Športy a športové krúžky - 6. časť

PaedDr. Dagmar Baluchová | 18. apríl 2010

V čom tkvie tajomstvo baletu a čo môže vyčariť v detských dušičkách.

„...aby múza Terpsichoré viedla deti k umeniu tanca a hudby...“

S týmto zámerom vzniklo pred osemnástimi rokmi v Bratislave Baletné štúdio Terpsichoré, ktoré vám v rámci nášho seriálu predstavíme.

V čom tkvie tajomstvo baletu a čo môže vyčariť v detských dušičkách nám priblížila Mgr. art. Andrea Jankovská, pedagóg klasického a moderného tanca, ktorá štúdio vedie spolu s Mgr. Martou Janičkovičovou.

Balet nie je šport
Je to druh umenia a neposudzuje sa podľa víťazov a porazených. To, čo sa snažíme v našom štúdiu dosiahnuť, je láska a pochopenie umenia, radosť z pohybu. Hlavným vyjadrovacím prostriedkom v balete je vysoko štylizovaná tanečná forma, prezentovaná na inštrumentálnu, prevažne klasickú hudbu. Je sprostredkovateľom príbehu a emócií, vyjadrených pohybom prostredníctvom choreografie, vytvorenej podľa  literárneho podkladu – libreta. Okrem hudby, tanca, libreta a choreografie zahŕňa tiež výtvarnú zložku umenia – scénu a kostýmy, ktorá v symbióze s ostatnými vytvára esteticky pôsobiace umelecké dielo. 
 
Vekové rozpätie a vhodnosť
Už štvorročné  dieťa je  schopné pozorne vnímať a daný čas sa sústrediť na prácu, ktorá sa od neho v baletnej sále vyžaduje. V štúdiu Terpsichoré sú momentálne deti vo veku od 4 – 14 rokov. Balet  je vhodný pre všetky zdravé deti. Veľa ortopédov odporúča tento druh tanca pre zdravý vývoj dieťaťa, pretože vyžaduje vzpriamené držanie tela a precíznu prácu dolných končatín, zvlášť chodidiel.

Tréningy
Sú dvakrát do týždňa po 60 minút. Pozornosť detí sa udržuje pravidelným striedaním činností, či už práce na zlepšení svalového tonusu, správnom postavení a držaní tela, koordinácii, vnímaní a pochopení rytmických hodnôt, rozvíjaní pohybovej pamäte a v neposlednom rade práce s detskou fantáziou v podobe improvizácií. To všetko pod dohľadom kvalifikovaných pedagógov za sprievodu „ živej“ klavírnej hudby. Ako deti prechádzajú jednotlivými ročníkmi, stúpa aj náročnosť a  postupne sa do tréningov pridávajú stále náročnejšie prvky klasického tanca. Doba sústredenia sa predlžuje a deti od 8 rokov už cvičia 90 minút dvakrát do týždňa. Vo vyšších ročníkoch sa okrajovo pridávajú aj moderné tanečné techniky.

Oblečenie
Deti cvičia v priliehavom cvičnom úbore – baletnom drese, zavinovacej sukničke zvanej ríza, ponožkách alebo pančuškách, a na nohách majú obuté baletné cvičky, ktoré voláme piškóty. Toto oblečenie patrí k estetickým kritériám klasického tanca a zároveň umožňuje pedagógovi neustále kontrolovať prácu detí a opravovať prípadné chyby. Jednotlivé ročníky majú rovnaké baletné úbory, ktoré im podľa potreby zabezpečíme.

Dres:  
Menšie deti cvičia v svetlých pastelových farbách, v dresoch na ramienka, väčšinou vyrobených z bavlny v kombinácii s lycrou. Staršie deti obľubujú tmavšie farby s krátkymi, alebo dlhšími rukávmi, ušitých prevažne z lycry.
Ríza:
Môže aj nemusí byť. Väčšinou je v tej istej farbe ako dres, kratučká, rôznych strihov, šitá z priesvitných, vzdušných materiálov ako napríklad šifón.
Cvičky:
Mäkké, prispôsobivé, ľahké topánočky s ohybnou koženou podrážkou. Môžu byť plátenné, saténové ale i kožené. Na balete sa používajú biele alebo ružové.  S deťmi mladšími ako 10 rokov sa zo zdravotných dôvodov neodporúča cvičiť na špičkách. Podobne je to aj v prípade detí na konzervatóriu, ktoré tanec študujú profesionálne. Začínajú od 10 rokov a po absolvovaní náročnej prípravy, kedy sa už predpokladá, že im práca na špičkách nespôsobí žiadne zdravotné problémy, si ich už môžu obuť.

Niečo pre rodičov
Rodičia môžu nadanie a umelecký rast svojich detí priebežne sledovať na takzvaných otvorených hodinách, ktoré sa konajú dvakrát do roka, koncom prvého polroka školského roku a na jeho konci. V období Vianoc niektoré deti účinkujú v SND v baletnom predstavení Luskáčik. Je to pre ne ohromný a nezabudnuteľný zážitok, tancovať na pódiu s „naozajstnými“ primabalerínami – niektoré to ovplyvnilo natoľko, že sú rozhodnuté stať sa v budúcnosti jednou z nich. Úsilie celého snaženia vrcholí koncertom nášho štúdia na konci školského roka, kde deti  predvedú tanečné choreografie vytvorené pre tento účel pedagógmi baletného štúdia. Ako hosť s nami tradične účinkujú žiaci Tanečného konzervatória Evy Jaczovej v Bratislave, ktoré každoročne príjme niekoľko detí z nášho baletného štúdia a tie sa ďalej venujú štúdiu tanca profesionálne. V súčasnosti mnohé z nich tancujú na domácich ale i svetových baletných scénach.

Bližšie informácie o Baletnom štúdiu Terpsichoré nájdete na www.terpsichore.sk.

Čriepky z baletného slovníka

Révérencé – poklona, začína aj končí sa ňou každá hodina.
Exercice – cvičenie.
Exercice au milieu – cvičenie v priestore, v strede.
Demi – plié – polodrep.
Rond de jambe – kruh opísaný nohou.
Sauté – skok.
Pirouette – točenie.
Arabesque – póza na jednej nohe, druhá noha je zanožená.
Pas de chat – mačací krok.
Pas couru – beh, postup vpred alebo vzad pozostávajúci z rýchlych a drobných krokov.
Pas de deux – tanec pre dvojicu.

Viete, že?
...za kolísku baletu sa pokladá Francúzsko?
Francúzsky kráľ Ľudovít XIV. založil Kráľovskú akadémiu tanca, pre ktorú hudobný skladateľ Jean Baptist Lully zložil prvé baletné dielo. V klasickom balete sa francúzska terminológia používa dodnes.

...medzi najznámejšie balety patria Labutie jazero, Spiaca krásavica, Luskáčik, Coppélia,  Raymonda, Korzár, Vták ohnivák, Rómeo a Júlia a iné.


Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: