To zelené jesť nebudem! - ako dostať do dieťaťa aspoň kúsok zeleniny?

To zelené jesť nebudem! - ako dostať do dieťaťa aspoň kúsok zeleniny?

13.5.2016 v kategórii Dieťa, autor Patrícia Zlámalová foto: iStock.com

Aj vy sa márne snažíte „dostať“ do vašej ratolesti aspoň niekoľko kúskov zeleniny? A pritom ešte donedávna bolo kŕmenie zeleninou absolútnou idylou, a zrazu nechce o ničom „zelenom“ ani len počuť. Skúšate to znova a znova v rôznych podobách a chuťových variáciách, no výsledok je vždy ten istý: silno zatvorené ústa a nesúhlasne krútenie hlavou.

Prečo zrazu odmieta zeleninu?

Čo sa to stalo? Prečo väčšina detí v období okolo dvoch až troch rokov zeleninu odmieta?
Sú rôzne dôvody, pre ktoré deti v tomto veku „vyhlásia zelenine vojnu“, no najčastejšou príčinou je práve vek dieťaťa a vývojová fáza, v ktorej sa nachádza. Absolútne odmietanie zeleniny je súčasťou jednej vývojovej etapy (obdobie negativizmu), v ktorej dieťa medziiným odmieta niektoré druhy jedla a chute. Po čase sa k nim v závislosti od svojich vlastných chutí (každému z nás predsa chutí niečo iné) bez problémov vráti. Toto zásadné „NIE“ na všetku zeleninu je len jednou časťou z obdobia negativizmu, ktoré prežívajú deti v tomto veku. Takže ak počúvate „nie, nechcem, nebudem“ pri všetkých činnostiach a počas celého dňa, môžete si byť istí, že pre jedlo a zvlášť pre zeleninu nebude udelená žiadna výnimka. Naopak vo väčšine prípadov je práve zelenina pri „veľkej detskej revolúcii“ prvou obeťou.

Nebudú mu chýbať vitamíny?

Väčšina rodičov sa obáva, že keď dieťa dlhší čas neprijíma v potrave zeleninu, ohrozí to jeho zdravie. Je pravdou, že zelenina je základom zdravej a vyváženej stravy a jej odporúčaná denná dávka zeleniny a ovocia pre deti je 250 až 300 g a pre dospievajúcich a dospelých 400 g. Pre to je dôležité, aby sa rodičia nevzdávali a skúšali dieťaťu ponúknuť každý deň aspoň malý kúsok niečoho zeleninového. A pre tých najzarytejších odporcov tu máme ešte ovocie, ktoré väčšine detí chutí a svojím obsahom vitamínov, minerálov a vlákniny nutričnú hodnotu zeleniny aspoň do istej miery nahradí.

Surová zelenina je obľúbenejšia

Deti väčšinou odmietajú jesť hlavne varenú zeleninu, pretože majú najradšej jednoduché chute, a naopak odmietajú varené jedlá zložené z viacerých prísad, teda aj z rôznych chutí a vôní. Stačí teda, ak si jednoducho prestanete lámať hlavu nad tým, na aký spôsob dnes zeleninu dieťaťu pripravíte, aby mu chutila. Nakrájajte na tanier malé kúsky surovej mrkvy, kalerábu, karfiolu, reďkovky a papriky. Nezabúdajte, že deti „jedia“ všetkými zmyslami, takže aj pekné a zábavné naservírovanie urobí svoje. A ak ani tak nebude chcieť ochutnať, nenúťte ho, tým by ste dosiahli iba opak. Vyskúšajte to znovu na druhý deň, raz mu určite zachutí.

Čo ešte pomôže?

  • Vymyslite veselé názvy pre rôzne druhy zeleniny ako napr.:

magické farbičky – tenké hranolčeky pestrofarebnej zeleniny (mrkva, kaleráb, zelerová vňať)
kytica kvetov – ružičky karfiolu alebo brokolice (uvarenej v pare);

  • poskladajte spolu s dieťaťom veselý obrázok z kúskov zeleniny (srdiečko, domček atď.);
  • nechajte dieťa jesť zeleninu rukami;
  • z jogurtu alebo smotany pripravte do misky trochu „namáčacej“ omáčky;
  • ukazujte a pomenúvajte dieťaťu rôzne druhy zeleniny, povedzte mu, ako sa volá zelenina, ktorú mu ponúkate, a vymyslite si o nej krátky príbeh (napr. ako mrkva chutí malým zajačikom a koníkom atď.)
  • dieťa nikdy do jedenia nenúťte, nič tým nedosiahnete;
  • buďte trpezliví, toto sú prvé kroky na ceste k „uzavretiu mieru“ so zeleninou a uvidíte, že to nakoniec nebude ani tak dlho trvať;
  • inšpirujte sa zeleninovými jedlami, ktoré zatiaľ chutili takmer všetkým deťom, v rubrike receptíky.

Tip mama a ja

Namiesto varenia vo vode vyskúšajte kúsky zeleniny pripraviť v pare, zachová si nielen všetky hodnotné látky, má aj oveľa lepšiu chuť.

Môže vás zaujímať:

(Ne)jedenie alebo Keď ani najlepší kuchár na svete vášmu drobcovi neulahodí
(Ne)chutné zdravé jedlo
Liečivé účinky jarnej zeleniny: mrkva, špargľa, šalát a reďkovka
Zeleninové básničky

Komentáre