacne slabikovat mamama, tatata, papapa, abababa, ked ona sama chce, ale ked jej poviem kde je tato, tak ukáže na tatina, ked nie je doma, tak ukáže na jeho fotku na stene, takže tomu slovu rozumie ale nepovie ho. Vlastne ked sa jej čosi pýtam, tak ukáže a pritom povie eee, alebo len ukáže. Jedine ked vidi psíka tak na neho kričí havo, havo.Nemá rada ked ju ktosi objíma, bozkáva, zblízka sa nerada díva do očí( dovolím si tvrdit, že to má svojom otcovi, ktorý sa nerád pri rozhovore díva do očí), inak očný kontakt dobrý.Je hrozne neposedná, stále behá hore dolu po byte, všetko ju baví len chvílku. Chcem sa spýtat, či je vývojo vporiadku alebo by mala už vediet viac, stále na nu hovorím, vela vecí už začína rozumiet ale reč je slabá, ešte sa chcem opýtat, ci je zlé, ked nechce niekomu zakývat na rozlúčku? Vopred dakujem za odpoved. S pozdravom Janosikova

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Zdá sa, že vaša dcérka dobre prospieva, že zvláda dobre to, čo má. Rozvoju reči napomôžete tým, že budete s ňou hovoriť, popisovať jej to, čo robíte, čo sa chystáte robiť, ako to budete robiť/robíte, čo je okolo atď. Mnohé z toho zrejme aj robíte. Keď ona začne slabikovať, môžete sa k nej pridať a opakovať po nej alebo jej dávať iné možnosti - ak hovorí bababa, vy zopakujte jeden dva razy a prípadne dajte aj babeba alebo babuba..., skrátka sa hrajte so zvukmi. Ešte dlho bude situácia taká, že dieťa dokáže všeličo, AK CHCE, ak má práve na to náladu, chuť. Netreba ju do ničoho nútiť, tlačiť na ňu, všetko by mala byť hra a zábava, sranda, malo by to vo vás oboch vyvolávať pocit blízkosti, chuť v tom pokračovať, užívať si to spolu. (A k tomu patrí aj to kývanie na rozlúčku - ak nechce, nechce, je to batoľa.)
Podobné otázky
• 1. rocik
, Autor: Registrovaný používateľ
dobry den, chcem sa spytat, mam prave rocneho synceka, narodil sa v 38tt, uplne v poriadku.pokusa sa sam chodit, je na tom podla mna motoricky slusne na jeho vek, ale co ma trapi je skor jeho schopnost hovorit, komunikovat a nezaujem o veci ako take. zatial co dokaze vyslovit su len poskladane slabiky mama,tata, dada a podobne, podla mna nemaju nejaky zvlast vyznam, lebo ich opakuje dookola. dalej, nevie ukazat kde ma ocko, rucku a podobne, nevie napodobnit ani rozoznat zvieratka, nevie ukazat kde je lampa, dvere, okno, nevie dat papa ...viem, ze to nejake deticky nevedia a ze ho nemam porovnavat so sestrou, ktora to v jeho veku vedela. jemu sa v 3 mesiaci zrastla fontanela na spicku prsta, potom ju uz nemohli najst a to ma trapi, hlavicka sice rastie, teraz ma cca 43cm, ale nejako sa o neho bojim, je normalne, ze nema o nic zaujem? vie postavit vezu z 4 kociek a vsetko vsade vklada a podobne, ale to co je pre ine deti normalne, to proste nevie. prosim vyjadrite sa k tomu, mam sa zacat obavat o jeho dusevny vyvoj? teraz by sme mali ist na kontrolu k neurologovi, ci je hlavka v poriadku. dakujem.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Podľa vášho popisu sa neviem jednoznačne vyjadriť. Na posúdenie, či je jeho vývin primeraný jeho veku, je potrebné mať viac informácií a treba dieťa vidieť.
Porozprávajte sa preto s neurológom, či by neurologické "problémy" mohli mať vplyv aj na jeho psychomotorický vývin. Prípadne vývin vášho dieťaťa konzultujte aj so psychológom, ktorý má skúsenosti aj s malými deťmi - klinickým psychológom alebo s psychológom v pedagogicko - psychologickej poradni.
