Neželaná návšteva – jesenná melanchólia, smútok a depresia

Neželaná návšteva – jesenná melanchólia, smútok a depresia

26.9.2016 v kategórii Mama, autor Miroslava Miková foto: iStock.com

Nebo bude smutné, dni pochmúrne a chladné. A zrazu sa do našej duše ticho a nenápadne začne zakrádať smútok a strach.

Milujem krásne letné dni zaliate slnkom. Som závislá na nežných pohladeniach slnečných lúčov, ktoré mi dodávajú takmer nevyčerpateľnú energiu a chuť žiť. Kolobeh života však nemožno zastaviť a tak sa leto pomaly končí. Dni sú čoraz kratšie. Namiesto ohnivej gule sa na oblohe zjavujú tmavé mraky, ktoré nám so šibalským úmyslom venujú neželaný dar v podobe dažďa. Nebo je smutné, dni pochmúrne a chladné.

Zrazu sa do našej duše ticho a nenápadne zakráda smútok a strach. Našou každodennou spoločníčkou sa stáva melanchólia, ktorá je sprevádzaná stratou chuti do povinností a činností, ktoré sme predtým vykonávali s láskou a záujmom. Často skľúčene pozeráme von oknom a so smutným pohľadom hľadíme na sfarbené listy, ktoré opúšťajú koruny stromov. Kvapky dažďa narážajú na okennú parapetu a domovom našich očí sa stávajú slzy bezradne stekajúce po tvári. Kde sa vzali? Z čoho pramení náš smútok? Otázky na ktoré nepoznáme odpoveď. Cítime sa neskutočne unavení a malátni. Jedlo v nás vzbudzuje odpor alebo naopak, jeme všetko, čo nám príde pod ruku. V snahe nájsť útočište si líhame do postele. Bohužiaľ do našich myšlienok sa znovu vtieravo ryjú predstavy plné smútku a beznádeje, ktoré nám nedovolia oslobodiť sa v očisťujúcom spánku. A my nevieme prečo...

Inšpirujte sa: Viete ako relaxovať tak, aby si vaše telo naozaj oddýchlo?

Ak vás niečo podobné postihlo, jednou z možností je, že trpíte sezónnou depresiou. „Sezónny smútok“ sa najčastejšie objavuje v novembri a pretrváva do februára. Hlavnou príčinou je nedostatok slnečných lúčov a s ním spojená produkcia hormónov serotonín, noradrenalín a dopamín. To znamená, že epifýza, ktorá je časťou nášho mozgu, produkuje viac melatonínu, ktorý pôsobí ako sedatívum. Preto sa objavujú príznaky v podobe malátnosti či slabosti.

Sezónnej depresie či smútku sa môžeme účinne zbaviť vlastným úsilím. Ponúkame vám zopár tipov ako vyhrať boj s týmto nepriateľom.

Prečítajte si: Jeseň neznamená ani depresie, ani nápor chorôb, ak viete ako na to

Pri prvom pravidle môžeme vychádzať z múdrosti, ktorá hovorí: „V zdravom tele - zdravý duch“. Z toho vyplýva, že by sme si mali stravu obohatiť o potrebné vitamíny a minerálne látky. Ide predovšetkým o vitamíny skupiny B, menovite pyridoxín, riboflavín a thiamín. Pyridoxín (vitamín B6) nájdeme v mliečnych výrobkoch, droždí a obilných klíčkoch. Doplniť zásoby riboflavínu (vitamínu B2) môžeme prostredníctvom vnútorností, vajíčok, ale aj lahodného piva. Podobné je to s thiamínom resp. vitamínom B1, ktorý je obsiahnutý v strukovinách, zelenine, vnútornostiach a droždí. Únavu a vyčerpanosť odstráni dostatočný príjem horčíka. Jeho bohatým zdrojom sú orechy, mandle, slnečnicové semienka, kakao, ale aj banány a celozrnné potraviny. Náladu pomôže vylepšiť horúca čokoláda s vysokým obsahom kakaa.

Odvážnym a účinným pomocníkom proti smútku sú liečivé rastliny. Čaje špeciálne určené na tento účel nájdete v každej lekárni. Nášmu telu aj psychike výrazne pomôže dostatočný príjem tekutín, najlepšie v podobe čistej priezračnej a neperlivej vody.

S prvým pravidlom neodmysliteľne súvisí dostatok fyzickej aktivity. Nemusíte hodiny drieť v posilňovni, dokonale svoj účel splní rýchla chôdza, ktorú si doprajte čo najčastejšie. Pri prechádzkach nezabúdajte vnímať okolie. Jesennú oblohu, pestrofarebné stromy, ponáhľajúcich sa ľudí... jednoducho všetko okolo vás. Je dokázané, že pri fyzickej aktivite a športe sa uvoľňujú endorfíny, známe aj ako hormóny šťastia.

Dodržiavate všetky pravidlá zdravej životosprávy a predsa vás zákerne prepadla „jesenná depka“? Problém je v tom, že ste zabudli na niečo veľmi podstatné a tým je pozitívne myslenie. Práve ono je polovicou úspechu. Preto sa snažte každú pochmúrnu myšlienku alebo strach nahradiť  peknou a veselou predstavou. Máte pravdu. Je to ťažké, ale vy to dokážete. Pekne pomaličky, z krôčika na krôčik.

Neprehliadnite: 12 tipov, ako sa zrelaxovať: Relaxujte s bábätkom mesiac po mesiaci

Ďalšou metódou ako vniesť radosť a optimizmus do života je tešenie sa z maličkostí. Na svete je toľko krásnych vecí a mnohokrát sa sami pripravujeme o nezabudnuteľné okamihy. Zbaviť sa negatívnych pocitov pomôže dobrá kniha, relaxačná hudba či voňavý kúpeľ. Ideálne je spojiť všetko do jedného a príjemnú atmosféru znásobiť vôňou éterických olejov a v tme sa jagajúcimi plameňmi sviečok.

Urobili ste všetko preto, aby ste sa pliagy menom depresia zbavili, ale ona sa vás drží ako kliešť? Potom neváhajte a navštívte odborníka. Ak vo vás driemu neopodstatnené a v našich končinách stále pretrvávajúce dogmy, podľa ktorých je vyhľadanie psychológia či psychoterapeuta hanbou a slabosťou, zahoďte strach a predsudky. Depresia nie je osobné zlyhanie či slabosť. Je to choroba ako každá iná a dá sa liečiť. Metódu liečby najlepšie zvolí špecialista, preto sa nebojte zveriť do jeho rúk. Preto pozbierajte všetku odvahu a bojujte!

 

 

Komentáre