Aby nám to neprerástlo cez hlavu alebo Time managment a rozdelenie úloh je dôležité

Monika Petreje | 22. jún 2017
Aby nám to neprerástlo cez hlavu alebo Time managment a rozdelenie úloh je dôležité

Vyprať, vyvesiť, vyžehliť, uložiť, povysávať, poutierať, nakúpiť, navariť, umyť, a tak ďalej a stále dokola. Asi tak nejako vyzerá práca v každej domácnosti a tam kde je jej členov viac, je viac aj práce.

Je úplne nemysliteľné aby to všetko zvládla sama jedna osoba. Vhodné je preto prácu si rozumne naplánovať a hlavnej ju podeliť medzi všetkých členov domácnosti.

Práca v domácnosti pozostáva z troch oblastí

  • vždy opakujúce sa práce, ktoré udržujú životný priestor rodiny – umývanie, pranie, nakupovanie. Opakujú sa v pravidelných intervaloch a niekto ich musí urobiť, aby mohla rodina normálne fungovať;
  • rôzne aktivity členov rodiny musia byť skoordinované a rovnako je dôležité udržať byrokratické základy rodiny – platenie účtov, poistenie, banka, pošta... To spadá pod spravovanie;
  • a potom sú tie pekné veci rodinného života – narodeniny, výlety, nové zariadenie, dovolenky.

Ako si v domácnosti usporiadať všetky aktivity?

Pre práce, ktoré sa cyklicky opakujú, sa odporúča zostaviť si rotačný plán – mesačný plánovač. Bude vás to stáť jeden večer rozmýšľania, no zároveň vás odbremení od situácií, keď bezradne beháte po byte a neviete, čo máte skôr robiť.

Zaobstarajte si štyri rozvrhy hodín a postupujte pri plánovaní činností nasledovne

  • Najskôr si napíšte všetky práce, ktoré v domácnosti treba urobiť (každú zvlášť na malý lístoček), napr. umyť dlážku, vymeniť posteľnú bielizeň, upratať kuchyňu, pozametať chodníky, utrieť lampy, umyť chladničku, umyť okná a pod.

Roztrieďte všetky práce podľa frekvencie, ako často majú byť robené, napr.:

  • denne – upratať kuchyňu, umyť riad
  • každé dva dni – povysávať obývačku, poliať kvety
  • každé tri dni alebo dvakrát týždenne – nakúpiť, pozametať schody
  • jedenkrát týždenne – umyť kúpeľňu, oprať uteráky
  • každé dva týždne – vymeniť posteľnú bielizeň
  • každé tri týždne – upratať miesto s počítačom
  • každé štyri týždne – umyť chladničku

Toto sú samozrejme len príklady. Sami najlepšie viete, aké práce vykonávate a ako často. Práce, ktoré vykonávate denne, napíšte osobitne na jeden list. Teraz si predložte štyri rozvrhy hodín – každý z nich predstavuje jeden týždeň v mesiaci, t. j. 1. týždeň, 2. týždeň, 3. týždeň a 4. týždeň.

Do rozvrhov píšte najskôr práce, ktoré robíte každé dva dni, ceruzkou (kvôli eventuálnym zmenám) pod každý pondelok, streda a piatok (alebo utorok, štvrtok, sobota).

Potom porozmýšľajte, kedy chcete robiť to, čo robíte každé tri dni, potom jedenkrát týždenne, jedenkrát za 14 dní a napokon to, čo raz do mesiaca – to príde len na jeden zo štyroch rozvrhov.

Musíte pritom rôzne posúvať, presúvať, gumovať, kým prídete k rozdeleniu v množstve 2 až 4 práce na jeden deň. Rozvrh si môžete koncipovať aj tak, že si necháte jeden deň v týždni úplne voľný.

  • Zastrčte si rozvrhy do priesvitného obalu a zaveste ich na také miesto, aby ich mohol každý člen rodiny, ktorý sa na domácich prácach podieľa, dobre vidieť. Ak máte dostatok miesta, zaveste plány pod seba, ak nie, vyveste si vždy aktuálny plán daného týždňa.
  • Na priesvitnom obale môžete fixkou označiť, kto má ktorú prácu vykonať, alebo môžete „odfajknúť“, čo už bolo urobené. Po mesiaci to môžete zotrieť vlhkou handričkou a začať odznova.

Keď sa budete riadiť podľa tohto plánu, uvidíte, že sa už nebudete cítiť otrokom vo vlastnej domácnosti, pretože viete: Všetko príde na rad, každá práca má svoj čas.

Prečítajte si: Keď bývajú všetci pod jednou strechou

Kalendár na značenie aktivít každého člena rodiny

Nevyhnutnou pomôckou každej rodiny je kalendár, do ktorého si všetci členovia rodiny zaznačujú svoje termíny.

V obchodoch už dostanete kúpiť aj rodinný plánovač. Je veľmi prehľadný, deťom aj rodičom je určený samostatný stĺpec. Nevýhodou však je, že deti si väčšinou všímajú len ten svoj, a pritom ľahko prehliadnu, že otec im dnes nebude robiť „taxikára“, pretože odchádza na služobnú cestu.

Mnohé rodiny majú dobré skúsenosti s úplne obyčajným, na týždne rozdeleným kalendárom. Do príslušného dňa si zaznačí každý člen svoj údaj (napr. pri dátume 15. január bude napísané: Martin – 15.00 plávanie). Pri takomto spôsobe ľahko zistíte, či sa jednotlivé termíny neprekrývajú.

Prečítajte si: Výchova k zodpovednosti – alebo prečo sú domáce práce prospešné pre deti?

Pripravte si rodinný jedálniček

Ak sa vaša rodina nestravuje zväčša v závodných, resp. školských jedálňach, odporúča sa vytvoriť si jedálniček, a to najmenej na jeden týždeň.

Hneď budete vedieť, čo treba nakúpiť (odpadá vám denné rozmýšľanie), a keď zapojíte do plánovania aj deti, nájde si každý aspoň jedenkrát do týždňa na tanieri svoje obľúbené jedlo a zároveň sa stane trochu tolerantnejším voči ostatným.

Zefektívniť čas vám pomôže aj nákupný zoznam

Určite to veľmi dobre poznáte. Chystáte sa do obchodu nakupovať, no premýšľanie nad tým, čo treba kúpiť, vás oberá o drahocenný čas.

Väčšinou si aj tak na všetko nespomeniete a spoliehať sa na to, že pri prezeraní regálov vás to napadne, nie je práve časovo ekonomické.

Takto strávite v obchode oveľa viac času. Riešenie je jednoduché. Na nástenku v kuchyni si pripnite tzv. nákupný lístok, do ktorého vpíšete vždy to, čo vám práve „došlo“. Potom stačí vziať lístok a hor sa na nákup.

Prehľad v jednotlivých udalostiach vám zabezpečí nástenka

Možno doma jednu nájdete, ale najlepšie sú hneď dve. Na jednu si pripnete fotografie, pohľadnice z dovolenky, dátumy narodenín svojich blízkych, na druhú dôležité veci, ako rozvrhy hodín svojich detí, otváracie hodiny plavárne a knižnice, odchody autobusov, najčastejšie používané telefónne čísla, pravidelné termíny tréningov, krúžkov a pod.

Na tejto nástenke dostane každý člen rodiny miesto vyhradené na odkazy. Trochu času vám zaberie pravidelné triedenie preplnenej nástenky, ale hlavne rubrika s presnými časmi vám ušetrí hľadanie a rozpamätávanie sa.

Vytvorte si tzv. pamäťovú mapu

Ak plánujete podniknúť niečo väčšie, budete potrebovať hárok papiera a ceruzku, aby ste si zapísali, čo budete potrebovať.

Určite ste si všimli, že človeku nikdy všetko nenapadne naraz a v presnom poradí. Zozbierajte svoje nápady do tzv. pamäťovej mapy (v terminológii manažmentu sa označuje ako Mind-mapping).

Ide v podstate o rozvetvený strom, pričom každý konár predstavuje jednu zložku. Takto máte vždy šancu niečo pridať, čo vás napadne neskôr.

Ak máte mapu hotovú, vezmite farebné pastelky a zaznačte červenou – čo chcete urobiť; zelenou – komu musíte zavolať; hnedou – čo musíte vybaviť písomne a modrou – čo musíte nakúpiť.

Nie je v ľudských silách zabezpečiť, aby všetko fungovalo stopercentne, nie sme predsa stroje. Treba si uvedomiť, že sme v prvom rade rodičmi. Niekedy zlyhajú aj naše plány – deti totiž vedia úžasne meniť situácie, no kompromis medzi potrebami detí a fungujúcou domácnosťou sa dá vždy nájsť.

 Prečítajte si: Žena doma: Nezostane kameň na kameni

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: