Vodná intoxikácia: ak je tekutín už príliš

Vodná intoxikácia: ak je tekutín už príliš

7.8.2016 v kategórii Infošky foto: iStock.com

Odporúčanie „zavlažovať“ svoj organizmus a piť, piť, piť čo len hrdlo ráči sa môže vypomstiť. Príliš veľa tekutín je pre človeka škodlivé...

Zo všetkých strán počúvame, ako je dôležité dodržiavať pitný režim, a to najmä počas teplých dní. Ak však človek vypije rýchlo priveľké množstvo, môže svojmu organizmu pripraviť „horúce chvíle“.

Nadmerné pitie totiž zaťažuje obehový systém a pôsobí na väčšie vylučovanie minerálnych látok a taktiež obmedzuje vstrebávanie dôležitých látok.

Veľmi nebezpečná je intoxikácia vodou. Vedie k zriedeniu plazmy a poškodeniu buniek. Tieto zmeny majú závažné dôsledky na činnosť mozgu, ale i ďalších orgánov. Samozrejme, toto riziko sa netýka všetkých ľudí. Obozretní by mali byť tí, ktorí majú problémy s obličkami, srdcom a cievnym obehom.

Profesor Graham MacGregor, odborník na liečbu ochorení obličiek, hovorí, že príliš veľké množstvo vody môže narušiť prirodzené mechanizmy ľudského organizmu. „Telo má brilantný spôsob, ako si regulovať množstvo vody, ale ak jej hladina v krvi príliš stúpne, ľudský organizmus sa s tým nedokáže vyrovnať.“
Koľko teda piť? Prof. MacGregor odporúča jednoduché pravidlo - „za normálnych okolností piť vtedy, keď cítime smäd.“

Odporúčané množstvo tekutín  na deň:

novorodenci                       90 - 150 ml na kilogram telesnej hmotnosti
dojčatá do 12 mesiacov    120 - 150 ml na kilogram telesnej hmotnosti
deti do 6 rokov               1000 ml + 50 ml na každý kilogram nad 10 kg telesnej hmotnosti
deti od 7 do 15 rokov     1500 ml + plus 20 ml na každý kilogram nad 20 kg telesnej hmotnosti
dospelí                             2500 ml

Počas dňa je vhodné tekutiny rovnomerne rozdeliť do menších dávok. Dôležitá je tiež správna teplota nápojov, najmä tých, ktoré podávame deťom. Ideálna je  20 až 25 °C.

Čítajte tiež: Ako zistíte, či má dieťatko dostatok tekutín?

Komentáre