Chcete u bábätka podporiť rozvoj reči? Rozprávajte sa s ním!

Jana Bašňáková, Eva Vavráková, Jana Zemandl | 21. november 2016

Keď deti začínajú rozprávať, sú ich rodičia jedným z prvých „modelov“, od ktorých sa učia slovíčka a gramatiku rodného jazyka.

Existujú veľké rozdiely v tom, koľko času strávia rodičia rozprávaním sa so svojimi malými deťmi

Keď deti začínajú rozprávať, sú ich rodičia jedným z prvých „modelov“, od ktorých sa učia slovíčka a gramatiku rodného jazyka. Existujú však veľké rozdiely v tom, koľko času strávia rodičia rozprávaním sa so svojimi malými deťmi.

Výskum psychologičiek zo Stanfordskej univerzity ukázal, že tie deti, ktorých rodičia sa s nimi rozprávajú viac – a to aj vo veku, kedy ešte nejde o skutočný rozhovor, keďže slovná zásoba detí je ešte veľmi malá – majú neskôr väčšiu slovnú zásobu a rýchlejšie sa učia nové slová.

Čo je zaujímavé, výskum zároveň objasnil, že nejde len o jednoduchý vzťah medzi množstvom počutých slov a veľkosťou slovnej zásoby. Deti, s ktorými sa rodičia viac rozprávajú, si zároveň rozvíjajú schopnosti, ktoré im neskôr pomáhajú učiť sa nové slová rýchlejšie – napríklad identifikovať jednotlivé slová v prúde reči, alebo spájať neznáme slová s predmetmi, ktoré označujú.

Niektorí rodičia  považujú za zbytočné rozprávať sa so svojimi deťmi, kým sú ešte malé a nevedia im primerane odpovedať.

Výskumníčky tiež ukázali, že pri učení sa reči nestačí, aby deti len započuli, ako sa dospelí rozprávajú medzi sebou, alebo bežiaci televízor v pozadí, ale potrebujú, aby bola reč adresovaná priamo im. Ďalším prekvapujúcim poznatkom, ktorý z výskumu vyplynul, boli obrovské rozdiely v tom, koľko slov v priemere dieťa denne počuje od svojich rodičov.

Vo výskumnej vzorke 29 rodín sa našli rodičia, ktorí svojmu dieťaťu adresovali 12 000 slov, ale aj takí, ktorí na neho prehovorili len 670 slov. Výskumníčky sa domnievajú, že jeden z dôležitých faktorov, ktorý ovplyvňuje množstvo slov adresovaných malým deťom, sú presvedčenia rodičov: niektorí rodičia napríklad považujú za zbytočné rozprávať sa so svojimi deťmi, kým sú ešte malé a nevedia im primerane odpovedať.

Tento výskum sa zameral až na relatívne „vysoký“ vek detí – 19 až 24 mesiacov. Z iných štúdií však vieme, že schopnosť rozumieť a rozprávať sa rozvíja už oveľa skôr.

Nebojme sa preto rozprávať so svojimi deťmi pri každej vhodnej príležitosti.

Aj počiatočné jednostranné „rozhovory“ prispievajú k tomu, aby si rozvíjali schopnosti, ktoré im uľahčia cestu k bohatej slovnej zásobe v predškolskom a školskom veku. 

Mohlo by vás zaujímať aj: Vývin reči do 1.roka alebo prečo musia babky rozprávať o dve oktávy vyšším hlasom ...


zdroj: Weisleder, A., Fernald, A. (2013) Talking to Children Matters Early Language Experience Strengthens Processing and Builds Vocabulary. Psychological Science November 2013 vol. 24 no. 11 2143-2152. doi: 10.1177/0956797613488145

Tento článok pre vás napísali mamy-psychologičky, ktoré pripravujú knihu Psychológia pre milujúcich rodičov (čoskoro v predaji).
.

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: