Otehotnela som a naďalej užívala antikoncepciu...

Otehotnela som a naďalej užívala antikoncepciu...

18.9.2014 v kategórii Tehotenstvo, autor MAMA a ja foto: iStock.com

Pod pojmom antikoncepcia rozumieme akúkoľvek metódu, ktorá zabraňuje počatiu dieťaťa pri pohlavnom styku. Každá, okrem abstinencie, môže zlyhať, pričom niektoré majú toto percento veľmi nízke, blížiace sa k nule.

Čo robiť, ak som počas užívania antikoncepcie otehotnela?

Nadpis článku popisuje jednu z najčastejších otázok žien, ktoré brali hormonálnu antikoncepciu. Tvrdiť, že užívanie hormonálnej antikoncepcie v tehotenstve je absolútne bezpečné, nie je možné, avšak ešte horším extrémom sú konštatovania, že sa zvyšuje množstvo porúch uhniezdenia placenty, vývoja bábätka a podobné tvrdenia.

Jednak sú v tabletkách látky, ktoré sú v tele tvorené prirodzene, alebo sa im čo najvernejšie približujú, pričom aj systém dávkovania rešpektuje prirodzenú tvorbu hormónov v tele. Na doplnenie možno dodať, že ani výskumy a štúdie vykonané retrospektívne tieto negatívne fenomény nepotvrdili, no na definitívne tvrdenia je nutný rozsiahlejší výskum.

V každom prípade, keďže v tehotenstve je vždy „chúlostivé“ akékoľvek užívanie liekov, to isté platí aj pre hormonálnu antikoncepciu. Postup by mal byť nasledovný – ak žena zistí, že jej počas užívania „hormónov“ vynechala menštruácia, mala by čo najskôr vyhľadať gynekológa, ktorý naordinuje vyšetrenie hCG (hormónu, ktorého množstvo stúpa v tehotenstve) a doplní to ultrazvukovým vyšetrením.

Nie je vylúčené opakovanie týchto diagnostických postupov. Ak je výsledok pozitívny, je nutné antikoncepciu vysadiť, (v prípade potvrdeného tehotenstva navyše nemá zmysel) a vývoj bábätka bude pod prísnejším dohľadom lekára, ktorý môže naordinovať aj detailnejšie vyšetrenia.

Drvivá väčšina žien s takouto skúsenosťou však bez ťažkostí donosí zdravé dieťatko.

 

Komentáre