Ach, tie hormóny!

Ach, tie hormóny!

22.2.2017 v kategórii Tehotenstvo, autor redakcia

V jednej chvíli ste tá najšťastnejšia žena na zemi, smejete sa, vaše vízie do budúcnosti hrajú tými najpastelovejšími farbami. O pár minút nato sa vám zrúti celý svet, najradšej by ste sa niekam ukryli, slzy máte na krajíčku a manžel vám lezie pekelne na nervy.

S tehotenstvom úzko súvisia hormonálne zmeny

Nie, nebojte sa, nezbláznili ste sa. Celý tento „cirkus“ majú na svedomí hormonálne zmeny, ktoré so sebou prináša tehotenstvo. A ak chcete vedieť, ako to celé prežiť, utrite si slzy (či už od smiechu alebo plaču) a čítajte ďalej.

Hormóny majú v našom organizme veľmi dôležitú úlohu. No v období tehotenstva nás môžu aj poriadne potrápiť. V ženskom tele odrazu nastane „hormonálna revolúcia“ – už od prvého dňa začínajú hormóny pripravovať podmienky pre vývoj dieťatka tak, aby mu nič nechýbalo.

  • Prakticky všetky žľazy s vnútornou sekréciou (s vnútorným vylučovaním) v tehotenstve zvyšujú svoju činnosť a produkcia hormónov rastie.

  • Mliečna žľaza sa na laktáciu pripravuje už v období tehotenstva (vplyvom hormónov estrogénu a progesteronu a ďalších).

  • Hormonálne zmeny spolu s hmotnostným prírastkom a cievnymi zmenami majú za následok tvorbu opuchov na dolných končatinách, a to hlavne v druhej polovici tehotenstva.

  • Nadmerná únava, spavosť počas dňa a vyčerpanosť je spôsobená zvýšenou hladinou hormónov (progesterón a HCG), ktoré pôsobia utlmujúco.

  • Ranné vracanie v prvom trimestri má tiež „na svedomí“ HCG, hodnoty ktorého stúpajú od prvých dní tehotenstva. Začiatkom druhého trimestra začínajú klesať a vtedy ustúpia aj ranné nevoľnosti spojené s vracaním.
  • Krvácanie ďasien majú za následok estrogény – zvýšenie ich hladiny v tehotenstve je „veľmi neprajným obdobím“ pre ďasná.

  • Hormóny tiež súvisia s látkovou výmenou a trávením – napr. ženy v období tehotenstva pomalšie spracovávajú glycidy a zvýšená hladina cholesterolu v krvi tiež nie je výnimkou.

  • Aspoň jedna dobrá správa – hormonálne zmeny v tehotenstve spôsobujú menšie vypadávanie vlasov, ako je obvyklé (po pôrode a v čase ukončenia dojčenia je situácia však opačná a vlasy vypadávajú vo väčšom množstve).

  • Často býva ovplyvnený najmä psychický stav nastavajúcich mamičiek. Môže sa objaviť strach, úzkosť, citová nestálosť, niekedy až depresia, plačlivosť a nespavosť.
  • Veľká chuť na niektoré jedlá (alebo naopak odpor) a neobyčajné kombinácie jedál sú tiež častým prejavom hormonálnych zmien.

    PSYCHICKÁ NESTÁLOSŤ, SMÚTOK, NERVOZITA alebo je dobré vedieť, s čím všetkým sa môžete počas tehotenstva stretnúť a ako si pomôcť

    Podceňovanie sa, nedôvera vo vlastné sily

    „Ja a matka? Neviem si to vôbec predstaviť! Čo ak sa nebudem vedieť o dieťatko postarať?“ ...

    Tip MAMA a ja

    Nebojte sa, takéto myšlienky neobišli snáď ani jednu budúcu mamičku a všetky to napokon zvládli. Už po niekoľkých prvých dňoch sa naučíte „rozumieť“ potrebám vášho bábätka, budete intuitívne vedieť, kedy je hladné, kedy potrebuje prebaliť, kedy pritúliť, a vaši blízki vám tiež pomôžu a poradia, keď bude treba.

    Prečítajte si: 

    Lekár radí: Tehuľka pod drobnohľadom alebo Aké vyšetrenia vás čakajú v tehotenstve?

    Toto nesmiem robiť, ublížim tým bábätku

    Veľa budúcich mamičiek sa úplne izoluje od okolitého sveta zo strachu, že by niečo mohlo ublížiť bábätku v brušku. So slovami: „Na výlet ísť nemôžem, mohla by som spadnúť, bicyklovať sa už tiež radšej nebudem a v kine je nahlas pustený zvuk,“ privádzajú manželov a priateľov do vytrženia.

    Tip MAMA a ja

    Ak práve nebudete skákať bungee jumping a neprihlásite sa na maratón, môžete úplne normálne pokračovať vo väčšine aktivít, ktorým ste sa venovali pred tehotenstvom. Práve tieto pôsobia na psychiku budúcej mamičky veľmi povzbudivo a nijako neohrozujú vaše dieťa. V otázkach, v ktorých si nie ste úplne istá, sa poraďte so svojím gynekológom.

    Citová nestálosť, podráždenosť, zmeny nálad a následný strach z partnerskej krízy

    Áno máte pravdu, všetko toto môže váš vzťah s partnerom dohnať až ku kríze, no predtým ako začnete opäť plakať a obávať sa rozchodu, prečítajte si našu radu.

    Tip MAMA a ja

    Porozprávajte svojmu partnerovi podrobne o svojich pocitoch a vysvetlite mu, že je to pre tehotenstvo celkom normálny jav (väčšina mužov to už má podrobne naštudované z literatúry o tehotenstve). Nebojte sa, on to s vami tých niekoľko mesiacov prežije. Ako odmenu mu skúste občas uvariť jeho obľúbené jedlo.

    Strach z pôrodu

    Strašidelné historky z pôrodnej sály, ktoré vám priateľky porozprávajú na počkanie, za vlasy pritiahnuté filmové pôrody, strach z neznámeho, strach o dieťa a o svoje zdravie. To všetko môže vyústiť do veľkého strachu až depresie z pôrodu.

    Tip MAMA a ja

    Strašidelné historky nepočúvajte a radšej sa zapíšte do predpôrodného kurzu, kde vám podrobne vysvetlia, „do čoho idete“. Na psychiku výborne pôsobí aj špeciálne cvičenie pre tehotné – nadobudnete pocit väčšej kontroly nad vlastným telom aj celou situáciou.

    Cítim sa neskutočne veľká

    Veľa žien priam mučí pohľad do zrkadla na tehotenstvom zmenenú postavu. Hlavne v druhej polovici tehotenstva, keď je váhový prírastok značnejší, ich ovládne panika a strach, že už nikdy nebudú vyzerať „normálne“.

    Prečítajte si: S nadváhou to aj pri pôrode ide ťažšie

    Tip MAMA a ja

    Kto vám povedal, že tehotná žena je neatraktívna?! Samozrejme, je potrebné, aby sa upravila a starala o svoj zovňajšok. Aj keď s atraktívnym tehotenským oblečením to u nás ešte nie je úplne také, ako by sme si priali, už predsa len nie sme odkázané na šaty s bielym „bubi golierikom“, ktoré plnili tehotenské poradne v čase mladosti našich mám. A že ste pribrali? Tým sa netrápte. Opäť schudnete. Teraz pekne ukážte svoje bruško, nech ho všetci obdivujú. A hor sa na prechádzku – pravidelná chôdza vás aj v tehotenstve udrží vo forme a zabráni nadmernému váhovému prírastku.

    Čo môže ešte pri hormonálnych zmenách pomôcť

    Ak vás niečo trápi, rozprávajte

    Pokojne, najlepšie s humorom sa zdôverte priateľom a rodine. Ak si pred nimi aj sama priznáte, že sa s vami „niečo čudné deje“, budú vám vašu náladu s nadhľadom tolerovať a vyhnete sa tak zbytočným konfliktom.

    Akceptujte fakt, že každé tehotenstvo má svoje pozitívne i negatívne okamihy

    Naozaj je dôležité, aby ste sa s touto skutočnosťou aj vy sama vyrovnali. Jednoducho je to tak. Niekedy sa budete cítiť perfektne a potom príde deň, keď budete unavená, mrzutá, priam alergická na všetko a všetkých. No nerobte si pre to žiadne výčitky, nebo sa opäť vyjasní...

    Naučte sa oddychovať

    Ak vám nič nebráni v tom, aby ste pravidelne cvičili, stačí si zaradiť do denného programu každý deň 15 minút vyhradených na cvičenie – nemusí to byť nič namáhavé, postačí pár naťahovacích a uvoľňujúcich cvikov. Po cvičení si na 20 – 30 minút ľahnite, vyložte si nohy a odpočívajte. Niekedy je to práve chvíľka odpočinku, ktorá vám úplne vylepší náladu.

    Prečítajte si: Cvičiť v tehotenstve - áno alebo nie?

    Trochu čokolády nezaškodí

    Opäť sa sťahujú mračná? Pomaškrťte si – kúsok čokolády urobí svoje.

    Prechádzky v prírode

    Pobyt v prírode je tiež výborným zaháňačom smútku a vašej postave to len prospeje.

    Buďte pekná

    Čo takto objednať sa ku kaderníčke, zájsť na kozmetiku a masáž? Pocit, keď sa žena páči sama sebe, je na nezaplatenie.

    Prečítajte si: Pekná aj v tehotenstve

    Komentáre