Psychológia pre milujúcich rodičov: Ako uspávate svoje dieťa? Viete, prečo sa v noci budí?

Psychológia pre milujúcich rodičov | 25. november 2019
Psychológia pre milujúcich rodičov: Ako uspávate svoje dieťa? Viete, prečo sa v noci budí?

Môže nočné budenie ovplyvniť aj spôsob, akým ho večer uspávame? V tejto otázke zatiaľ neexistujú jasné odpovede. Ste emocionálne dostupnou mamou? To zistíte takto...

Ako uspávate svoje dieťa?

Tých málo štúdií, ktoré máme k dispozícii, si všíma najmä to, čo rodičia pri uspávaní robia – napríklad či dieťa dojčia, či s ním trávia čas, či ho nechajú zaspať samé. Len jedna štúdia sa zamerala na to, ako to rodičia robia.

Výskumníci sledovali mamy s deťmi mladšími ako dva roky: mesačné, trojmesačné, šesťmesačné, ročné a dvojročné. Mamy mali sedem po sebe idúcich dní vyplniť „spánkový denníček“, kam zapisovali, ako deti v noci spali, či sa zobudili, a na ako dlho.

Okrem toho boli v šiestu noc nahrávané na video, od chvíle, kedy začali ukladať dieťa k spánku, až do rána. Vo videách si výskumníci všímali nielen to, čo mamy pri uspávaní robia (napríklad či mali s deťmi fyzický kontakt, čítali im, dojčili ich a pod.), ale aj ako to robia (napríklad či sú citlivé, vnímajú signály dieťatka, či rešpektujú jeho autonómiu a osobný priestor, či javia známky hnevu alebo podráždenia).

Uspávanie dieťaťa má vplyv na jeho nočný spánok

Zistilo sa, že častosť nočného budenia sa nezávisí až tak veľmi od toho, čo mamy robia – napríklad ako dlho deťom čítajú, či pred spaním dojčia, či (ne)zostávajú pri zaspávaní v ich posteli.

Dôležitejšie bolo to, ako to robili. Tie deti, ktorých mamy boli pri uspávaní emocionálne dostupnejšie, t.j. naladené na signály dieťatka, sa v noci budili zriedkavejšie a mamy ich museli menej často aktívne uspávať.

Vzťah medzi emocionálnou dostupnosťou mamy a dobrým spánkom dieťatka bol tým silnejší, čím boli deti mladšie.

Čo konkrétne znamená „emocionálne dostupná“ mama?

Výskumníci uvádzajú príklady z ich nahrávok.

Prvá mama, ktorú označili za málo emocionálne dostupnú, dvojročnému dieťatku čítala knihu, ale vždy, keď sa dieťa snažilo odísť z postele, prísne mu rozkázala vrátiť sa, alebo ho fyzicky pritiahla naspäť. Mama neprestala čítať napriek tomu, že dieťa zjavne javilo známky nezáujmu.

Dieťa sa po dočítaní prevaľovalo v posteli a očividne malo problém zaspať, na čo mu mama len niekoľkokrát prikázala, aby si ľahlo a zavrelo oči, a pohrozila, že mu zoberie hračky. Kým dieťa konečne zaspalo, ešte štyrikrát vstalo a odišlo z izby.

Emocionálne dostupná mama dvojročného dieťaťa pri čítaní na dieťa reagovala a ak bolo treba, poskytla mu vysvetlenie a uistenie. Po dočítaní pohladkala a objala dieťa, chvíľu sa s ním ticho rozprávala a spievala mu. Potom mu podala plyšovú hračku, uložila ho pod perinu a odišla.Podrobných štúdií o uspávaní detí zatiaľ nie je veľa a toto určite nie je „posledné slovo“ na túto tému.

Môže nám však pomôcť uvedomiť si, že asi neexistuje konkrétny postup ukladania dieťatka do postele, ktorý “zaručene funguje“ vždy a pre každého. Dôležité je, ako to mama robí – či svojím konaním dáva dieťatku pocit bezpečia a istoty, ktoré sú nevyhnutnou podmienkou pre pokojný spánok.

http://cds.web.unc.edu/files/2013/07/Teti_2010.pdf

Ako sa postarať o bábätko do 1 roka? Čo všetko by ste mali vedieť a čomu sa vyvarovať? Jedna z najlepších kníh pre rodičov je už v predaji!

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: