Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 10. mesiaci života?

PhDr. Andrea Baranovská | 10. december 2016
ako stimulovať dieťa v 10 mesiacoch, tipy na hry

Ako sa hrať s bábätkom v 10. mesiaci a ako pri tom rozvíjať jeho schopnosti? Ponúkame vám tipy na hry a činnosti s desaťmesačným dieťatkom.

Ako rozvíjať hrubú motoriku bábätka v 10. mesiaci?

Na zdokonaľovanie lezenia sa hráme s dieťaťom hry, ktoré sme sa hrali aj v uplynulom období – naháňačka na štyroch, lezenie do svahu a zo svahu, lezenie pomedzi predmety, preliezanie, podliezanie, vystupovanie na rebrík....

Predtým, ako si pozriete naše tipy na hry v tomto mesiaci, pozrite ešte Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 9. mesiaci života?  Hry na podporenie lezenia nájdete tu:  Nelezie vaše bábätko? Ako ho naučiť liezť

Dieťa sa už väčšinou vie posadiť z ľahu a z kľaku. Najväčší problém mu robí kontrola polohy tela – tj. správne umiestnenie zadočku na sedaciu plochu, ktorú nevidí – napr. na stoličku alebo schodík.

Cvičenie na posadenia sa zo stoja

Posadenie sa zo stoja cvičíme na širokom predmete, vysokom asi 15 – 20 cm – napr. matrac, schod...

Dieťa postavíme tvárou k matracu, potom ho otočíme o 180 stupňov, podáme ruky a jemne zatlačíme, aby sa posadilo. Dôležité je, aby sa na miesto, kam sa chce posadiť, najskôr pozrelo, potom sa otočilo a posadilo.

Ak učíme dieťa posadiť sa, učíme ho vlastne orientovať sa v priestore. Najskôr ho učíme posadiť sa na širokej ploche, kde nezáleží  na tom, kde sa posadí. Dbáme hlavne na bezpečnosť dieťaťa.

Prvé kroky a zdokonaľovanie chôdze

Prvý krok sa objavuje u niektorých detí už v 9. – 10. mesiaci. Ak sa objaví až začiatkom 2. roku (v 13. -15. mesiaci), je pohybový vývin dieťaťa stále ešte v norme.

Prečítajte si aj:   9 veľkých krokov k prvým krôčikom

Prekonávanie väčších vzdialeností

Nasledovné cvičenie je pre deti, ktoré už urobili prvý samostatný krok.

Postavíme dieťa k nábytku, ktorého sa môže držať a lákame ho k sebe. Postupne zväčšujeme vzdialenosť medzi sebou a dieťaťom. Niektoré dieťa do týždňa, iné do mesiaca po prvých krôčikoch prejde celú izbu a veľmi skoro sa vydáva na cestu po byte.

Keď sa tak stane, treba zvýšiť bezpečnostné opatrenia – odložiť všetko, čím by sa mohlo dieťa poraniť alebo čo by mohlo poškodiť, či zničiť.

Ako rozvíjať jemnú motoriku dieťatka v 10. mesiaci?

Do konca 1. roka by sa malo dieťatko naučiť:

  • predmety klásť a stavať;
  • duté predmety vyprázdňovať, vysypávať, plniť, zasúvať, uzatvárať ....
  • zdokonaliť sa v spracovávaní materiálov;
  • používať nástroje zložitejším spôsobom;
  • osvojiť si ľahké pracovné a sebaobslužné pohyby a začať napodobňovať;
  • hrať sa s pieskom a vodou;
  • pohyby na slovnú výzvu, osvojiť si niektoré manipulačné pohyby v sociálnom styku.

Kladenie plochých predmetov na seba

Dieťaťu dáme niekoľko drevených doštičiek alebo plochých nízkych krabičiek a ukážeme mu ako sa kladú na seba. Rovnakým spôsobom môže dieťa klásť na seba zošity, knihy, tanieriky...

Dôležité je, aby sa pri kladení na seba  stavba nezrútila, ak položí dieťa niektorý kus viac napravo alebo vľavo. Dieťa postupne získa schopnosť klásť predmety presne na seba, aby mohlo v 11. – 12. mesiaci stavať vežičky z kociek.

Kladenie menších predmetov na väčšie

Dieťaťu poskytneme  dva predmety rôznej veľkosti – napr. dve rôzne veľké krabice, rôzne veľké kocky a lákame ho, aby položilo menší predmet na väčší. Čím je menší rozdiel veľkostí oboch predmetov, tým je úloha ťažšia.

Vyťahovanie predmetov z vrecka, sáčku...

Do pláteného vrecka dáme menší predmet a vyzveme dieťa, aby si predmet vytiahlo zo sáčku. Dieťa sa učí držať jednou rukou sáčok za okraj a druhou rukou predmety vyťahovať. Striedame hru so sáčkami plátenými, igelitovými, papierovými.

Vysypávanie predmetov

Najskôr dáme dieťaťu príležitosť vysypávať predmety z krabíc, košíkov, z hrnčekov a sáčkov. Dieťa má objaviť princíp, že nádobu alebo obal je treba otočiť dnom hore, aby predmety vypadli.

Otváranie a zatváranie krabíc

Začneme najskôr s valcovitými, vysokými a plochými krabicami z lepenky, dreva, umelej hmoty, ktoré majú viečka, ktoré sa nasadzujú. Nevhodné sú viečka s ostrými hranami.

Zasúvanie kužeľovitých mištičiek do seba

Dáme dieťaťu sadu rovnako veľkých mištičiek z umelej hmoty, ktoré sa používajú napr. ako forma na puding. Majú tú vlastnosť, že sú hore širšie, dole užšie, takže ktorúkoľvek misku môžeme zastrčiť do druhej. Dieťa sa ľahko naučí zasúvať ich do seba, pretože nemusí rešpektovať ani ich veľkosť ani tvar.

„Pribíjanie kladivom“

Necháme dieťa, aby kladivkom pribíjalo „klince“ na detskej drevenej doštičke s dierkami. Keď sa to dieťaťu podarí, stojan otočíme a dieťa môže zatĺkať „klince“ z druhej strany. Dieťa sa postupne učí trafiť kladivkom do klinca.

Posúvanie hračiek plávajúcich po vode

Dieťatku ukážeme, ako rukou, vareškou, alebo inými predmetmi postrkovať plávajúce predmety a hračky, aby plávali vo vode určitým smerom.

Prelievanie vody z nádoby do nádoby

Dáme dieťaťu niekoľko nádob, aby si mohlo pri kúpaní prelievať vodu z jednej do druhej. Dieťa sa učí prelievať vodu pomaly, rýchlo, z väčšej aj menšej výšky. Pri tom si precvičuje schopnosť jemne meniť sklon pohárikov, dávať ich do priestorových vzťahov, aby voda pretiekla z jedného do druhého a nie mimo neho.

Rozvíjanie pasívnej reči dieťaťa

Stále platí, že s dieťaťom musíme:

  • hovoriť pomaly a zreteľne,
  • obmedzovať slovník na slová, ktorých význam môže pochopiť,
  • hovoriť o tom, čo sa týka konkrétnej situácie, v ktorej sa dieťa nachádza
  • používať vždy rovnaké slovo na označenie rovnakého javu.

Pomenovávanie činností a predmetov pri hre s dieťaťom

Ak chceme, aby sa dieťa naučilo rozlišovať význam slova kocka, krabica, hrnček, posadíme sa s dieťaťom k stolu na ktorom sú všetky tri predmety a hovoríme a ukazujeme napr. „Tu je kocka, tu je krabica. Dáme kocku do krabice, kde je kocka? Tu je kocka. To je hrnček. Dáme kocku do hrnčeka..."

Princíp hry je v tom, že dospelý vykonáva s niekoľkými predmetmi úplne jednoduché činnosti, ktoré súčasne čo najjednoduchšie popisuje. Tým, že dieťa počuje viackrát rovnaké slovo a súčasne bude jeho pozornosť vedená na tento predmet vytvorí sa s veľkou pravdepodobnosťou asociácia medzi slovom a predmetom.

Prečítajte si aj:  Vývin reči do 1.roka alebo prečo musia babky rozprávať o dve oktávy vyšším hlasom ...

Ekvivalentom hry je možnosť, aby dieťa aktívne spolupracovalo. Aby sprevádzalo popisované činnosti samé. Napr. „pohladíme bábiku, aj ty  pohlaď bábiku.“ Tak keď dieťa vidí, čo robí mama s bábikou, snaží sa ju napodobniť.

Rozvíjanie aktívnej reči

Rozhovor o obrázku

Dieťaťu ukazujeme obrázok a podnecujeme ho, aby samé označovalo niektoré javy slovom. Ak začne, zaslúži si veľkú pochvalu a uznanie. Pri práci s obrázkami je ideálne dodržiavať zásadu, že neukazujeme dieťaťu  obrázky niečoho, čo nepozná zo skutočnosti. Obrázok má dieťaťu skutočnosť pripomenúť a nie nahradiť.

Porovnávaním obrázku so skutočnosťou sa dieťa učí obrázku rozumieť, ale podľa obrázku si dieťa nedokáže skutočnosť predstaviť. Malé dieťa si napr. na základe obrázku slona nedokáže predstaviť skutočnú veľkosť slona.

V poslednej etape prvého roku sa už pri ukazovaní obrázkov neobmedzujeme len na izolované osoby, zvieratá a veci, aby upozorňujeme tiež na jednoduché činnosti a vzťahy, napr. "tu je psík, ktorý šteká hav-hav a skáče hop-hop". Keď to dieťa pochopí, zaktivujeme ho tým, že sa pýtame a dieťa ukazuje prstom. „Kde je psík? Ktorý psík šteká hav – hav?“

Rozvíjanie emócii a sociálnych vzťahov

V tomto období dbáme na to, aby si dieťa vytváralo správne citové vzťahy k svojmu okoliu. Dbáme, aby v dieťati nevznikli náhodne zbytočné pocity strachu z neškodných javov, ale súčasne aby poznalo nebezpečné situácie a predmety, ktoré by ho mohli ohroziť.

Dieťa sa tiež musí zoznámiť s dialektikou života. Aby si uvedomilo, že niečo je, musí prežiť stav, kedy to nie je. Chceme, aby dieťa bolo šťastné a spokojné a darilo sa mu – preto ho obklopujeme láskou, pohodlím, hojnosťou. Aby však toto všetko prežívalo, nesmie dieťa byť v tomto stave stále.

Aby si uvedomilo, že ho má mama rada, musí tiež poznať stav opačný – kedy sa mama na neho hnevá, keď sa mama s dieťaťom opäť udobrí, je to pre dieťa jeden z najpríjemnejších zážitkov.

Aby dieťa poznalo, že sa má dobre, musí občas prežiť stav, kedy sa má zle alebo mu niečo chýba alebo ho niečo bolí. Iba občasným prežívaním protikladov si dieťa uvedomí, čo má a naučí sa chápať iných.

Láska, pohodlie a hojnosť by sa nemali stať samozrejmosťou – dieťa má nielen poznať protiklady, ale súčasne si má uvedomiť, že sú závislé na jeho správaní – ak sa nebude správať určitým spôsobom, potom mnohé príjemné stránky života zmiznú.

Prečítajte si aj:  Humor vo výchove

Nezdravú absolútnu istotu vytvárajú rodičia nadmieru láskaví a dobrí, ktorí všetko trpia a odpúšťajú a ktorí nedokážu dieťaťu nič odoprieť. Dieťa potom prijíma ich lásku a dary ako samozrejmosť, vyžaduje stále viac a vracia stále menej.

Relatívnu istotu v dieťati vytvárajú rodičia, ktorí reagujú na správanie dieťaťa veľmi diferencovane – odmeňujú dobré správanie dieťaťa láskou a nehou, ale na jeho nevhodné správanie reagujú tak, že sú menej láskaví, neposkytujú príjemné podnety, pohladenie, prerušia s dieťaťom kontakt – len na krátku dobu. Týmto spôsobom sa dieťa postupne učí prispôsobovať svoje správanie nielen vlastným potrebám, ale súčasne i potrebám druhých ľudí.

Vytváranie návyku deliť sa s druhými

Matka občas vyzve dieťa, aby dalo svoju obľúbenú hračku otcovi. Otec si ju vezme, chvíľu sa s ňou pohrá a potom ju dieťaťu vráti. Využijeme iných príležitostí – napr. v parku dieťa požičia svoju hračku inému.

Ak dieťa dostane nejakú obľúbenú pochúťku, vyzveme ho aby dalo kúsok niekomu inému. Dotyčný si má ponúknutú pochúťku vziať a pred dieťaťom zjesť, nestačí poďakovať a vrátiť ju dieťaťu, pretože nemáme dieťa zvykať si na zrieknutie sa niečoho len formálne a očakávať, že nám to druhý vráti.

Prečítajte si aj: Moje! ...alebo Ako dieťa naučiť, aby sa vedelo s ostatnými podeliť

Rodičom sa často zdá, že zachádzajú so svojim dieťaťom v tomto prípade tvrdo a zbytočne ho trápia. Musia si však uvedomiť, že dieťa v rannom veku ľahko prekoná svoje sebectvo a zbaví sa tým nepríjemnosti v neskoršom veku.

Kompletný chronologický vývoj dieťaťa od narodenia po prvý rok nájdete TU.

Mohlo by vás zaujímať aj:
Ako stimulovať vývin novorodenca v 1. mesiaci?
Tipy na hry s dieťatkom v 2. mesiaci života
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 3. mesiaci života?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 4. mesiaci?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 5. mesiaci?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 6. mesiaci života
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 7. mesiaci života?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 8. mesiaci života?
Ako sa hrať a stimulovať aktivitu dieťaťa v 9. mesiaci života?

Newsletter

Zaregistrujte sa do newslettra a získajte prístup k novinkám: