Za spôsobený úraz na svahu vás môžu zažalovať!

Redakcia | 21. január 2013

Na neznalosť môžete doplatiť...

  • Allianz – SP eviduje viacero prípadov škôd z poistenia zodpovednosti z lyžiarskych svahov, najvyššia škoda dosiahla až 68-tisíc eur
  • Slovenskí lyžiari sa môžu stať obeťou žalôb, aj keď nie sú vinníkmi nehody

Medzi najčastejšie lyžiarske destinácie Slovákov patrí Rakúsko, Taliansko či Švajčiarsko. Okrem nesporných výhod však tieto zahraničné destinácie predstavujú aj viaceré riziká. Kým čoraz viac slovenských lyžiarov si uvedomuje riziko úrazu na svahu, mnohí podceňujú situácie, keď sami zapríčinia úraz niekomu inému. V takýchto prípadoch im totiž hrozí reálne riziko žaloby, pri ktorej sa požadovaná suma môže rátať v desaťtisícoch eur.

Pripravte si tisícky eur

Aj keď sa lyžiarska sezóna začala len nedávno, Allianz – Slovenská poisťovňa už eviduje viacero takýchto zodpovednostných prípadov z cestovného poistenia. Jedným z najčerstvejších je prípad slovenského lyžiara, ktorý spôsobil úraz na lyžovačke vo Francúzsku, pričom náklady, ktoré by mal zaplatiť, sú predbežne vyčíslené na 4-tisíc eur. Ani táto suma však nemusí byť konečná. Dokazuje to aj prípad, ktorý sa ťahá už niekoľko rokov, pri ktorom slovenský lyžiar pri zrážke v Taliansku vážne zranil cudzinca, ktorý na neho následne podal žalobu. V tomto prípade sa škoda vyšplhala až na 68-tisíc eur.

„Našťastie, v oboch prípadoch mali naši občania uzatvorené v rámci cestovného poistenia aj poistenie zodpovednosti za škodu a tak vysúdenú sumu za nich zaplatí poisťovňa,“ hovorí Katarína Janáková, vedúca referátu skupinového cestovného a privátneho poistenia v Allianz – SP.

Na neznalosť môžete doplatiť

Zahraniční právnici však môžu od slovenských lyžiarov vysúdiť desaťtisíce eur aj keď nie sú vinníkmi. Stačí, ak pri nešťastnej udalosti stratia na chvíľku duchaprítomnosť alebo nedodržia potrebný postup. Allianz - Slovenská poisťovňa eviduje prípad, ktorý sa stal len pred pár týždňami, keď poškodený domáci lyžiar podal na slovenského občana dokonca trestné oznámenie.

Dôvodov, prečo takéto prípady môžu nastať, je niekoľko. V prvom rade, v zahraničí sú ľudia zvyknutí uplatňovať si bez výnimky svoje nároky na náhradu škody právnou cestou. Ale stáva sa aj to, že domáci lyžiari nemajú poistenie zodpovednosti a pod hrozbou toho, že by museli uhradiť zahraničným účastníkom nehody náklady, radšej zvolia známu stratégiu, „najlepšia obrana je útok“ a sami sa stavajú do role obete. „Okrem toho využívajú prípadnú neznalosť cudzincov, či už reči alebo miestnych pomerov,“ dopĺňa Janáková z Allianz - SP.

Nestraťte chladnú hlavu

V prípadoch, keď sa stanete účastníkom nehody na lyžiarskom svahu, je dôležité nestratiť chladnú hlavu a riešiť vzniknutú situáciu s rozvahou. Allianz – Slovenská poisťovňa preto pripravila niekoľko rád pre krízové situácie na svahoch:

1. Nezabudnite sa pred odchodom na lyžovačku uistiť, že súčasťou vášho cestovného poistenia je aj poistenie zodpovednosti za škodu, ktorú môžete spôsobiť.

2. Dodržiavajte pri lyžovaní tzv. "Biely kódex FIS", ktorý je všeobecne prijímaný ako záväzné pravidlá správania sa na zjazdovke.

3. Ak sa stanete účastníkom nehody, snažte sa v rámci možností situáciu ihneď zdokumentovať, či už fotoaparátom z mobilného telefónu alebo získaním kontaktných údajov na svedkov udalosti, prípadne ich písomného stanoviska.

4. Čím skôr kontaktujte asistenčnú spoločnosť a riaďte sa jej pokynmi.

5. Ak je to možné, nehodu ohláste miestnej polícii (súčasťou mnohých lyžiarskych stredísk v zahraničí je už aj tzv. „lyžiarska polícia“), prípadne prevádzkovateľovi lyžiarskeho zariadenia – vypýtajte si o tom písomné potvrdenie.

6. Ak je nutné vyhotoviť o udalosti záznam, v žiadnom prípade nepodpisujte nič, čomu nerozumiete, nepriznávajte vinu, resp. nič neplaťte. Ak ste prinútený okolnosťami niečo podpísať, uveďte k podpisu poznámku (aj po slovensky): „Textu nerozumiem, podpísané s výhradou.“

7. Po návrate domov kontaktujte svoju poisťovňu a v krátkej dobe ju informujte o udalosti.

Správne riešenie takejto krízovej situácie môže slovenským lyžiarom ušetriť mnoho nepríjemností, ktoré sa zväčša ťahajú aj niekoľko rokov. „Spätne už totiž nemá klient mnoho možností, ako situáciu obrátiť vo svoj prospech,“ uzatvára Katarína Janáková z Allianz – Slovenskej poisťovne.

PR článok, Allianz - SP

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: