Tehuľka v lete: Jedno slniečko na oblohe, druhé v brušku

Tehuľka v lete: Jedno slniečko na oblohe, druhé v brušku

7.7.2017 v kategórii Tehotenstvo, autor MUDr. Peter Brenišin foto: iStock.com

Júl patrí v štatistikách meteorológov k najteplejším mesiacom, vie však prekvapiť aj náhlym ochladením, o búrkach nehovoriac.

Ste tehotná? Zamilujte si vodu...

Ak sa však ortuť v teplomere už niekoľko dní neprestajne a neúprosne tlačí smerom nahor, máme toho všetci tak akurát dosť a zatúžime po ochladení. Pre tehuľku môže byť leto dosť náročné, no šikovná žena zvládne všetko...

Aké chyby robia tehuľky v stravovaní?

Horúce počasie a tehotenstvo

Počasie si nevyberáme podľa momentálnej nálady – navyše, čo vyhovuje jednému, je pre iného pohromou. Zatiaľ čo jeden si horúčavu vychutnáva, druhý hľadá každú možnosť, ako pred ňou ujsť.

Pre ženu, ktorá práve prechádza niektorým štádiom gravidity, môže byť horúce počasie mimoriadne obťažujúce. V prvom trimestri, keď sa žalúdok hojdá ako na vode, môže vyššia teplota vzduchu zvýšiť vnímavosť voči nepríjemným vôňam, a je jedno, či kráčate okolo neprivretého kontajnera s odpadkami, luxusnej reštaurácie alebo parfumérie, do ktorej ste predtým tak rady chodievali.

Vyššia teplota zároveň spôsobuje rozšírenie ciev, aby telo dokázalo účinne odvádzať teplo, čo sa však môže prejaviť poklesom tlaku krvi, bolením hlavy, niekedy dokonca až mdlobami.

Hlavne vo vyšších štádiách tehotenstva sa môžu pridružiť opuchy nôh alebo aj rúk, čo je zapríčinené zadržiavaním vody v tele – a ostáva jej tam skutočne dosť napriek tomu, že sa potíte až nadmieru.

Bolo by však chybou myslieť si, že kvôli poteniu a opuchom treba obmedziť príjem tekutín. Pravidelný a dostatočný prísun tekutín je veľmi dôležitý.

Znamená to piť častejšie a v menších dávkach. Naopak, ak si myslíte, že celodenný deficit tekutín dobehnete tak, že sa po príchode z práce „nalejete“ niekoľkými pohármi vody, je to omyl.

Takéto množstvo vody sa nedokáže dostatočne vstrebať – v tele ostane iba malá časť vypitej vody a zvyšok po krátkom čase vymočíte.

Okrem horúcich dní sú tu aj tzv. tropické noci, keď teplota neklesne pod 20 °C, ba býva ešte vyššia. Pre mnohých ľudí je pri týchto teplotách problém zaspať, resp. ak aj zaspia, necítia sa po takomto spánku dostatočne oddýchnutí.

Skúste v tomto období nahradiť klasický paplón či perinu obyčajnou plachtou, prázdnou obliečkou alebo ľahkou tenkou dekou. Výborne poslúži aj tenká prešívaná prikrývka, ktorá sa zvykne používať na prikrytie postele.

Ak sa veľmi potíte, zameňte klasické pyžamo či dlhú nočnú košeľu za obyčajné voľné bavlnené tielko. Najlepšie je poriadne obnosené – možné menej pekné, ale po opakovaných praniach zvyčajne mäkké a pohodlné.

Pomôže aj pripraviť si k posteli náhradné oblečenie. Ak sa totiž zobudíte, prepotenú bielizeň rýchlo vymeníte za suchú, čo pomôže, aby ste sa cítili lepšie. Určitou možnosťou je ešte úplne vynechať nočné oblečenie, ak sa takto cítite lepšie.

Prečítajte si: Pomôžte mi, trápi ma tehotenská nevoľnosť!

Tehotenstvo a klimatizácia

Ak máte to šťastie, že pracujete v klimatizovaných priestoroch, tak vás horúčavy netrápia aspoň počas pracovnej doby. Na druhej strane treba priznať, že klimatizácia – ak sa nepoužíva správne – môže priniesť viac škody ako úžitku, a to bez ohľadu na to, či je nainštalovaná v budove alebo v aute.

Ľudia, túžiaci po osviežení, majú tendenciu nastaviť teplotu pomerne nízko, aby dosiahli čo najrýchlejšie ochladenie interiéru. Pokiaľ však nemáte možnosť nastaviť clonu pred priamymi slnečnými lúčmi, ktoré cez okná zohrievajú interiér, má klimatizácia sťaženú úlohu.

Výsledkom je, že z jednej strany na vás páli slnko a z druhej strany vás doslova mrazí vďaka vzduchu prúdiacemu z vetracích otvorov klimatizácie. Takto môžete ľahko prísť k nachladnutiu, bolestiam hrdla či chrbta.

Preto nepodceňujte vytváranie clony pred slnečným žiarením. Žalúzie či rolety nie sú v oknách na okrasu. Nemusíte ich mať zatiahnuté úplne, ale hlavne pri vodorovných žalúziách sa oplatí trochu zamyslieť, ako ich správne nastaviť – najlepšie tak, aby lamely odrážali priame slnečné lúče a zároveň prepúšťali dostatok svetla.

Ak pracujete s počítačom, skúste si monitor nasmerovať tak, aby sa vám cez neho neodrážalo svetlo zvonku priamo do očí – určitou výhodou sú v tomto smere matné monitory.

Ak máte okrem vodorovných aj zvislé žalúzie, tie vám navyše dovoľujú pootvoriť okná a zabezpečiť prívod čerstvého vzduchu prirodzeným spôsobom.

V aute zasa môžete použiť špeciálne clony, ktoré sa na tento účel vyrábajú. Ich tienenie síce nie je také efektívne ako pri okenných žalúziách, ale vždy lepšie niečo než nič.

Klimatizáciu v aute prispôsobte aj tomu, či sa presúvate na kratšie alebo dlhšie trasy. Teplotu postupne znižujte na takú, pri ktorej sa cítite najlepšie – je však jasné, že ak máte pred sebou jedno-dvojkilometrovú cestu, na takom krátkom úseku sa vám to asi nepodarí. Pri dlhších cestách vám môže klimatizácia poskytnúť omnoho vyšší komfort.

Tip MAMA a ja

Rozdiel teploty medzi exteriérom a interiérom auta by nemal presiahnuť 6 °C, inak je vzduch prúdiaci z vetracích otvorov príliš studený.

Nech už hovoríme o klimatizácii v aute alebo v budove, nemali by sme zabudnúť ešte na jednu vec – o klimatizáciu sa treba starať.

Prúdiaci vzduch ju po čase predsa len zanesie, takže potrebuje pravidelnú údržbu a čistenie. Inak sa v nej môžu množiť mikroorganizmy, ktoré môžu zapríčiniť rôzne ochorenia dýchacích ciest či alergie.

D-vitamín v tehotenstve

Slniečka si skutočne najviac užijeme v lete. Kedysi sa hovorievalo, že kam nechodí slnko, tam chodí lekár. Dnes si však toto príslovie musíme trochu prispôsobiť.

Jasné slnečné dni nás akosi prirodzene napĺňajú optimizmom a dobrou náladou. Aj ľudia, ktorí majú sklony k depresiám, sa pri takomto počasí cítia omnoho lepšie – depresie sa zvyknú vracať v jesenných upršaných dňoch, keď sa dĺžka dňa skracuje, dni sú tmavé a pochmúrne.

Slnko má ešte jednu dôležitú vlastnosť – vďaka pobytu na slnku sa nám v tele prirodzene vytvára vitamín D. Uvádza sa však, že je potrebné, aby človek strávil na slnku aspoň pol hodiny – toľko trvá, aby sa proces tvorby vitamínu D naštartoval.

Tehotná žena by však mala veľmi opatrne zvážiť dĺžku pobytu na slnku. Jednak nás zohrieva – o účinkoch vyššej teploty sme písali vyššie, jednak pôsobí na farbu našej pleti. Hoci je v súčasnosti moderný zdravo opálený vzhľad, tehuľka by sa mala pobytu na priamom slnku vyhýbať. Dôvodom je zvýšený sklon k tvorbe pigmentových škvŕn počas tehotenstva.

Pigmentové škvrny sa tvoria u mnohých tehotných žien – nie je to nič neobvyklé. Tieto škvrny zvyčajne po skončení tehotenstva aj vymiznú.

Trvalejší charakter majú škvrny, ktoré sa vytvorili po slnečnom žiarení, niekedy trvá aj roky, kým sa stratia. Ak teda musíte byť na slnku, používajte krémy a opaľovacie prípravky s dostatočným ochranným faktorom.

Keďže pretrvávajú určité pochybnosti o všetkých pozitívnych aj negatívnych účinkoch ochranného faktora, v čase tehotenstva zvoľte kompromis:

Radšej nižší ochranný faktor (maximálne 12 až 15), ale treba ho častejšie obnoviť. Pritom nezabudnite, že ochranný faktor v krémoch a prípravkoch na opaľovanie potrebuje určitý čas, aby začal pôsobiť. Odporúča sa naniesť ho asi pol hodiny predtým, ako vyjdete von.

Podľa vášho fototypu si môžete vypočítať, koľko vám asi ochranný faktor vydrží, takže ak potrebujete byť vonku dlhšie, treba si ochranný „náter“ v potrebných intervaloch obnoviť.

Výborná je tyčinka s vyšším ochranným faktorom – tú nanesiete iba na miesta, ktoré potrebujú mimoriadnu ochranu pred slnečným žiarením, ako sú pery, materské znamienka a podobne.

Vedci zisťovali: Vitamín D u tehuľky – aký vplyv má na vývoj dieťaťa?

Ovocie a zelenina v tehotenstve

Samozrejme, kedy inokedy, ak nie v lete, by sme mali mať na jedálnom lístku dostatok čerstvého ovocia a zeleniny. A to nie len také hocijaké ovocie, hocijakú zeleninu.

Ono to nielen dobre vyzerá, ale aj vonia a chutí neporovnateľne lepšie než to, čo máme k dispozícii celoročne vďaka skleníkom, zázračným technológiám a dovozu zo zahraničia.

Možno práve vďaka horúcemu počasiu sa priam žiada konzumovať viac ľahších, zeleninových jedál. Vždy je však potrebné venovať maximálnu pozornosť očisteniu ovocia a zeleniny. Umývajte ich zásadne pod tečúcou vodou.

Pokiaľ ich potrebujete pokrájať, nepoužívajte na to tú istú dosku, na ktorej ste pred chvíľou krájali mäso.

V súvislosti s potravinami treba pripomenúť, že leto je zároveň sezónou salmonelózy. Vyhýbajte sa preto konzumácii potravín, ktoré by mohli toto ochorenie privolať, dodržiavajte maximálnu hygienu v kuchyni pri zaobchádzaní s mäsom, vajíčkami, či mliečnymi výrobkami.

Pokiaľ sa však objavia príznaky ochorenia – salmonelóza býva okrem hnačiek sprevádzaná aj zvýšenou telesnou teplotou – neváhajte a čo najskôr navštívte lekára.

Ak sú hnačky navyše kombinované s vracaním, môže veľmi ľahko dôjsť k dehydratácii. Niekedy je potrebné dokonca podať vnútrožilový roztok na rýchle doplnenie tekutín v tele.

Diéta vzs. tehotenstvo

Radí odborníčka: Zdravé stravovanie počas tehotenstva i dojčenia? 6 zásad pestrej stravy.

Opuchnuté nohy: tehuľkovský problém nielen počas leta

Tento problém môžu mať v teplejšom počasí nielen tehuľky, u nich sa však vyskytuje častejšie. Súvisí to s celkovo zvýšeným objemom tekutín v tele a zároveň so sťaženým návratom krvi zdola nahor, z nôh smerom k srdcu.

