zdravá strava, výživa pre mozog, avokádo, jedálniček, orechy, fazuľa

Ak pridáte do svojho jedálnička tieto potraviny, udržíte si zdravý mozog do konca života!

28.7.2017 v kategórii Mama, autor Lenka Debnárová foto: iStock.com

Ak pridáte do svojho jedálnička nasledovné potraviny, udržíte si tak zdravý mozog do konca života. Niet pochybností o tom, že ako starneme my, spolu s nami starne i naše telo. No zdravie svojho mozgu môžete podporovať do neskorého veku. A to denným pridaním týchto potravín.

Ak zaradíte do svojho jedálnička nasledovné potraviny, udržíte si  zdravý mozog do konca života. Zdravie svojho mozgu môžete podporovať do neskorého veku. A to denným pridaním týchto potravín.

Neprehliadnite: 10 potravín pre zdravé srdce

Čučoriedky

Podľa doktora Stevena Pratta, autora knihy: Superstrava: 14 potravín, ktoré zmenia váš život, toto ovocie chráni mozog pred následkami stresu, a taktiež môže znížiť riziko ochorenia mozgu v súvislosti so starnutím, ako je napr. Alzheimerova choroba alebo demencia. Podľa niektorých štúdií môžu čučoriedky výrazne zlepšiť pamäťové, ale i motorické schopnosti.

Losos

Táto ryba je bohatá na omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú podstatné pre funkciu mozgu. Dr. Pratt lososa odporúča pre jeho čistotu a bohatú zásobu prospešných látok. Omega-3 mastné kyseliny taktiež obsahujú protizápalové látky. Alternatívou lososa je sleď alebo sardinky.

Lekári odporúčajú konzumovať ryby 2 až 3x týždenne.

Orechy a semená

„Oriešky a semienka sú výborným zdrojom vitamínu E,“ konštatuje Dr. Pratt. Dostatočné množstvo vitamínu E zmierňuje prejavy starnutia mozgu. Každý deň zjedzte hrsť vlašských alebo lieskových orieškov, mandlí, kešu, arašidov, slnečnicových, sezamových alebo ľanových semienok, prípadne i arašidové alebo mandľové maslo. Nie je dôležité, či natural alebo pražené. Tie nesolené sú však telu prospešnejšie.

Prečítajte si tiež: Nátierky robené s láskou

Avokádo

Ak sa jedná o výživu mozgu, je avokádo takmer rovnako prospešné ako čučoriedky. „Myslím, že avokádu sa nedostáva dostatočnej pozornosti,“ hovorí Dr. Pratt. Pravdou je, že avokádo obsahuje mnoho tuku, ale ide o monosaturované tuky, ktoré prospievajú k bezproblémovému prietoku krvi. Bezproblémová priechodnosť ciev je dôležitá ku zdraviu mozgu. Avokádo napomáha znižovať krvný tlak, nakoľko pre mozog je vhodný nižší tlak, nakoľko podporuje jeho rozpoznávacie funkcie.

Napriek kalorickému obsahu sa avokádo odporúča konzumovať denne v množstve ½ alebo aspoň ¼ .

avokádo, nátierka, strava pre mozog, orechy, semená, fazuľa, starnutie

Celozrnné cestoviny

Ovsená kaša, celozrnný chlieb alebo hnedá ryža patria medzi potraviny, ktoré znižujú riziko ochorenia srdca. „Ak podporujete svoj kardiovaskulárny systém, podporíte i orgány v tele, vrátane mozgu,“ vysvetľuje Dr. Patt.

Doporučené množstvo denne je ½ šálky celozrnných cestovín alebo krajec chleba  2 až 3x denne.

Fazuľa

Stabilizuje hladinu cukru v krvi, teda glukózy. Tá je akýmsi palivom pre náš mozog. Keďže nemá schopnosť robiť si sám zásoby tejto látky, je závislý od neustáleho príjmu energie z potravín. Všetky druhy fazule sú prospešné, no dobré je zamerať sa na tmavú fazuľu a šošovicu a pridať jej do svojho jedálnička denne pol šálky.

Može vás zaujímať: Voda – dar prírody, ktorý lieči. Je to naozaj tak?

Šťava z granátových jabĺk

Má antioxidčné účinky a chráni tak náš mozog pred nebezpečnými voľnými radikálmi. „Hádam ani jeden náš orgán nie je taký citlivý na voľné radikály, ako práve mozog,“ hovorí Dr. David Perlmutter, neurológ. Napomáhajú tiež citrusy a farebná zelenina. Pritom platí čím farebnejšia, tým lepšia.

Pozor! Šťava z granátových jabĺk obsahuje dosť cukru, preto je denná doporučená dávka 50ml.

zdravá strava, tuky, cholesterol, zvýšená hladina cholesterolu, mozog, čaj, orechy

Čerstvý čaj

Dve alebo tri šálky čerstvo uvareného čaju – teplého či studeného – obsahujú iba malé množstvo kofeínu. Ten však môže podporiť pamäťové schopnosti, sústredenosť a náladu. Taktiež obsahuje veľké množstvo antioxidantov. Vhodná je čaj sypaný, balený tieto účinky nemá.

Tmavá čokoláda

Na koniec to najlepšie! Tmavá čokoláda obsahuje mnoho antioxidantov, ďalej tiež prírodné stimulanty ako kofeín, ktorý napomáha sústredenosti a koncentrácii. Podporuje produkciu endorfínov, ktoré podporujú dobrú náladu. Postačí 30g čokolády denne. Je to jedna z potravín, pri ktorej neplatí čím viac, tým lepšie. Jedzte ju s mierou.

Na záver vás môže zaujímať:

Nástrahy leta- Pozor aj na správne uskladnenie potravín!
Mozog potrebuje tréning: čo môžete urobiť?

Komentáre