• prevalovanie
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deń. Naša dcéra bude mať o niekoľko dní 5 mesiacov. Pozorne sledujeme jej psychomotorický vývin. Doteraz sa nepretáča na strany, ani sa neprevalila z chrbátika na bruško, nehrá sa s nožičkami. Najradšej má polohu na chrbátiku, kratšie zotrvá aj na brušku, hlavičku zdvíha, jnak je dosť živá, reaguje úsmevom, hrá sa s hračkami, vkladá ich do úst, výska, rozpráva si. Pred mesiacom sa prevalila z bruška na chrbát a neskor ešte raz. Rozne sa s ňou hrám, na fit lopte, ťapušky, nožičkami bicyklovanie, využivam riekanky, spev. Zdá sa mi, akoby to niekedy nechcela - je tvrdá. Ale v súčasnosti je to už lepšie. Stimulejem ju aj k prevalovaniu, pomáham prekrížením nožičky a miernym tlakom, bráni sa, ťahá sa opačným smerom . Akoby som ju mohla inak stimulovať ? Je jej vývin vporiadku ? Nechcela by som niečo zanedbať. Zabudla som napisať, od pol roka budeme chodiť na dojčenské plávanie. Veĺmi pekne ďakujem za odpoveď.
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Jemné cvičenie v primeranom rozsahu, ktoré posilňuje rôzne časti tela, to je najhlavnejšie. Môžete pridať napríklad "ťahanie za ruky", kedy sa dieťatko chytí svojimi rukami za ukazováky dospelého a ten ho potom pomaličky vyťahuje do sedu, najskôr len do polosedu a potom aj vyššie, čím sa posilňujú brušné aj krčné svaly, ktoré sa podieľajú aj pri prevaľovaní. A tiež plávanie je výborné, lebo voda nadľahčuje a zároveň pohyb vo vode posilňuje svaly celého tela.
A neurobíte chybu, ak situáciu budete konzultovať s vašou detskou lekárkou, ktorá má "v oku", čo je ešte v norme a čo už sa dá označiť ako určité oneskorenie.
A treba myslieť aj na to, že niektoré deti akoby vynechali určité typické stupne psychomotorického vývinu a postúpia hneď na ten ďalší (napríklad nelezú po štyroch, len sa plazia po bruchu a potom začnú rovno chodiť popri nábytku).
• zaostale dieta
, Autor: Registrovaný používateľ
Dobrý deň, chcela by som sa Vás opýtať na moju dcéru. Koncom apríla bude mať štyri roky, chodí druhým rokom do materskej školy. Učiteľky sa zhodli na tom, že zaostáva za ostatnými deťmi, ktoré sú ale od nej staršie. Moja Ema síce hovorí všetko, ale je jej zle rozumieť, napríklad nevie vysloviť dve spoluhlásky za sebou v jednom slove, napríklad namiesto tma povie ma a podobne. A napriek mojej snahe ju neviem naučiť ani farby. Myslíte, že by som s ňou mala ísť k logopédovi alebo k psychológovi? Je naozaj zaostalá?
Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Dieťa až pred nástupom do školy má mať okrem iného čistú reč a má poznať farby. Vaše dieťa bude mať štyri roky, teda od nástupu do školy ho delia ešte viac ako dva roky, čo je veľmi veľa z hľadiska vývinu. Deti sa veľmi intenzívne menia a učia sa veľa rôznych vecí, ktoré si bežne ani neuvedomujeme.
Štvorročné dieťa by mohlo vedieť nakresliť človeka vo forme tzv. hlavonožca, teda akýsi zemiak s nejakými končatinami paličkovitého typu, niečím ako očami a ústami; mohlo by sa vedieť naučiť veršíky, bežné detské pesničky; mohlo by vedieť rozprávať vo vetách, aj keď ešte bez čistej výslovnosti a má nárok aj na nejaké gramatické nepresnosti atď. To sú len niektoré z kritérií.
Pre mňa je otázkou, na základe čoho všetkého si učiteľky v škôlke myslia, že vaše dieťa zaostáva? A druhá otázka je, či zaostáva za deťmi v skupine, do ktorej chodí, ale spĺňa vývinové normy pre svoju vekovú kategóriu alebo nie. To sa najlepšie dozviete pri podrobnom vyšetrení u psychológa alebo aj u dobrého pediatra, ktorý tiež vie posúdiť základné schopnosti, ktoré má dieťa v určitom veku zvládať.
Na základe nečistej reči a nerozpoznávania farieb vo veku štyroch rokov sa nedá usudzovať na zaostalosť. Ak sa chcete ubezpečiť, že vaše dieťa sa vyvíja primerane, konzultujte to najskôr so svojou detskou lekárkou, ak jej dostatočne dôverujete. Prípadne sa objednajte na logopedické a psychologické vyšetrenie, aby posúdili vývin reči a celkový psychomotorický vývin dieťaťa a prípadne vám ponúkli cvičenia na podporu a rozvoj menej rozvinutých schopností.