Vďaka tomu mnohým ženám pribúdajú kŕčové žily na nohách práve počas tehotenstva. Je veľmi nepríjemné, ak vás topánky, ktoré ste si ráno obuli, začnú počas dňa tlačiť a večer sa už ledva zmestíte aj do starých rozťahaných papúč.

Ak musíte veľa stáť, nájdite si možnosť, ako si aspoň na chvíľu sadnúť, prípadne si aj vyložiť nohy do vodorovnej polohy. Počas státia núdzovo pomôže striedavé zaťažovanie končatín – na jednej stojíte, druhá je uvoľnená.

Aj dlhé sedenie zhoršuje cirkuláciu krvi, preto ho podľa možnosti striedajte s chodením. Hoci vysoké teploty pôsobia unavujúco, prekonajte sa a nájdite si nejaké zámienku, aby ste sa postavili a prešli.

Prípadne si pod stolom trochu s nohami zacvičte – krčte a vyrovnávajte prsty na nohách, krúžte členkami, chodidlá postavte striedavo na špičky a na päty. Aj toto malé cvičenie pomôže.

Po príchode z práce si môžete nohy osviežiť vodou – nie však rovno studenou, pokiaľ na to nie ste zvyknutá ešte z obdobia pred otehotnením.

Rozumnejšie je začať sprchou, pri ktorej postupne znižujete teplotu, pričom s chladnejšou vodou začnete pri chodidlách a posúvate sa smerom nahor.

Veľmi príjemná je aj masáž nôh – ak vám ju nedožičí partner, objednajte sa raz týždenne k dobrému masérovi (čiže pozná limity masáže pre gravidné).

Pokiaľ pri masáži použije chladivý mentolový prípravok, možno sa vám bude chcieť aj tancovať – rozhodne sa však budete cítiť lepšie, a to za ten pocit stojí.

Prečítajte si: Tehotenské problémy s krvou a nervovým systémom

Príjemné a pohodové leto

Priznajme si, že ako Slováci sme národ, ktorý sa rád na všetko sťažuje. Akosi patrí k miestnemu folklóru, že na otázku, ako sa máme, odpovedáme s očami prevrátenými k nebu „Ani sa nepýtaj!“, za čím nasleduje tiráda na šéfa, na manžela, na počasie, na neochotnú predavačku či niečo podobné. Človek, ktorý vám s úsmevom odpovie, že všetko ide fajn, pôsobí mierne podozrivo.

OK, ak to potrebujete, tak sa trochu posťažujte – veď sa aj hovorí, že podelená starosť je polovičná starosť. Na druhej strane sa však treba trochu zamyslieť, či sú to všetko až také veľké starosti, aby sme si nimi museli kaziť konverzáciu.

Treba si uvedomiť, že je mnoho vecí, ktoré sa zmeniť dajú – tak ich zmeňme. Ale ak je tu niečo, čo sa zmeniť nedá, nesnažme sa to zmeniť a považujme to za niečo, čo je jednoducho tak.

Napríklad počasie – nemá zmysel sa naň sťažovať, pretože naše lamentovanie ho určite nezmení. Čo môžeme zmeniť, je náš postoj k počasiu a to, ako si dokážeme sami život spríjemniť.

Určite je lepší a príjemnejší pohľad na človeka, ktorý sa usmieva aj napriek horúčave, než na človeka s otráveným výrazom. Skúste si zapamätať dôležitú vec – úsmev vás krášli viac než ten najkrajší šperk či najdokonalejší make-up od profesionálneho vizážistu.

A navyše spôsobuje malý zázrak – väčšina ľudí sa pri kontakte s usmiatym človekom taktiež začne usmievať.

Buďte teda krásna a pohodová celé leto, vždy so svojím najkrajším úsmevom na tvári. A ak sa na vás nechce usmiať nikto iný? Nevadí – choďte k zrkadlu a tam určite jeden pekný úsmev uvidíte.

Vychutnávajte si teda leto so všetkým, čo k tomu patrí – aj s horúčavami, aj s búrkami, ale aj s krásnou letnou módou, dlhými dňami, večernými prechádzkami. Nech úsmev neustále krášli vašu tvár a prináša pohodu vám aj vášmu okoliu.

Komentáre