How are you, mama?

Mgr. Marika Koscelníková | 14. október 2012

Zodpovední rodičia sa snažia už od útleho veku vytvoriť svojim deťom podmienky na to, aby boli múdre a vzdelané.

O dnešných deťoch sa zvykne hovorievať, že vedia viac ako ich rodičia. Niet sa čo čudovať. Možností naučiť sa nové veci je dnes oveľa viac. Zodpovední rodičia sa snažia už od útleho veku vytvoriť svojim deťom podmienky na to, aby boli múdre a vzdelané. Trendom posledného obdobia sú aj anglické škôlky, prípadne kurzy anglického jazyka pre tých najmenších. Je to ale naozaj efektívne? Od akého veku sú deti schopné naučiť sa cudzí jazyk? Nie je to len moderný spôsob ako vytiahnuť od rodičov peniaze za drahé kurzy?

Batoľatá na hodine angličtiny

Keby ste povedali svojej prastarej mame, že s jej malým pravnúčikom chodíte každý štvrtok na hodinu anglického jazyka, asi by vás považovala za blázna. Vy ste možno vo veku svojho dieťaťa ležali spokojne v perinke a maximálne vás zaujímalo, kedy príde ďalšie mliečko. Dnešné maminy sú však ambiciózne a svojim zlatíčkam doprajú všetky vymoženosti, ktoré ponúka svet materských centier. Bábätká dnes absolvujú okrem spinkania, papania, kakania a kúpania aj hudobnú školu, baby plávanie, či kurzy anglického jazyka. (Zdá sa, že generácia dnešných dojčiat a batoliat bude mimoriadne vydarenáJ).

Ak zvažujete, že svojho ani nie pol ročného drobca zapíšete na angličtinu, nečakajte, že sa vám po pár lekciách pozdraví „Good morning mama, I love you“. Ak však chcete pre svoje dieťa zaujímavú aktivitu, ktorá môže pomôcť rozvíjať jeho schopnosti, nebudete sklamané. Dieťa sa najviac naučí v prvých rokoch života. Odborníci tvrdia, že približne do šiesteho roku sa ukladajú všetky jazykové vnemy na rovnaké dráhy v mozgu. Znamená to jednoducho, že cudzie jazyky pre deti v tomto veku neexistujú. Naučiť sa pre ne speakovať je rovnaké, ako učiť sa materinský jazyk. Na hodine cudzieho jazyka by sa mali vaše deti cítiť ako v zázračnej krajine, v ktorej sa rozpráva inak ako doma v kuchyni a kde sa skvele zahrajú. Lebo hra je ideálny spôsob ako si dieťa osvojí nielen angličtinu. 

Básničky, jednoduché riekanky, pesničky, hovoriace bábky. Toto sú prostriedky, ako sa váš drobec zoznámi s ďalším jazykom. Apple pre neho bude znamenať to isté čo jablko bez toho, aby o tom vôbec uvažovalo. Bude myslieť po anglicky, nie prekladať jablko na apple a opačne. Vaše dieťa bude pozerať, počúvať a hoci nebude hovoriť, rozumieť bude určite. V jeho hlavičke sa anglický jazyk tvorí rovnako ako slovenský. Podobne, ako keď sa učí rozprávať mama, tata, havo, aj s angličtinou sa zoznámi prirodzene.

Učenie je hrou (aj v domácom prostredí)

Jazykový základ si dieťa vytvára približne od šiestich mesiacov do troch rokov. V tomto období sa učí  jazyk, ktorým bude pomenúvať veci okolo seba a vyjadrovať svoje potreby.  Deti, ktoré začínajú hovoriť, sa rýchlo naučia aj anglické slovíčka a začnú používať súčasne oba jazyky. Toho sa však netreba obávať, pretože ich neskôr od seba prirodzene oddelia. Ak angličtinu (alebo iný cudzí jazyk) ovládate, môžete ho svojmu dieťaťu sprostredkovať vy sami v domácom prostredí. 

Podobne funguje bilingválna výchova, ak je jeden z rodičov cudzinec. Otec sa rozpráva s dieťaťom po anglicky, mama po slovensky. Tento spôsob je najrýchlejší a najefektívnejší. Jednou z možností je, že s dieťaťom budete komunikovať po anglicky v určitom čase raz alebo viackrát do dňa. Pomôcť si môžete detskými knihami, pesničkami a riekankami. Vyčleňte napríklad bábiku, alebo macka, ktorý rozpráva inou rečou. Počas „anglickej hodinky“ môžete kresliť, tancovať, robiť čokoľvek, čo sa bude vášmu dieťaťu páčiť. Je dôležité, aby sa s novým jazykom spájal príjemný zážitok. Keď sa mu bude pesnička páčiť, ľahšie si ju zapamätá. Nebuďte prísni a netlačte na dieťa, keď sa mu už nechce. Dajte mu čas a oddych. Psychológovia upozorňujú na fakt, že v predškolskom veku by sa deti nemali nič „učiť“. Dieťa by sa malo zoznámiť s novým jazykom tak, aby nemalo pocit, že je to niečo čo musí robiť. Cudzie slová v ňom majú vzbudiť zvedavosť. Dieťa sa hrá a nový jazyk je len sprievodným, doplňujúcim prostriedkom. Pochopí, že existujú rôzne slová, ktorými sa dajú pomenovať veci okolo nás.

Malé deti sa naučia ďalší jazyk prirodzene ako keď sa učia jazyk materinský. Slová, frázy, výslovnosť si zapamätajú  na základe toho, čo vidia  a počujú. Preto je to pre ne jednoduché. Zážitková forma učenia je pre maličkých ideálny spôsob ako rozvíjať ich schopnosti. Či sa s anglickým jazykom zoznámia už od troch mesiacov, od pol roka, v škôlke, alebo až v škole, záleží na vás. Je to vaše rozhodnutie ako a kam chcete svoje dieťa nasmerovať. Pokiaľ s týmto trendom nie ste stotožnená, nerobte to len preto, lebo je to „in“. Ak sa rozhodnete pre výučbu cudzieho jazyka od ranného veku, nečakajte zázraky na počkanie. Kým vás vaše dieťa privíta doma How are you, mama? chvíľu to potrvá ale počkať sa oplatí.



 

 

 

 

 

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: