Ak dovolíte, poprosila by som o Váš názor.
Mám skoro 5.ročnú dcérku. Do 4.roku života z nej bolo milé spolupracujúce dievčatko. Posledné mesiace ju však "nespoznávam". Je vzdorovitá, robí naschvály, úmyselne robí zle malému bratovi, keď jej niečo vyčítam zamračí sa na mňa, vyplazuje jazyk. Je problematické sa s ňou na niečom dohodnúť. Neúspech v hocičom ju dokáže až zúrivo nahnevať, miestami rozplakať. Len ťažko sa koncentruje na drobné úlohy v zošitoch pre deti. Na druhej strane je však nepochopiteľne bojazlivá v domácom prostredí - bojí sa ísť sama večer na záchod, nerada spí sama vo svojej izbičke. Tvrdí, že má pocit, že by k nej niekto mohol v noci prísť alebo sa od dverí na ňu pozerať. Tiež odmieta moje prejavy náklonnosti - keď sa ju snažím objať a udržať v objatí, tak mi povie, aby som ju nechala, lebo ju tlačím. Najviac sa ma však dotklo to, keď "utekala" sa hrať a spávať k babke, vraj z dôvodu, že je tam lepšie a že si tam viac oddýchne. Babka bývala v byte vzdialenom od nás autom cca 10minút. Byt je nezariadený,vačšinou len holé steny, dcérka tam nemá k dispozícii žiadne hračky. Babka tam býva prechodne a dcérka to vždy "využije". Mám z toho zlý pocit. Moje vnútro mi hovorí, ako keby jej niečo u nás doma vadilo. Môj vzťah s partnerom nie je ideálny. Naše hádky dcérka citlivo vníma. Ani jej vzťah s otcom (mojim partnerom) nie je ideálny. Náš tatino je pracovne vyťažený a nemá na deti čas. Alebo si ho len nechce urobiť (môj názor).
Poprosila by som o Váš pohľad na vec. Ja vnímam dcérku akoby vnútorne nevyrovnanú. Mám pocit, že svojím správaním niečo maskuje. Alebo sú to všetko len prejavy vzdoru, ktoré je typické pre predškolákov? Ďakujem za radu!!!

Odpovedá: Mgr. Miroslava Zimányiová
Volá sa to aj prvá puberta. (Niektorí rodičia si ani nevšimnú prechod z obdobia vzdoru do tohto, niekedy tiež dosť náročného, obdobia...)
U babky by aj malo byť lepšie, lebo babky a dedkovia nemusia byť takí prísni, ich "povinnosťou" alebo skôr právom, je deti viac rozmaznávať a aj tým, že už o rodičovstve vedia svoje, od mnohých vecí upúšťajú. Netreba to zvyčajne brať osobne, hoci verím, že sa to rodičov dotýka.
No vy zároveň píšete, že u vás doma medzi vami, rodičmi, býva horúco, máte konflikty či hádky a to môže byť tiež jedna z vecí, ktorej sa dcéra návštevami u babky môže vyhnúť. S domácimi či rodičovskými konfliktami môže súvisieť aj jej úzkosť, čiastočne aj to, že je na vás protivná.
Navyše (aby toho nebolo málo) v tomto období (zhruba v tomto), môže dcéra začať mierne a niekedy aj nemierne súperiť s matkou o otcovu priazeň. Je to normálna a prirodzená súčasť vývinu dieťaťa. Niekedy môže byť naozaj pre matku bolestné, keď sa z prítulnej, milej, milovanej i milujúcej dievčinky stane malá potvora a niekedy tne riadne do živého.
Tak si vyberte.