Nespavosť v tehotenstve

Nespavosť v tehotenstve

9.12.2016 v kategórii Tehotenstvo, autor Stanislava Mikolášová, DPA

Ak aj vy patríte medzi tehuľky, ktoré trápi nespavosť, prečítajte si niekoľko rád, ktoré vám možno pomôžu.

Ani vy nemôžete v tehotenstve spávať?

Na začiatku tehotenstva ste si užívali spánku do sýtosti, keď vás počiatočná únava prinútila zamieriť k posteli a zaujať vertikálnu polohu už okolo ôsmej večer, či kedykoľvek poobede po práci. No po niekoľkých mesiacoch sa karta obrátila a vy zápasíte s kolotočom pokusov, ako v pohode zaspať. Vitajte v klube s mnohými členkami, ktoré trávia dlhé noci prehadzovaním sa a otáčaním v posteli.

Prečítajte si: Tehotenstvo týždeň po týždni

Prečo je nespavosť v tehotenstve taká bežná?

Podiel na tom, že vám nedá zaspať, či poriadne sa vyspať bez toho, aby ste sa ráno prebudili ako po nočnej službe v bani, môže mať na svedomí niekoľko faktorov:

Pálenie záhy a zápcha

Tehotenské hormóny pôsobia na hladké svalstvo tráviaceho systému a spôsobujú jeho relaxáciu. Jedlo ostáva dlhšie v tele, čo môže spôsobiť nasledovné problémy sprevádzané aj ďalšími nepríjemnými pocitmi (pocity plnosti, nafukovanie, nepríjemná chuť v ústach).

Prečítajte si: Pomôžte mi, trápi ma tehotenská nevoľnosť!

Časté močenie

Tlak zväčšujúcej sa maternice na močový mechúr vás bude nutkať v dosť častých intervaloch tento orgán vyprázdniť. V noci môžu byť návštevy toalety ešte častejšie, ak je vaše bábätko aktívne v týchto hodinách.

Prečítajte si aj: Tehotenské problémy - 3. časť: problémy s dýchaním a močením

Zvýšená srdcová činnosť

Zvyšuje sa tepová frekvencia srdca, pretože telo disponuje väčším objemom krvi a s väčšou intenzitou pumpuje krv do maternice. Môžete sa cítiť čulejšie a menej ospalo.

Namáhavé dýchanie

Opäť sa poďakujte maternici, ktorej rast vyvára tlak na bránicu, tým obmedzuje prechod vzduchu, čím sa stane pre vás oveľa ťažšie sa zhlboka nadýchnuť a zrelaxovať, čo bežne pomáha pri zaspávaní.

Čudné sny

Podľa štatistík tehotné ženy udávajú väčší výskyt čudných a strašidelných snov. Niet divu, keďže tehotenstvo pohltí väčšinu vašich myšlienok a nenechá mozgovú kôru bez práce.

Prečítajte si aj: 10 tipov na dobrý spánok

 Tipy Mama a ja pre lepší spánok:

  • Nenalievajte sa väčším množstvom tekutín tesne pred odchodom do postele.
  • Cvičte ráno, nie pred spaním.
  • Využite na navodenie spánku relaxačné techniky.
  • Skúste nemyslieť na závažné veci, keď si líhate spať. Strach a úzkosť nechajte pred spálňou.
  • Vytvárajte si pozitívne asociácie: posteľ = spánok, oddych, nie jedenie, dokončovanie práce, či miesto pre riešenie problémov.
  • Ak dostanete v noci kŕč, nohu  si riadne natiahnite tlakom chodidla o stenu či skriňu.
  • Ak všetko ostatné zlyháva, skúste klasiku... pohár teplého mlieka s medom a možno aj počítanie ovečiek. ?

Spiaca poloha je veľmi dôležitá. Začnite hneď od začiatku tehotenstva spávať na boku. Spanie na chrbte či na bruchu sa neodporúča, môže to byť pre vás veľmi nepohodlné a v prípade veľkého bruška nie veľmi bezpečné pre vaše dieťatko.

Najlepšou prvou pomocou pri spánku v tehotenstve je vankúš,... množstvo vankúšov.Keď si podložíte určité partie tela (pod bruškom, medzi nohami, či pod vrchnú nohu, pod hlavou a za chrbtom), pomôže vám to uvoľniť sa a rýchlejšie zaspať.

A keď sa vám nedarí napriek vyskúšaniu všetkého možného zaspať, neostávajte v spálni, neležte a nečakajte na zázrak. Choďte do inej miestnosti, prečítajte si knihu, pozrite televíziu, alebo štrikujte. Aktivity vám pomôže minúť zvyšnú energiu a v konečnom dôsledku aj zaspať.


Prečítajte si: Obezita a tehotenstvo - týka sa aj vás?

Komentáre