„Železné“ zdravie: anémia počas tehotenstva?

„Železné“ zdravie: anémia počas tehotenstva?

18.7.2017 v kategórii Tehotenstvo foto: iStock.com

„Všetko je v poriadku, len máte menej železa...“ Možno si túto vetu pri bežnej poradni u gynekológa vypočujete aj vy. Čo to pre vás znamená?

Anémia - málokrvnosť netreba podceňovať

Príčinou tohto stavu môže byť konzumácia stravy chudobnej na železo, ale napr. i porucha v žalúdočnom trakte, prejavujúca sa obmedzením absorpcie železa z potravy.

Prečítajte si: Anémia v tehotenstve: čo robiť, ak je málo železa?

Ako sa zisťuje anémia počas tehotenstva?

V gravidite však rastú nároky na tento prvok v organizme ešte viac. Jeho nedostatok spôsobuje anémiu (chudokrvnosť). Znížené množstvo železa lekár zistí z krvného testu, kde sa sleduje hodnota hemoglobínu, ktorý prenáša kyslík do buniek v tele.

Tehuľky, nezabúdajte na železo!

Prejavy nedostatku železa

  • pretrvávajúca únava,
  • znížená aktivita imunitného systému,
  • znížený prah vnímania bolesti,
  • bledosť pokožky,
  • častejší výskyt infekcií,
  • horšie hojenie sa poranení atď.

V tehotenstve zvyšuje spotrebu železa rýchlo rastúce dieťatko v tele tehotnej, čo môže spôsobovať deficit tohto prvku. Prejaviť sa to môže nielen u tehotnej ženy, ale negatívne to môže ovplyvniť aj vývoj mozgu dieťaťa, čo potvrdili viaceré štúdie.

Ako počas tehotenstva zvýšiť príjem železa?

Pri diagnostikovanej anémii sa nasadzujú lieky na doplnenie železa. V niektorých prípadoch však postačí zvýšiť jeho príjem častejším konzumovaním vhodných potravín.

Medzi najbohatšie zdroje železa patria hovädzie mäso, fazuľa, sardinky, figy, sezam. Ľudský organizmus pritom lepšie absorbuje železo z mäsa ako z rastlinných produktov.

Pozor, vstrebávanie železa sa znižuje, ak sa daná potravina konzumuje súčasne s vajíčkami, otrubami, čajom a nápojmi s obsahom kofeínu. Absorpciu železa podporuje vitamín C, preto by tehuľky mali obohacovať svoju potravu aj ovocím.

Tehotenské problémy s trávením

Radí odborníčka: Zdravé stravovanie počas tehotenstva i dojčenia? 6 zásad pestrej stravy.

Komentáre