Horčík v živote budúcej mamičky

Horčík v živote budúcej mamičky

20.6.2016 v kategórii Tehotenstvo, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Horčík je jedným z najvýznamnejších minerálov v živote tehotnej ženy. Jeho potreba sa v tehotenstve zvyšuje, pretože v dôsledku „skákajúcich hormónov“ sa vo väčšej miere z tela vylučuje. Nedostatok vedie k zdravotným ťažkostiam, ktoré môžu ohroziť matku i dieťa. Z pohľadu dieťaťa je horčík zodpovedný za jeho výživu a rast.

Väčšina tehotných si uvedomuje, že dostatočné množstvo horčíka zabraňuje predčasnému pôrodu, krvácaniu a kŕčom, no v skutočnosti je pôsobenie magnézia oveľa rozsiahlejšie.

Tipy pre užívanie horčíka

Hoci existuje mnoho prirodzených zdrojov horčíka, tehotné mamičky si vo väčšine prípadov zásobu tohto minerálu dopĺňajú výživovými doplnkami. Magnézium je vhodné užívať medzi jedlami, pretože ak sa užíva priamo s jedlom, môže spôsobiť hnačku.

Ak spolu s horčíkom dopĺňate i zásoby železa, dodržte časový odstup medzi podanými dávkami aspoň dve hodiny. Platí to aj o konzumácii potravín, ktoré disponujú vysokým zastúpením železa. Inak riskujete ohrozenie vstrebávania horčíka a jeho následný deficit.

So zníženou schopnosťou vstrebávať horčík môže súvisieť i nedostatok vitamínov B1,B2 a B6, nadmerná konzumácia tukov, cukrov, vlákniny a potravín bohatých na vápnik a zinok.

Odporúčaná denná dávka je pre tehotné ženy vyššia približne o 20 percent ako predstavuje bežné užívanie. Potom sa doporučené denné množstvo pohybuje medzi 350 až 360 mg. V niektorých prípadoch sa môže pristúpiť aj k vyšším dávkam, ale len z rozhodnutia lekára.  Väčšinou platí, že viac denných dávok je účinnejších ako jednorazové dávkovanie.

Gynekológovia odporúčajú preventívne užívanie horčíka najneskôr od 16. týždňa gravidity, pričom formu a množstvo stanovuje odborník na základe individuálneho zhodnotenia.

Prirodzené zdroje horčíka

Najlepšie vstrebávanie minerálneho prvku, ktorý objavil H. Davy v roku 1808,  zabezpečíte vtedy, ak sa rozhodnete konzumovať potraviny bohaté na horčík.

Nachádza sa v celozrnných obilninách, orechoch, mandliach, banánoch, slnečnicových semienkach a zelenej zelenine.

Optimálnu dávku horčíka získate kombináciou nasledovných potravín:

Názov potraviny Množstvo potraviny v gramochObsah magnézia v mg
Tekvicové semienka

100

402

Tofu

100

50

Pšeničné klíčky

100

250

Slnečnicové semená

100

396

Morské riasy

100

760

Lieskovce

100

285

Celozrnná múka

100

490

Banány

100

33

Špenát

100

68

Aké sú úlohy horčíka?

Minerálny prvok horčík patrí k najzastúpenejším prvkom v ľudskom organizme. Nachádza sa v bunkách, kostiach a zuboch.

  • Zohráva dôležité úlohy v energetickom metabolizme.
  • Reguluje hladinu cukru  a cholesterolu v krvi.
  • Bez horčíka nie je možné zabezpečiť zdravie svalov, nervov, kostí ani zubov.
  • Je dôležitým prvkom pre zdravé srdce, pretože významným spôsobom podporuje srdcovú činnosť. 

Horčík sa osvedčuje aj proti kŕčom či nespavosti

Kedy treba zvýšiť množstvo horčíka v jedálničku?

ak hrozí riziko krvácania alebo predčasného pôrodu,
• pociťujete nepríjemné kŕče,
• trápi vás nespavosť, bolesti hlavy alebo vysoký krvný tlak,
• ste sužovaná nervozitou, vnútorným nepokojom, únavou alebo triaškou,
• v minulosti ste potratili,
• máte problémy s trávením, rannými nevoľnosťami, hnačkou alebo zápchou.

Hľadáte odpoveď na nejaký problémik či problém počas tehotenstva? Nahliadnite do našej TEHOTENSKEJ MAMAPÉDIE.

Komentáre