Máte bolesti chrbta?

Máte bolesti chrbta?

21.6.2010 v kategórii Tehotenstvo, autor Stanislava Mikolášová, DPA

Bolesti chrbta a kĺbov sú jedným z najrozšírenejších problémov počas tehotenstva a každú ženu s bruškom aspoň raz počas tohto obdobia tu a tam zabolí.

Tieto bolesti majú svoju logickú príčinu. Väzivá sa uvoľňujú, okolité svalstvo pod vplyvom hormónov mäkne, chrbtica mení tvar a navyše sa s narastajúcou hmotnosťou zväčšuje celková záťaž tela. To sa samozrejme nedeje len tak bez príčiny – vaše telo sa plne koncentruje na deje prebiehajúce v maternici a prispôsobuje tomu celé okolie. Poriadne zabrať musia hlavne vaše svaly a kosti. Dôvody sú známe, len horšie je to s terapiou.

Liečiť bolesti chrbta a kĺbov? Neliečiť? Existuje nejaká pomoc?

Zaujímavé výsledky priniesla jedna štúdia vydaná asociáciou fyzioterapeutov, ktorá zistila, že napriek tomu, že mnoho žien zažíva túto bolesť (dokonca až  85 %), väčšina z nich nepoznala žiadny spôsob, ako si s bolesťou poradiť, a ani sa o žiadnu liečbu nezaujímali.

Prečítajte si aj:  10 veľkých-malých trápení tehuliek

Z tých zvyšných žien, ktoré sa o niečo pokúsili a nejakú formu terapie podstúpili, len časť (menej ako 10 %) bola s výsledkami spokojná. Z toho vyplýva, že táto oblasť by si zaslúžila viac pozornosti zo strany profesionálov a aj od zainteresovanej verejnosti. Ako preventívne opatrenia odporúčajú odborníci vyhľadávanie rizikových skupín a ich edukáciu o dostupných formách liečby.

Bolesti chrbtice a kĺbov v tehotenstve považujeme to za neoddeliteľnú súčasť nášho poslania, ale...

Kým sa tak stane a veda sa posunie o čosi vpred, posielame vám zopár tipov, ktoré môžu napomôcť zmierneniu tejto špecifickej bolesti, ktorá, ako sa zdá, má veľmi limitované možnosti liečby, či prevencie, a my ženy sme s tým zmierené.

  • Pravidelný pohyb a cvičenie: vhodný výber cvičenia bezpečného v tehotenstve vám pomôže udržať si svalstvo silnejšie a pružnejšie. Plávanie je v tomto smere úžasné.
  • Správne držanie tela: zbytočné sa neprehýbajte a pri rôznych činnostiach dodržiavajte vhodné polohy (pri dvíhaní predmetov zo zeme, pri sedení...).
  • Používajte podporné pomôcky: vankúše, opierky, zábradlie...atď.
  • Móda bokom: vysoké opätky odložte načas z dohľadu.
  • Dobrý spánok: umožní vám ho tvrdší matrac.
  • Podporný pás: ak máte pocit, že vás bruško ťahá k zemi, skúste ho.
  • Nechajte sa rozmaznávať: oddych, pohoda a dobrá nálada... nechajte si ich
    vyčariť od svojich blízkych.
  • Hmotnosť tak akurát: ak sa výrazne vymykáte tabuľkám, tak to bolí viac a bude
    bolieť viac...
 Mohlo by vás zaujímať aj:  Hmotnosť a tehotenstvo

Zdroje: www.kidshealth.orgwww.pregnancy-info.net

Komentáre