ako nepribrať v tehotenstve

Už nechcem v tehotenstve pribrať 25 kg! Čo robiť?

12.12.2016 v kategórii Tehotenstvo foto: iStock.com

Ako nepribrať v tehotenstve priveľa? Čo jesť - pomôže jesť veľa ovocia a zeleniny?

Vaša otázka

Pri prvom tehotenstve som pribrala 25 kg a potom veľmi ťažko zhadzovala. Teraz som znovu tehotná a nechcem  veľmi pribrať – mám si zostaviť jedálniček najmä z ovocia, zeleniny, chudého mäsa – priberiem potom menej ako pri prvom tehotenstve? (To som ale jedla úplne všetko a veľa...)  

Pribrať 25 kg počas tehotenstva je veľa

Na vašu otázku odpovedá MUDr. Peter Brenišin: Aj keď sa metabolizmus tehotnej ženy môže trochu zmeniť, pribrať 25 kg počas tehotenstva je trochu priveľa – únosná by bola tak polovica.

Samozrejme, bolo by asi nesprávne chcieť, aby žena pribrala len tie 3 kg, ktoré asi bude vážiť jej potomok. Do nárastu hmotnosti treba započítať napr. aj placentu (na konci gravidity môže vážiť až okolo 1 kg), plodovú vodu a taktiež zväčšený objem vody a krvi, ktorý v tele budúcej mamičky koluje (samozrejme, časť z tejto krvi je už v hmotnosti plodu).

Zbytočný nárast hmotnosti nielen znepríjemňuje priebeh tehotenstva – žena si pripadá zbytočne neforemná práve v období, keď sa možno najviac potrebuje uistiť o svojej kráse.

Prečítajte si aj:  S nadváhou to aj pri pôrode ide ťažšie

Neriaďte sa tým, že v tehotenstve treba jesť za dvoch

Nezanedbateľné je aj zdravotné riziko, ktoré sa môže pridružiť – obezita môže viesť k cukrovke, a to nielen u matky, ale aj u dieťatka. Často sa zvýši krvný tlak, čo môže viesť k ďalším zdravotným rizikám. Ak nechcete neprimerane pribrať, rozhodne sa neriaďte tým, že v tehotenstve treba jesť za dvoch.

Dbajte na primeranú a vyváženú stravu, snažte sa príliš nevyhovárať na svoje „tehotenské chute“. Samozrejme, vhodnejšie sú chudé než mastné mäsá a dostatok zeleniny a ovocia.

Neznamená to však vylúčenie tukov zo stravy. Naopak, zdravé tuky z orieškov, morských rýb, avokáda, semienok, kvalitných rastlinných olejov a pod. si určite doprajte! 

Radšej obmedzte sladké a slané. Cukor je napríklad aj v ovocí – a nie je ho tam až tak málo. To neznamená, že ovocie sa jesť nemá, práve naopak - ale určite nie neobmedzené množstvo.

Slané zasa vedie k zadržiavaniu tekutín v tele a k zvýšeniu krvného tlaku. Takže aj v tehotenstve platí: Všetko s mierou!  

Dôležitý je aj pohyb, ak nie ste zvyknutá pravidelne cvičiť, určite je vhodná každý deň aspoň 30-60 minútová prechádzka na čerstvom vzduchu v rezkom tempe.

Mohlo by vás zaujímať aj: Aké chyby robia tehuľky v stravovaní?

Komentáre